billywillie Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Er litt nysjerrig på når det ble vanlig med slitasjevarsler på bremseklosser. En kompis av meg påstår at han hadde dette på en 87 mod. citroen cx. Han mente også at var lampe som viste dette i instrumentet. Jeg synes dette var tidlig men er det noen som vet når dette ble innført på Citroen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Med tanke på hvor simpelt det systemet er så hadde jeg ikke blitt forundra om det var på biler helt nede i 60-tallet. Men Citroën var ganske tidlig ute med diverse teknologiting. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Joda, CX hadde dette som standard. 80-tallet er da ikke noe spesielt tidlig for denslags varsling? Jeg er ikke 100% sikker på om dette også var utstyr i min '77 Volvo 244, men jeg minnes en ledning som hang i en av klossene på den.... 1 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Stemmer nok det Fikse, jeg hadde dette både på Citroen GS og på en Opel Rekord D som begge var fra sent 70 tall. Men det var da kun varsling foran, og ikke alle modellene hadde det som standard. På Citroen var det borret et lite hull fra toppen og ned i bremsebelegg som man dyttet en rund plugg (ledingen) ned i. Opel hadde en utsparing i metallet på klossen som holdt en plastkontakt med ledingen. En billigere mekanisk variant av bremsevarsler som var vanlig var en liten tynn metallbøyle som stakk ut fra klossen et lite stykke ut på bremsebelegg. Når denne kom i kontakt med skiven ved kjøring laget det en høy skrapelyd, men uten å skade skiven. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Det var gjerne ikke alle modellene som hadde det som standard nei. Men tydeligvis flere som hadde det på 70-tallet. Jeg husker jeg hadde en bil som tidvis kunne lyse svakt på bremsevarsleren når jeg kjørte gjennom vanndammer eller i mye regn, men jeg husker ikke hvilken bil det var men aner meg det var den tidligere nevnte 244-en. Den 244-en hadde også beltevarsler, oppvarmet førersete (som ikke kunne justeres, den var helautomatisk og fungerte faktisk ganske bra), visker og spyler på hovedlyktene. Mye greier som kommer fram fra hukommelsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå