Gå til innhold

Inkjet vs Laser, hva holder til å stå lenge

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi sitter med planer om å kjøpe en ny printer, og har kommet frem til at en billig monochrom laserprinter, nok passer best til vårt behov. Når det er sagt, så bruker vi ikke printere så ofte, så vi bytter ikke patroner så ofte heller. Kjæresten har tidligere erfaring med at blekket i patronene størkner i inkjet-printeren, hvis den står for lenge. Hvordan er det med Laser printere? noen som har erfaringer med enten det ene eller det andre?

alle råd mottas med glede :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laser skrivere bruker jo toner, som er tørt pulver ;)

Men kassetter til disse, koster vel litt mer enn blekkpatroner.. Og med tiden så er det vel også andre deler som må byttes, så vidt jeg kan huske.

Men mener du kan regne flere tusen sider på en toner kassett :)

Ang blekk.. det er veldig opp og ned om det tørker..

Brukte noe pirat blekk i en canon skriver en gang.. om jeg ikke skrev ut minst en gang i uka, så begynte det å tette seg i dysene.

Men også snakket med en jeg kjenner på expert.. han har en canon skriver med original blekk, den ble stående ca 1 år, nedpakket (etter at den først hadde vært i bruk), og den trengte ikke dyse rens engang, var bare å skrive ut :)

Så, det er vel mest smak og behag ;)

Selv har vi en HP 3520 serie skriver, sånn all-in-one sak, bruker ganske små patroner, men vi skriver heller ikke ut stort.. kanskje et par ting i løpet av en mnd, og ikke hatt problemer med at blekket har tørket i denne.

Et pluss med den, er at den er trådløs, så den står på eget rom :) Og jeg kan også skrive ut fra mobil om jeg vil (dette går jo med lasere også, så lenge dem har nettverksstøtte).

Lenke til kommentar

Laser skrivere bruker jo toner, som er tørt pulver ;)

Og med tiden så er det vel også andre deler som må byttes, så vidt jeg kan huske.

Men mener du kan regne flere tusen sider på en toner kassett :)

Toner er som sagt er pulver, så det størkner ikke. Med mindre det smelter, som det kan gjøre i solstek. Dette er heller noe du bør tenkte på dersom du har kassetten liggende i bilen en varm sommerag, eller evt i en vinduskarm. Smeltepunktet kan være ganske lav. Igjen ikke noe.

Diverse gummihjul kan morkne over tid, men det er forsåvidt ikke noe å tenke over da det skal ganske lenge til for at det skal skje. Diverse smørninger kan nok også størkne.

Hvor mye som kan printes per kassett varier på hvor stor selve kassetten er og bruksmønster, selvsagt.

Lenke til kommentar

Noen skrivere har dyser i patronene. Bl.a. min Canon MX420. Den har stått i evigheter og fremdeles ingen tette dyser. Hvis de skulle tette seg så er det ikke værre enn å bytte patroner.

Lexmark, HP og Epson derimot, har jeg hatt store problemer med. Hvis ikke dysene har tetta seg fullstendig etter noen måneder uten bruk så har inntrekksrullene tatt kvelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...