Gå til innhold

Hvor kan jeg få kjøpt ilder?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg er forhåpentligvis ikke for sent ute her...

 



Hei!

Jeg heter Sivert og bor i Larvik!

Jeg har tenkt å kjøpe eller adoptere en ilder.

Hvor kan jeg få kjøpt eller adoptert en ilder?

 

Tusen takk for alle svar som gir mening!

 

Hilsen Sivert

Jeg har to ildere som jeg fikk sendt med fly fra Trondheim til Tromsø da de var nesten voksne valper (joda, flyfrakt går bare fint). Disse to kjøpte jeg fra en hyggelig dame etter at jeg så en annonse på Finn.no. Ildere finner du omtrent sikkert i de fleste byer fra Trondheim og sørover, her i nord var det vanskeligere da ingen så vidt jeg vet driver med oppdrett. Om du ønsker deg ildere anbefaler jeg å skaffe disse fra de som driver med "hobby-oppdrett", slik som jeg gjorde. Disse har ilder som lidenskap og vet hva de holder på med. Annonser dukker opp etter hvert på Finn.no eller lignende, men det er ikke sesong for det akkurat nå - - - de fleste ildere blir født om våren/sommeren og det vanligste er at valper legges ut for salg på sensommeren eller høsten. I skrivende stund er det ingen ildere til salgs på Finn.no, verken valper eller dyr for omplassering.

 

De fleste som har sett videoer av ildere eller som kjenner ilder-eiere vet at ildere er utrolig morsomme dyr, etter min mening fantastiske kjæledyr. Men, det er noen ting man bør vite før man skaffer seg ilder, og det var ikke alt dette jeg visste før jeg selv gjorde det, og jeg gjorde mye research på forhånd:

 

- Ildere er verken som katter eller hunder. Man kan ikke slippe dem løs ute, da er de borte vekk før man vet ordet av det. En av mine ildere gikk seg vill og forsvant ut av hagen mens jeg snakket med naboen i femten sekunder. Det tok tre timer før han kom til rette, langt unna...

 

- Man kan ikke fôre dem med kattemat fra butikken. De trenger tørrfôr fra dyrebutikken (f. eks. Royal Canine for kattunger) og i tillegg må de få kjøtt, egg og lignende. Mine er glade i lammekjøtt og egg og spiser dermed bedre enn jeg selv gjør...

 

- De trenger et stort bur eller et eget rom og må få slippe ut av buret den tiden av døgnet de er våkne. Et to-etasjes bur for ilder koster fort 2-3 tusen kroner (men har god videresalgsverdi). I tillegg kommer leker, seng, vannskål og så videre.

 

- Ildere (!!!!!!!!!!) steriliseres. Hunn-ildere kan dø dersom de ikke er steriliserte og ikke får parret seg. Hann-ildere lukter helt grusomt dersom de kommer i brunst. Mine to hann-ildere, som er brødre, kom i brunst samme uke, da prøvde de å skade hverandre hele tiden, de markerte på gulvet i hele huset og alt av klær og møbler og rom stinket. Det gikk over 2 uker etter at de ble sterilisert med Suprelorin, men det tar vanligvis lengre tid enn dette.

 

- Ildere bør få vaksine mot valpesyke en gang i året. Bor du i by/tettsted må de nesten få denne vaksinen, jeg bor så langt ute på landet at det ikke er et problem. På den andre siden har jeg valgt å sterilisere mine ildere med Suprelorin-implantat, noe som innebærer at de må steriliseres på nytt annenhvert år, noe som selvsagt også koster penger (1000,- pluss per ilder). Dette fordi ildere som kirurgisk steriliseres er mer utsatt for nyre(?)problemer.

 

- Ildere er ikke lette å få stuerene. En veltrent ilder går på do der han skal cirka ni av ti ganger, og da har man et do i hvert rom ilderene har tilgang til.

 

- Ildere er selskapssyke, og dersom man bare har en ilder så vil man bli lei av maset til tider, det er uunngåelig. Dersom man bare har én ilder må man sette av leketid hver eneste dag, og man risikerer å bli holdt våken om natta da ildere ikke liker å sove alene. Jeg har av denne grunn to ildere. Selvsagt leker jeg med dem så ofte jeg kan, det er en fornøyelse, men jeg trenger også fred og ro og nattesøvn. Mine to små sover tett sammen om natta til tross for at de har mye plass i buret...

 

- Ilder-valper må trenes opp til å ikke bite. Ildere biter hverandre hardt under lek, de har tykk hud og tåler dette fint og skjønner derfor ikke at det gjør vondt for oss mennesker. Mine var så godt som ferdig utlærte da jeg fikk dem, men skaffer du deg valper (i flertall, helst) så må du være klar over at du vil bli bitt flere ganger, også til blods...

 

 

 

Kort fortalt: Ildere kan være vanskelige å pottetrene og vil aldri bli like flinke som hunder eller katter. Ilder kan bite, og vil bite helt til de lærer seg motsatt. De gjemmer kjøttbein under sofaen og stabler bæsj i høyden. De lukter vondt når de er i brunst (mine lukter nå heldigvis honning) og både vaksiner, sterilisering og utstyr koster penger. Man bør ha minst to ildere og de krever oppmerksomhet. Man kan ikke la ildere være alene hjemme om man reiser bort, de vil kreve pass. Ildere lever som regel 8-10 år og dersom man er ung og går på skole må man tenke på dette (hva skjer når man flytter for å studere?). Ildere er ikke hamster eller marsvin, og vil drepe eller forsøke å drepe andre dyr (som f. eks. hamster og marsvin, eller kaniner og katter(dårlig idé!)). Ildere sover også som regel 18-22 timer i døgnet.

 

Heldigvis er ildere gode kjæledyr. De er lekne hele livet og vil finne på sprell og moro selv når de begynner å bli gamle. De stjeler sokkene eller skoene dine og gjemmer de bak ovnen eller bak sofaen eller under senga. De løper etter hverandre og hopper opp på bordet og legger seg til å sove på badet. De tilpasser også søvnrytmen sin til din, så mine sover om natta og mens jeg er på jobb, og står opp når jeg kommer hjem. Titt og ofte ringer naboens unger på døra for å hilse på Storm og Jerv...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...