G Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Så tilfeldigvis såvidt på gamle guder, og fikk med meg en tilsynelatende stor likhet mellom Tor med hammeren fra norrøn myteologi og eldre guder fra andre verdensdeler. Her en likhet med gudeskikkelsen Ba'al Hadad som er sønn av El. Ba'al Hadad (lord hadad) Se bare her: The bull was the symbolic animal of Hadad. He appeared bearded,[2][3] often holding a club and thunderbolt while wearing a bull-horned headdress. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 nope, ikke samme guden, men "samme menneske", da i den forstand at begge gudene er lagd av mennesker, og jeg tror nok at det beror på et sammentreff, at disse to ligner på hverandre Lenke til kommentar
G Skrevet 17. april 2014 Forfatter Del Skrevet 17. april 2014 (endret) Jeg tror mer på at Vikingene hadde bedre kontaktflate enn hva man forestiller seg. Og at denne kontaktflaten har ligget noen territorier unna "hadad"-territoriet, eventuellt alternativet at Vikingene har oppfattet budskapet litt annerledes pga. språkbarrierer og gjenfortellingsforvridninger. Klubbe = Hammer Thunderbolt = regjere over uværet med lyn og tordenskrall Samt at om du sjekker etter så er det i prinsippet en lik skikkelse: Ba'al Hadad (lit. master of thunder), storm god. kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Canaanite_pantheon#Pantheon Ja, jeg bestrider ikke at gudene er funnet opp av mennesker. Der deler vi synspunkt. Men de kalles jo for guder av mennesker. Sånn sett kan jeg vel ikke misforstås på det når jeg har oppklart dette poenget. Endret 17. april 2014 av G Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. april 2014 Del Skrevet 20. april 2014 (endret) Jeg tror ikke det. Tor var sønn av Odin, har beltet Megingjord som ga styrke, handskene Jarngreipr som måtte til får å løfte hammeren Mjølner. Han hadde en vogn som ble dratt av geitene Tanngrisner og Tanngnjost. Han er gift med Siv. Tor er også forbundet med sin nemesis Midgardsormen. Den semittiske guden Ba'al Hadad har ingen av disse kjennetegnene. Dessuten var Tor en gud som er mye eldre enn vikingene og hva vikingene hørte om på sine ferder kunne ikke påvirke opprinnelsen til åsaguden Tor. Endret 20. april 2014 av Abigor Lenke til kommentar
G Skrevet 21. april 2014 Forfatter Del Skrevet 21. april 2014 (endret) Mye av det du legger vekt på er "bling / glitter og sånn "wow"-faktorer". For hvor mye mer kul høres ikke Tor ut når han eier alt slags snadder som mennesket selv begjærer. Jeg tror man simpelthen her er blitt påvirket av smøre på med "gode effekter". Tenk også litt over hvordan vikingenes gjenfortellingsevne var full av humor, og å drive fortellingen med mer og mindre av ting. Spe på med litt magi, for eksempel så har våpen ofte magiske evner. Buer som kan skyte overnaturlig langt f.eks. Og dette plasserer ikke bare på guder, men også på slektninger som beskrives i sagaer. Endret 21. april 2014 av G Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Nå er Tor en gud som ble tilbedt lenge før vikingene eksisterte, så han kan jo definitivt ikke stamme fra vikingenes opplevelser med fremmede kulturer og religioner. Så er vel Hadad en gud som ikke lenger ble tilbedt da vikingene begynte å reise utenfor Europas grenser. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 23. april 2014 Del Skrevet 23. april 2014 Neppe noe spesielt utover at de er guder for samme naturfenomen, og at vi har lett for å assosiere de samme typer ting med f.eks. torden. Lite trolig at de på noe annet vis kan anses å være samme gud, med mindre menneskeheten opprinnelig har tatt den med seg ut av Afrika og siden utviklet de to uavhengig av hverandre. Selv det måtte vært en svært uorganisert affære fra begynnelsen, og det er lite meningsfullt å kalle dem samme gud på det grunnlag alene. I så fall er fort alle guder for samme naturfenomen de samme. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå