Gå til innhold

Windows-7 sier SSD skal dø, Toolbox ikke enig (Intel X25M-G2)

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i forbindelse med oppgradering av maskin for en bekjent, støtt på et lite problem med en gammel Intel X25M 80GB SSD, som jeg er litt usikker på hvordan jeg skal håndtere.

Først litt bakgrunn;

Denne disken har i årene frem til nå levd med Windows XP, på min gamle AMD Opteron maskin med "DFI Lanparty UT NF4 sli-DR Expert" (for dem som husker den godbiten :) ) og med andre ord helt uten Trim eller annet velgjørende for SSD, siden nForce4/XP mangler dette.

Disken er nå flyttet over i en litt nyere Intel H55-basert maskin, og Windows-7 ble installert uten problemer. Men i forbindelse med alle oppdateringene (og før jeg hadde fått inn Intel Toolbox) kom dette varselet fra Windows om at jeg umiddelbart må ta backup, disken har en feil. Ingen teknisk info om problemet under "detaljer fanen", kun hvilken disk det er, (som er nokså innlysende da det kun er den ene.)

Fikk lagt inn Intel Toolbox, som da også rapporterte følgende dårlig helse-melding;

post-56388-0-16019200-1397746145_thumb.png

Og under SMART data var det "B8 end to end- feil";

post-56388-0-46001100-1397746341_thumb.png

Jeg har kjøpt mange Intel SSD'er, og det var en periode vanlig å få den "50% død / helse-feilen" på helt nye disker med gammel firmware, eller gammel disk med ny Toolbox-versjon, så ikke alt for overraskende ble disken friskmeldt igjen da jeg la inn ny firmware på den.

Jeg ser forøvrig at threshold for B8 er endret fra 99 til 90;

post-56388-0-81853300-1397746683_thumb.png

Siden har jeg også kjørt Windows sin diskscan, og Toolbox full diagnostic scan, og alt er bare velstand overalt;

post-56388-0-10833200-1397746839_thumb.png

Men det som er problemet er at Windows tilsynelatende enten nekter å glemme, eller fortsatt finner feil. Mistenker jo at det er falsk alarm, og at Toolbox vet best, men sikker kan jeg ikke være Ikke minst fordi jeg ikke vet hva det er Windows finner, mer spesifikt. Jeg har forsøkt å deaktivere/reaktivere SMART i BIOS, og jeg har også slettet oppføringen som sto under "Failing disk list" under disk diagnostics i Windows registeret. Like forbannet kom den tilbake etter noen restarter.

Jeg ser at jeg kan bli kvitt meldingen hvis jeg deaktivere hele sjekken fra oppgaveplanlegging (DFDWIZ.exe som kjører hver boot).

Men det jeg lurer på her er om jeg burde gå for en slik struts-aktig løsning på problemet, eller om det finnes bedre metoder? Hva ville du gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, har du viktige ting på SSD disken kan du jo ta backup.

Nå er jo SSD disken noen år gammel, spessielt om du har nyere hovedkort med sata 600, ville jeg kjøpt ny SSD disk, Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB også brukt den eventuelt som en backup disk også når den SSD disken ryker bytter du bare.

Sequential Read 250 MB/s Sequential Write

100 MB/s

Er ikke direkte mye, samsung disken klarer nok litt mere en det dobbelte på sata 600.

Lenke til kommentar

SMART er jo ikke en funksjon som tilhører Windows, men ligger i BIOS på pcen. Og sier den at det er problemer med disken, så ville jeg tatt backup og i alle fall ikke kjørt noe som helst viktig på disken, for sannsynligheten for feil er da meget stor.

Det er jo det som er så bra med SMART, at den sier i fra uavhengig av programvaren du har på pcen, så antall feilkilder er jo da minimale.

Lenke til kommentar

SMART er jo ikke en funksjon som tilhører Windows, men ligger i BIOS på pcen. Og sier den at det er problemer med disken, så ville jeg tatt backup og i alle fall ikke kjørt noe som helst viktig på disken, for sannsynligheten for feil er da meget stor.

Det er jo det som er så bra med SMART, at den sier i fra uavhengig av programvaren du har på pcen, så antall feilkilder er jo da minimale.

Jo, men det er jo nettopp dette som er problemstillingen og poenget her; ifølge SMART-data og Toolbox (diskprodusentens egne SMART og diagnoseprogram) så er disken 100% feilfri og 0 slitasje, overhodet ingen grunn til bekymring sier den. (Se siste to bildene)

Men så kommer altså Windows-7 sin egen sjekk (via DFDWIZ.exe) med sitt gnål om at disken feiler ved hver oppstart.

Den ser sånn ut,

post-56388-0-02154000-1397774806_thumb.jpg

og siden det ikke fremkommer noe som helst teknisk info aner jeg ikke hva den baserer sine påstander på, men hvis det er SMART data så tolker Windows åpenbart dette helt forskjellig fra Intels "SMART-leser".

Hadde Toolbox /SMART rapportert at disken har feil, så hadde jeg naturligvis bare byttet den. Men saken her er at Både Toolbox, og ironisk nok Windows egne disksjekk fra høyreklikk/verktøy-menyer sier alt er i orden... Å bare bytte ut en disk basert på en intetsigende "fordummet" Windows-popup, som motsier skikkelige diagnoser, stiller jeg meg noe skeptisk til. :hmm:

Lenke til kommentar

Nja Syar, jeg ser at jeg var litt kvikk med det bildet (som bare skulle illustrere at feilmeldingen kommer fra Windows selv). Bildet er ikke fra den aktuelle maskinen, for her får jeg ikke opp noe valg om å ikke varsle igjen.

Her er den fra den aktuelle maskinen;

post-56388-0-49035000-1397812090_thumb.png

Men uansett, jeg klarer som nevnt å kvitte meg med feilmeldingen via registerendring eller redigering av oppgaveplan. Det er jo litt struts-løsning på et problem syns jeg, men hvis det er det jeg må, så blir det sånn.

Er det ingen som har noen ide om hva Windows faktisk baserer denne dramatiske meldingen på? :)

Selv har jeg en liten teori om at dette har noe med firmware-bugen som var tilstede under og rett etter installasjon, og som muligens har ledet Windows til å tro noe er galt. Men jeg forstår ikke helt hvorfor den fortsetter å komme igjen selv etter at feilen er borte og disken er slettet fra feilende disk-listen i registeret. Man skulle jo tro at suksessfull scanning etter feil med Windows frikjente disken, eller..?. :confused:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...