Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Registerremma røyk garanti ?


poffy

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Opel Corsa for ett og ett halvt år siden ca. 94 95 model.

Den har så jeg har kunnet sett blitt godt fulgt opp med servicer ivertfall helt frem til 2011.

 

Register remma ble byttet ved 110000 og det var etter det jeg kan se i 2002. Det ble gjordt hos bergheim. Og nå har den gått 157606. Så den skulle jo holdt mye lengre.

 

Det har vært endel ulyder og fusking på motoren endel ganger kan man trykt si. Det har blitt byttet regulator ting på den og feilsøkt og reparert ting noen ganger gjennom vinteren.

 

Sist nå så begynte det å tikke eller hva jeg skal kalle det får. Fikk satt bilen på verkstedet og de sa det var ventilene som måtte byttes. Hørte med de hvor alvorlig dette var fordi jeg er nå blakk, men den kunne gå i flere år til, men ingen garaniter så klart da. Det var ivertfall sjelden at en motor havarerte. Ringte verksted i Sverige dær de sa at de hadde erfaring med opeler i fra før av og de kunne se på den og kunne prøve å bytte olje rundt ventilene og rense motoren og se om det funket.

De trodde det skulle gå fint å kjøre dit til dem med bilen slik den var og det var jo det de hadde sakt sist på verkstedet også.

 

Jeg begynte kjøre turen. Passet på å ikke presse motoren for mye. Kjørte pent hele veien og tok det i bilens tempo.

 

Kom ganske nærme verkstedet og stanset bilen for å se på kart og stille gps slik at jeg fant veien til verkstedet. Så hørte jeg en fusking eller hva jeg skal kalle det, den døde litt ut på en måte, så jeg begynte å kjøre den sakte igjenn for å se om det hjalp, men det hjalp ikke. Fikk bilen litt inn på siden ivertfall å ringte verkstedet. Bilen fikk jeg ikke start på mer. Den kimet men tente ikke liksom.

 

fikk ringt bergningsbil som fraktet oss til verkstedet ivertfall. Dær så de ganske fort at register remma var røket. Men den var jo skiftet og hadde jo ikke gått langt egentelig.

 

Så nå står bilen i Sverige. De mente på at dette kunne være en garanti sak i å med at den var skiftet hos begheims og bilen ikke hadde gått mer enn 157606.

 

Jeg er ikke noen bil ekspert, men sjønner liksom ikke hvordan dette kan ha skjedd. Den har jo blitt feilsøk og vært flere ganger på verksted her og registerremma har jo blitt skiftet.

 

Er det noen her som kan hjelpe meg og gi meg noen råd her videre. Hvet liksom ikke hvordan jeg skal ta det her. De på verkstedet i sverige mente på at dette kunne være en garanti sak i å med at den var byttet hos bergheims den gangen. Hva mener dere ?

 

Tusen takk.

Endret av poffy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oioi.. 12 år på ei registerreim er lang tid. Den bør vel skiftes etter 5 år, selv om du ikke har kjørt max km. Reimene er av gummi, og den blir hard og sprø etter noen år. Så å komme etter12 år å få det på garantien kan du bare glemme. Du kan regne med en kostbar reperasjon hvis du er uheldig. Stempler og ventiler har en lei tendens til å slå sammen, med ødelagte stempler og bøyde/knekte ventiler som resultat. Kanskje er toppen gåen og må byttes. Men du kan ha flaks. På enkelte motorer vil ikke stempler og ventiler slå sammen

Når reima ryker. Da slipper du unna med 3-5000kr, sånn cirka. Værste fall er det bare å leite etter ny bil...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror de fleste bilmerker har en garanti på registerreim som går på X antall km kjørt ELLER X antall år, avhengig av hva som inntreffer først. For eksempel 120.000 km eller 5 år. Vil tro at Opel har en tilsvarende ordning. Hvis det er riktig at regreima på din bil sist ble skiftet i 2002 er den nok utenfor garanti pga. alder.

Lenke til kommentar

Gjorde et kjapt søk på Opel Corsa fra 90 tallet, og der blir det oppgitt 60.000km eller 4 år.

 

Litt merkelig at verkstedet du har brukt, ikke har sagt noe om det, og at de har anbefalt ventilskifting på en såpass gammel Corsa.

 

Høres mer ut som problemene du har hatt, skyldes at regreima har hoppet over en tann eller to.

Lenke til kommentar

Og man bytter ikke ventiler hvis dei tikker. Da er det bare å justere dei oppigjen. Ikke bytter man olje på ventilene heller. Det er ei tetning på ventilstyringen, men er dei slitt vil motoren bruke olje, og ryke litt.

Merkelig konklusjon fra et verksted...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Som andre sier: registerremmen skulle vært byttet for leeeenge siden, og dette er ikke noen garantisak. Siden dette skjedde på lavt turtall, kan det være at du er så heldig at det er bare å bytte registerrem og kjøre videre. Dersom ventiler og stempler har hatt kontakt, og du har bøyde ventiler eller skade i stempel, er nok vraking av bilen beste alternativ.

Lenke til kommentar

Gjorde et kjapt søk på Opel Corsa fra 90 tallet, og der blir det oppgitt 60.000km eller 4 år.

 

Litt merkelig at verkstedet du har brukt, ikke har sagt noe om det, og at de har anbefalt ventilskifting på en såpass gammel Corsa.

 

Høres mer ut som problemene du har hatt, skyldes at regreima har hoppet over en tann eller to.

 

Da har den jo ikke gått 60 000 km da. Får nesten bare prøve å høre med dem.Synes det er merkelig jeg også at de ambefalte skifting av ventilene og ikke oppdaget det med register remma eller skjekket.

 

Det høres riktig ut at den kan ha hoppet over en tann ja eller to. Fordi den er ikke revet helt av liksom. Jeg kan prøve å ta bilde av remme dær den har gått av liksom her.

Lenke til kommentar

 

Er det et lugubert bakgateverksted, eller er det godkjent? (Da henger det et godt synlig godjenningsskilt nær inngangen)

 

Begge verkstedene jeg har vært hos er godkjente. Den første som anbefalte ventil skifting er Mekonomen. Og i Sverige brukte jeg ett MECA verksted.

 

 

Som andre sier: registerremmen skulle vært byttet for leeeenge siden, og dette er ikke noen garantisak. Siden dette skjedde på lavt turtall, kan det være at du er så heldig at det er bare å bytte registerrem og kjøre videre. Dersom ventiler og stempler har hatt kontakt, og du har bøyde ventiler eller skade i stempel, er nok vraking av bilen beste alternativ.

 

Da må de vel ta den fra hverandre og se om det er skadede stempler og ventiler da. Men må de ikke bytte topppakking og det som er når de bytter remma da ?

 

Edit: Dobbelt-post flettet.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Nei, trenger ikke og bytte noe annet en reim når det blir byttet. Men er vanlig og bytte vannpumpe samtidig.

Mulig du er heldig at det ikke er alt for store jobben. Du kan jo prøve og få bytta hele motoren viss det viser seg og bli dyrt og du ikke vil vrake den. Motorer koster ikke alt for mye penger. Jobben kan bli noe annet da, vis du ikke har noen som kan gjøre det for deg.

Lenke til kommentar

Registerreima skal skiftes når bilen har gått et visst antall kilometer, eller den har nådd en viss alder.

 

Selv om bilen ikke har gått 60.000km etter siste skifte, så har det gått mye lenger enn 4 år siden den ble skitet.

Lenke til kommentar

Er dette en 8-ventiler eller en 16-ventilers motor?

 

Hvis det er en 8-ventiler, så trenger det overhodet ikke være nødvendig å gjøre annet enn å skifte reim og vannpumpe. Er dette den motoren jeg håper det er, så når ikke stemplene opp til ventilene på disse.

 

De eldre Opel'ene er kjent for dette fenomenet. Har selv en Opel Kadett '90 og ryker register-reima, så er det like alvorlig som om dynamo-reima skulle ta kveld. Det er bare å bytte den og kjøre videre. :)

 

Søk opp registreringsnummeret på Mekonomen.no og legg ut motordataen du får opp.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Er dette en 8-ventiler eller en 16-ventilers motor?

 

Hvis det er en 8-ventiler, så trenger det overhodet ikke være nødvendig å gjøre annet enn å skifte reim og vannpumpe. Er dette den motoren jeg håper det er, så når ikke stemplene opp til ventilene på disse.

 

De eldre Opel'ene er kjent for dette fenomenet. Har selv en Opel Kadett '90 og ryker register-reima, så er det like alvorlig som om dynamo-reima skulle ta kveld. Det er bare å bytte den og kjøre videre. :)

 

Søk opp registreringsnummeret på Mekonomen.no og legg ut motordataen du får opp.

 

Karosseri type B

Motor kode c14NZ

Motor effekt 44

 

Kjøre tøy Opel corsa 1,4 i Swing B

 

Årsmodel 95

Karosseritype Selvbærende Lukket M

 

Drivstoff: Bensin

Motorkode: C14NZ

Slagvolum: 1389

 

Effekt: 44

Enhet: kW

utslipp: 0

 

dB: 84

 

1/min: 3900

Partikkelfilter: N/A

Fremdrift: FORAN

aksler: 2

drift: 1

 

Sånn tror jeg fikk med meg det mest viktige her nå.

Tusen takk.

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av poffy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...