^fmj Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 En bekjent har lyst til å ha muligheten til å kjøre sin gamle XP-installasjon i Windows 8, da han er avhengig av en del programmer. Forslag til brukervennlig løsning? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 (endret) Da må han kjøre virtuell PC. Gjør dette selv med vmware workstation 10 på arbeids PC. Men det koster med vmware workstation. Billigere eller 'gratis' alternativer er virtualbox og vmware player. Brukervennlig program er Microsofts eget convert to vhd "disk2vhd" http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/ee656415.aspx Så må man bruke en virtual machine sw som kan nyttegjøre seg Microsofts vhd format. Dette har jeg selv brukt for å virtualisere en fysisk installasjon. Endret 17. april 2014 av syar2003 1 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 17. april 2014 Forfatter Del Skrevet 17. april 2014 (endret) Tok og laget en VHD-fil av en XP-installasjon og åpnet den i Virtualbox, men den bootet ikke. Det er kanskje ikke så enkelt? Fikk ikke noe feilmelding, svart skjerm med hvit strek oppe til venstre. Endret 17. april 2014 av ^fmj Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Gjort det før med både xp og win 7 til virtual pc , deretter til vmware . Husket du å krysse av for "prepare to use in virtual PC" i disk2vhd tool. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 18. april 2014 Forfatter Del Skrevet 18. april 2014 Ble usikker på om jeg huket av eller ikke, tok og laget VHD-filen på nytt, nå bootet den, men stopper når skrivebordsbakgrunnen kommer frem. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Da er det antagelig noe driver relatert som ligger igjen. Start den i safe mode og fjern drivere og hardware enheter som ikke finnes lengre kan hjelpe. Nettverk , wlan , display adaptere , alt som er produsent spesifikt som ligger igjen fra gammel hw. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 18. april 2014 Forfatter Del Skrevet 18. april 2014 Har du sett, jeg kom inn i safe mode og alt fungerer tilsynelatende slik det skal. Nå klarte jeg også å registrere en blåskjerm under vanlig boot, mulig den har vært der før også, flashet veldig fort. Fikk endret slik at den holder seg og det står at "intelppm.sys" sannsynligvis skaper problemer - "Driner-unloaded-without-cancelling-pending-operations". STOP: 0x000000CE. Holder på å fjerne drivere. Takk for hjelpen så langt. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 18. april 2014 Forfatter Del Skrevet 18. april 2014 (endret) http://blogs.msdn.com/b/virtual_pc_guy/archive/2005/10/24/484461.aspx Det fikset problemet, i tilfelle noen andre kommer innom her en eller annen gang. Da fikk jeg også justert oppløsningen med å installere "guest additions". http://windowssecrets.com/langalist-plus/is-xp-mode-or-any-virtual-xp-pc-safe-to-use/ Den virtuelle pcen vil altså være like utsatt for sikkerhetshull, men man kan jo bare deaktivere nettverket i XP, det skulle vel gjøre den 100% trygg å bruke? Endret 18. april 2014 av ^fmj Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. april 2014 Del Skrevet 18. april 2014 Kult. Hyggelig å vært til hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå