Gå til innhold

Den store tråden om Backup (for privatpersoner)

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende oppsett hjemme.

• En sentral filtjener for alle våre bilder, dokumenter, familie videor og programvare. Benytter RAID 1 for feilteleranse ved diskfeil. Har 16TB rå kapasitet, men ved bruk av speiling ligger vi på 8TB. Vi bruker 3TB foreløpig.
  • Systemet kjører Windows Server 2012 R2
  • Storage Spaces er RAID løsningen
  • En kryptert kopi er sendt til JottaCloud hver kveld (SyncBack Pro er programmet som tar seg av krypteringen)
  • Vi har en 4TB ekstern disk som beholder en kopi av alle dataene. Det er blitt gjort for å forenkle jobben med å hente ut dataene for min kone dersom jeg skulle dø eller noe slikt :p. Da kan hun koble den til en datamaskin og hente ut det viktigste, bilder.
Endret av BNixx
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Neppe stedet jeg ville tatt backup av spill samlignen min, operativsystemer etc uansett.

Nå har vel alle som har tilgang til serverne på jottacloud tilgang til alt som er lagret på serverne, så ja er enig at sikkerheten kanskje ikke er særlig å skyte av, men det er vel ikke andre tjenester heller som microsoft onedrive eller Google Drive.

Personlig syns jeg gratis alternativet burde holde for normalt bruk. 10 GB burde være tilstrekkelig for det viktigste både bilder og dokumenter.

Lenke til kommentar

For dere som har sette dere lei Jotta sine betingelser så har Crashplan en avdeling i Norge hvor dataene lagres på datasenter i Hamar.

http://www.crashplanpro.no/eidsiva/

Har en kamerat som bruker det og er storfornøyd, du kan ta backup av opptil 3 enheter for 49 kr i mnd med ubegrenset lagring.

De har også mulighet til å legge inn egen krypteringsnøkkel, for kryptering av filer, vet ikke helt hvordan denne funksjonen fungerer så jeg stoler ikke helt på den.

Og jo, de har linux støtte.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

Bare en liten opplysning.. finleser man Jottas brukerbetingelser vil man finne ut at "ubegrenset" betyr max 10 TB.. Kan leses under 2 avsnitt på punkt 15: https://www.jottacloud.com/nb/brukerbetingelser/

Har også hørt noe om at de fritt kan snoke i filene dine om de vil siden de ikke er kryptert og passordbeskyttet, men dette er kun noe jeg har hørt..

Brukere med Individuell konto som har et ubegrenset abonnement kan bruke Tjenesten til privat bruk. Jotta ikke begrenser båndbredde eller lagringsplass på ubegrensede abonnement, men vi forbeholder oss retten til å forhindre overdrevent forbruk og misbruk av tjenesten. Vi anser det som overdrevent forbruk av Tjenesten dersom det totale lagrings- og nettverksforbruket er vesentlig større enn normalforbruket til den gjennomsnittlige brukeren av Jotta. For eksempel vil vi definere et lagringsforbruk over 10 TB som overdrevent forbruk.

Så er det ytterst få som har 10TB på sin private maskin. Jeg har foreløpig 9,9 TB, og jeg har lagret unødvendig mye. Jeg vil tro at hvis man går over 10 TB grensen, så vil dem undersøke hvor mye over og bruk av båndbredde, for å så gi deg et tilbud, evt slette kontoen hvis du bruker tjenesten til en annen hensikt enn påtenkt

Lenke til kommentar

Jeg har følgende oppsett

Filserver hjemme

Backup-server på jobb.

Dette er greit for jobben, men jeg vil helst "plage" arbeidsplassen minst mulig, så jeg vil ikke kjøre backup over nett til jobb, derfor ønsker jeg ett program som lar meg scanne source, scanne destination, og så overføre forskjellen mellom de to til en tredje plass (dvs en ekstern harddisk), syncback gjør det, men er EKSTREMT treg på scanningen over vpn, er snakk om over en dag i scannetid på det verste, noen som har tips til andre program som kan gjøre den jobben?

AtW

Lenke til kommentar

Brukte tidligere SyncToy (litt merkelig navn) fra MS, synes det fungerte helt greit.

Det tok bare backup av filer som var forrandret og lagt til. Fornøyd med hvordan det fungerte, brukte det blandt annet til å ha 3 like kopier av alle bilder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg synkroniserer hjemmeområdene på alle mine maskiner opp mot lokal filserver med 4*3tb disker i raidz-1 (raid 5) samt filmer, musikk og så videre på denne boksen, tar snapshots med ZFS av hjemmeområdene en gang i døgnet samt backup av hjemmeområdene på en boks som står i utlandet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For dere som har sette dere lei Jotta sine betingelser så har Crashplan en avdeling i Norge hvor dataene lagres på datasenter i Hamar.

http://www.crashplanpro.no/eidsiva/

Har en kamerat som bruker det og er storfornøyd, du kan ta backup av opptil 3 enheter for 49 kr i mnd med ubegrenset lagring.

De har også mulighet til å legge inn egen krypteringsnøkkel, for kryptering av filer, vet ikke helt hvordan denne funksjonen fungerer så jeg stoler ikke helt på den.

Og jo, de har linux støtte.

Takk for tipset!

JottaCloud begynner jeg å bli lei, selv om jeg har tilgang til gratis backup(levert via GET). I tillegg virker det som de ikke svarer noe særlig på forumet(deres eget, that is).

Lenke til kommentar

Bruker selv crashplan. Meget fornøyd. Betaler 5-600 kroner for 4 års perioder. Alt er kryptert med og lagres over flere servere på ulike steder. Ubegrenset plass. Har bare en lisens på cloud, men 2 pcer, Programmet er gratis å skrive til lokale disker og lokale stasjoner. Min pc nummer 2, skriver til pc1 , som tar backup til nettet.

Crashplan har historikk og kan være behjelpelig med å levere alt på minnepenner hvis det er behov. Supporten deres er også suveren. En feil i programvare, gjorde at jeg mistet tilkoblingen i 6 mnd, de utvidet lisensen med 6 mnd.

Lenke til kommentar

Tilbyr crashplan faktisk fri bruk? Om ikke, hva er grensa? Og hvordan er båndbredden opp og ned i praksis her til lands?

AtW

Truly Unlimited

Whether you require gigabytes or terabytes of online backup, a subscription to the CrashPlan Central cloud will set you free from file type and size roadblocks. Plus, we’ll never charge you extra to restore your files. They’re yours, after all.

Lenke til kommentar

For min egen del er jeg ikke så fryktelig glad i "cloud" tjenester. Så derfor drifter jeg dette selv. Har 2 backup servere som står på hver sin lokasjon.

For maskiner som står permanent tilkoblet nettverket bruker jeg BackupPC, og for laptoper og tilsvarende som er endel på farten, så bruker jeg CrashPlan mot egne servere.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Er på utkikk etter et vanntett backup-system som gir meg litt ro rundt de digitale dataene. Pr i dag har jeg følgende maskiner med behov for backup:

- Mac Mini htpc (osx)

- MacBook Pro 17 (osx)

- MSI GT72 17" (win8), her ligger det viktigste

Macene tar backup med time machine til en time capsule jeg har, mens msi-en foreløpig tar backup til en ekstern disk med windows file history. Det fungerer greit, men føler ikke at det er helt optimalt. På msi-en har jeg i tillegg cloud backup til backblaze.

Ville det vært bedre å hatt alle på crashplan? Og brukt en ekstern disk til ekstra sikring av msi-en?

Og en ting til: dette vil ta hånd om dataene mine, men jeg bør vel ta backup av operativsystemet på msi-en også? Tenker litt på hvordan jeg håndterer om jeg plutselig ikke skulle komme inn på maskinen, pga defekt disk eller annen trøbbel med os-et.

Tips og erfaringer mottas med takk!

Lenke til kommentar

owncloud er vel å bra det. Men jeg ville ikke brukt det for backup. Fordelen med dedikert backup system er at du får vanligvis rapport over hva som er tatt backup av(og hva som har gått galt). Og i motsetning til owncloud har du ikke muligheten til å slette en fil helt. owncloud har en enkel versjons kontroll, men alle versjoner forsvinner i det du sletter en fil(meg bekjent, har ikke testet så altfor mye på min egen instans).

NiRaM:

1. Backup av os

- Fryktelig vanskelig å holde oppdatert, og hvis du skulle finne en software som gjør dette, hvordan skal du få testet at det fungerer?

2. TimeMachine / Filehistory.

- Største problemet jeg ser med dette er at du ikke får dataene ut av huset. Det har du jo forsåvidt løst på den ene maskinen med backup til backblaze.

Når det gjelder crashplan på alt..Tja..Fordelen er jo at du kan styre både lokal backup og cloud backup fra en plass. crashplan gir i tillegg mail rapport hvis en maskin ikke har tatt backup på en stund. Samt at crashplan er kryssplattform.

Som nevnt tidligere i denne tråden (tror jeg), så kjører jeg BackupPC for backup av stasjonære maskiner i nettverket, og crashplan for laptoper osv. Jeg har to servere stående på hver sin lokasjon, slik at jeg ikke skal miste noe om det skulle brenne den ene plassen.

Ett annet viktig moment, som ikke er nevnt så mye her. Du må ha stålkontroll på hvor du lagrer dataene på PCen. Jeg har f.eks vært borti at det har vært missforståelse om hvilken "disk" det blir tatt backup av (D: / E:) og da er potensialet for tap fort til stede.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...