Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Registerremma røyk garanti ?


poffy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den har sansynligvis overlevd. De må nesten bare sette på ei ny reim for å prøve. Da husker du det til neste gang at det også går på år når det gjelder reima og :)

Ok. Da får jeg ringe de å høre på pris på det ivertfall. Ja man lærer så lenge man lever å godt er det. Har lært en god del om bil og motor ting jeg nå i løpet at den tiden jeg har hatt bil,hi,hi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

C14NZ er en åtte-ventiler, ja. Det er 1.4 literen til de motorene jeg snakker om.

 

Min Kadett har 1.6 literen, kalt C16NZ. Den skal ikke havarere hvis registerreimen ryker. Jeg tror derfor at du ikke har motor-havari nå på din bil.

 

Jeg skal ikke garantere deg noe her, men du bør ta kontakt med et Opel-verksted og høre med dem. De skal vite dette, og kan da bekrefte/avkrefte det jeg sier.

 

Hvis de kan bekrefte det, så bør du bytte vannpumpen og komplett register-sett når du først setter den på verksted. Snakk derfor med Opel før du bruker penger på reim og verksted-timer.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

 

C14NZ er en åtte-ventiler, ja. Det er 1.4 literen til de motorene jeg snakker om.

 

Min Kadett har 1.6 literen, kalt C16NZ. Den skal ikke havarere hvis registerreimen ryker. Jeg tror derfor at du ikke har motor-havari nå på din bil.

 

Jeg skal ikke garantere deg noe her, men du bør ta kontakt med et Opel-verksted og høre med dem. De skal vite dette, og kan da bekrefte/avkrefte det jeg sier.

 

Hvis de kan bekrefte det, så bør du bytte vannpumpen og komplett register-sett når du først setter den på verksted. Snakk derfor med Opel før du bruker penger på reim og verksted-timer.

 

Ok. Tusen takk. jeg skal ringe dem å høre med dem jeg hvordan den er føre jeg setter i gang med registerrem og full pakke. Krysse fingrene for at det ikke blir så dyrt. Heldigvis så er sånnt ting mye billigere i Sverige, hi,hi.

 

det kom ikke noe ulyd eller poff eller noe når det skjedde heller. Farta bare dabbet av liksom. hmmm.

 

 

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Jeg husker ikke nøyaktig arbeidstid, men det er ikke en omfattende og lang jobb. Det er en rimelig enkel jobb hvis man har erfaring. Tipper maks 2.5 time i arbeidstid. Så kommer kjølevann og register-sett m/vannpumpe i tillegg.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Bare hyggelig! :)

 

Det er ingen knot-jobb, nei. Jeg har forresten sjekket litt og 1.4-motoren i din bil har, i følge AutoData, minimal sjanse for havari hvis registeret ryker. :thumbup:

 

Lykke til! Håper det ordner seg ved å bare bytte register/vannpumpe. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Tusen takk Liam. Min så jeg og ble jeg fortalt hadde eget stramme hjul ja. Godt å høre at det er minimal sjagse for motor havari på mim nå da. Da er det store sjangser for at den går igjenn. Hvordan er det med ventilene nå da?

God påske foresten.

Lenke til kommentar

Din har eget strammehjul på registeret, ja. Det er de litt eldre motorene (ca. 1988-1991) av denne typen som har to forskjellige typer register, ett med strammehjul og ett uten.

 

Ventilene er, ut fra det jeg har funnet ut om motoren din, sannsynligvis helt i orden.

 

Hadde du f.eks. hatt C16NZ (1.6 literen) fra 94/95, så hadde det vært moderat/stor fare for havari. C16NZ (1.6 literen) fra 1990 har derimot minimal sjanse for havari, så det er noen forskjeller på samme motortype alt etter hvilket årstall den er fra. Jeg sjekket din C14NZ fra 94/95 og den hadde minimal sjanse. :)

 

Registerreima driver kam-akselen (som åpner/lukker ventilene) og veiv-akslingen (som drar opp og ned stemplene). I utgangspunktet skal ventilene åpne seg når stemplet er på vei ned, og stenges når stemplet er oppe. Når registerreima, som holder denne timingen rett, ryker, så er det null kontroll på dette og ventilene åpnes/lukkes uten hensyn til stemplene. Stemplene vil da, i de fleste tilfeller, slå opp i ventilene og dermed bøye/skade dem. Stempler, veiv og råder kan også skades.

 

http://www.youtube.com/watch?v=GKmIx-sADWM

 

På din C14NZ-motor er det derimot nok avstand til at stemplene ikke når borti ventilene hvis stemplene er oppe når ventilene er åpne, så det skal ikke være noe skade her på hverken ventiler eller stempler.

 

God påske til deg også. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering her. De fikk satt på ny register rem, men det er da noe mer galt dær fordi motoren går ikke bra for det og stopper. De kalldte det på svensk en sylinder ting. Brukt motor kom på rundt 4000 også skulle de ha for jobb og sånn og da kom regningen på nærmere 15000.

Nærmeste skrot kunne hente bilden for 500 kr, så da blir det til det, men det er fortsjatt en liten regning i Sverige da jeg da må betale også må jeg prøve å finne meg ny bil. Å er da skrapa blakk omtrent på denne bilen som har vært fra dag en omtrent bare problemer. Alderi mer opel ivertfall på meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Alderi mer opel ivertfall på meg.

Dette har da ingenting med Opel å gjøre! Alle biler med registerrem har faste skiftintervall fra produsent, og når du som bileier ikke følger disse, vil dette skje uansett bilmerke.

Lenke til kommentar

Å skrote den i Sverige er ikke lurt..

I Norge får du vrakpant, i tillegg kan du be om refusjon av halv årsavgift..

Det er vel rundt 4k totalt.

Hvis du skroter den i Sverige må du huske å levere skiltene i Norge så du slipper å betale årsavgift til evig tid.

Lenke til kommentar

Dette har da ingenting med Opel å gjøre! Alle biler med registerrem har faste skiftintervall fra produsent, og når du som bileier ikke følger disse, vil dette skje uansett bilmerke.

 

Nei da det har ingenting med opel å gjøre. Sånn sett. det har med meg å gjøre. Sikkert mange fine opel biler rundt omkring, men tror neppe det blir en opel til på meg etter at jeg har hatt en god del problemer med denne bilen bare. Brent barn skyr ilden. Men det var en god bil på mange vis for det.

 

Å skrote den i Sverige er ikke lurt..

I Norge får du vrakpant, i tillegg kan du be om refusjon av halv årsavgift..

Det er vel rundt 4k totalt.

Hvis du skroter den i Sverige må du huske å levere skiltene i Norge så du slipper å betale årsavgift til evig tid.

 

Nei jeg kontaktet nærmeste skrot i Norge, de skulle ha 500 for å hente den, så det var ikke galt og de ordner resten, så det går bra på vanelig norsk vis. Så får jeg halve årsavgiften tilbake så lenge dette er føre 1 juni var det de sa på biltilsynet.

Edit: Dobbelt-post flettet.

 

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

sikker på dei har sett reima på rett? hvis det er etpar tenner feil blir det krøll...

De sier så ivertfall. Og den går, men den går ikke riktig på en måte virket på meg som om det var ett drev eller noe som gikk for tregt eller noe ? Virket på meg som om dette var innen for kammeret på en måte. Jeg skal jo dit å betale de og sånn, så jeg kan jo eventuelt se på det da ? hvordan er dette og hvordan henger det i sammen ? Skal prøve å få med meg en som har vært mekaniker også som kan eventuelt se over det føre jeg da ringer skroten eventuelt.

Endret av poffy
Lenke til kommentar

 

sikker på dei har sett reima på rett? hvis det er etpar tenner feil blir det krøll...

De sier så ivertfall. Og den går, men den går ikke riktig på en måte virket på meg som om det var ett drev eller noe som gikk for tregt eller noe ? Virket på meg som om dette var innen for kammeret på en måte. Jeg skal jo dit å betale de og sånn, så jeg kan jo eventuelt se på det da ? hvordan er dette og hvordan henger det i sammen ? Skal prøve å få med meg en som har vært mekaniker også som kan eventuelt se over det føre jeg da ringer skroten eventuelt.

 

Er det feil innstilt så vil motoren gå ruskete, lite turtallsvillig og kranglete. Dette pga. feil tming mellom ventiler og stempel. Der er mest sannsylig merker på kamdrev og svinghjul som skal stå på et visst stille. Ikke skrot bilen før en som kan dette har sett på saken.

Endret av DippyDawg
Lenke til kommentar

 

Å skrote den i Sverige er ikke lurt..

I Norge får du vrakpant, i tillegg kan du be om refusjon av halv årsavgift..

Det er vel rundt 4k totalt.

Hvis du skroter den i Sverige må du huske å levere skiltene i Norge så du slipper å betale årsavgift til evig tid.

Nei jeg kontaktet nærmeste skrot i Norge, de skulle ha 500 for å hente den, så det var ikke galt og de ordner resten, så det går bra på vanelig norsk vis. Så får jeg halve årsavgiften tilbake så lenge dette er føre 1 juni var det de sa på biltilsynet.

 

Det vil si at du får 500,- mindre i vrakpant, eller at du betaler de 500,- for å motta bilen?

I det siste tilfellet er det veldig bra betalt for de, hvis du får alt minus en femhundrelapp derimot er det en god deal for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...