olvikb Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Satte inn en noen nye ovner for et par år siden. Valgte Glamox H30-serien da ovnene så fine ut, med et rent design. Mulighet for nattsenking var også et pluss. Temmelig raskt ble det klart at ovnen i stua. Se bilde på denne linken. Kontaktet leverandøren som sier: Som du vil se av vedlagt informasjon skyldes dette ikke feil med ovnene, som bare består av rent stål, kabler og elektronikk. Ovnene kan ikke produsere sot, men fungerer kun som oppvarmingskilde av luften som befinner seg i ovnens nærmiljø. Beklager problemene du har opplevd, men dette skyldes nok ikke ovnene du har valgt, da problemet finnes i ovnenes omgivelser og ville ha oppstått uansett ovnstype. H30 tilfredsstiller alle forskrifter og krav angående temperatur mot vegg, gulv og overflate, og produktet er i tillegg sertifisert, testet og godkjent av Nemko. Det er mulig at ovnstypen er godkjent, men jeg må si jeg er skuffet over at en ovn fra en slik seriøs leverandør ødelegger veggen den står på. Det er mulig alle slike ovner kan etterlate merke, men jeg mener at denne typen ovn da ikke bør lages med varmeutslipp så nærme vegg. Tilsvarende har Glamox 3001-serien en utforming som sender varmen ut fra veggen, og bør på denne måten være mer vennlig med veggen. Nå synes ikke jeg personlig at 3001-serien er så fin, så nå er jeg på utkikk etter alternativer som kan erstatte H30-ovnene mine. En sak er sikker: Det blir ikke kjøpt flere ovner med varmeutslippet så nærme vegg i vårt hus. Lenke til kommentar
anonympappkasse Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Hvor har du den ikke foran vinduet? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 (endret) Ser da veldig ut som heksesot. Som produsenten sier, dette er sot, ikke svimerker. Elektriske ovner lager ikke sot. Det eneste det kan være er strengt tatt heksesot... http://www.dinside.no/866180/trobbel-med-heksesot-meld-det-inn Endret 17. april 2014 av aklla 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Elektriske varmeovner lager (indirekte) sot. Det som skjer er at når lufta passerer det varme elementet (ofte 200-300 grader) så forbrennes støvpartiklene og dette følger med den varme luftstrømmen opp og ut av ovnen, og gir slike merker på veggen. Dette vil varierer med klima/luftkvalitet, men er et problem med de fleste varmeovner så lenge de er bygget slik at luften passerer igjennom ovn/element. En måte å løse det på, er å ha lukkede ovner. Men de blir da veldig store eller vil ha altfor høy overflatetemperatur. Beste løsningen pr dd er sansynligvis Beha sine "miljøovner". I disse ovnene er det tradisjonelle varmeelementet påsatt profilerte aluminiumsfinner som gir et mye større areal å fordele varmen på slik at temperaturen når luften og støvpartiklene passerer skal være så lav at det er tilnærmet null støvforbrenning. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Jaja, du valgte en panelovn med bakovervendt varmeutslipp, da får du heksesot oppover veggen. Dåg må det sies til glamox sitt forsvar at panelovner funker best om de står under vinduer og ikke på naken vegg. Det vil løse både problemer med sot oppover veggen samtidig som den avleder kaldraset fra vinduet sammen med varmlufta oppover for ebst mulig sikulasjon i rommet. I tillegg har du valgt en list type ovn som er designet for å stå under lave stuevinduer og her kommer vakovernendt varmeutslipp til sin rett da varmen ikke blåser rett i gardinene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå