cuadro Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Hvem sa at det var "ingenting" i begynnelsen? Forøvrig er det ikke helt enkelt å si hva "ingenting" betyr i en fysisk sammenheng. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Hvis ingenting eksisterte i begynnelsen, hvordan kan noe da begynne og eksistere fra ingenting. -Kanskje vi egentlig er roboter, skapt for og finne opp nye ting, som de kan lære av og lage i sitt univers. Vi er programert til ikke og se og forstå starten av universet. (kanskje de som skapte oss er redd for at vi skal bli så utrolig forbannet og komme etter dem og gi dem bank) Men hvis vi er skapt har jo de som laget oss samme problem som vi, de vil heller ikke klare og forstå helt starten, og kommer med konspirasjonsteorier de også. Starten på universet irriterer meg noe grenseløst selv. Jeg kan bare ikke skjønne kordan noe i det hele tatt kan komme fra intet. Selv gravitasjon, svake og sterke elektriske krefter, elektromagnetisme og tid krever jo at noe eksisterer. Fra totalt ingenting, til alt vi ser. Det er absurd Virker ikke som om du har satt deg spesielt dypt inn i de teoriene som finnes. Mye av det er jo i stor grad besvart allerede. Spesielt den første linja di 1 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Tid er noe vi selv har finnet opp for at vi kan skille hendelser fra å ikke skje på samme tid og få et perspektiv på utviklingen vår, og for å kunne lage referanser nå når ting skjer i forhold til vår egen utvikling. Jeg tror det er umulig å svare på spørsmålet om hva som kom først, fordi vi vet ikke hva enden på universet er, eller hva vi faktisk er en del av. Spennende tema, kanskje vi får en aning en gang i fremtiden 1 Lenke til kommentar
kaeksen Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Hvis ingenting eksisterte i begynnelsen, hvordan kan noe da begynne og eksistere fra ingenting. -Kanskje vi egentlig er roboter, skapt for og finne opp nye ting, som de kan lære av og lage i sitt univers. Vi er programert til ikke og se og forstå starten av universet. (kanskje de som skapte oss er redd for at vi skal bli så utrolig forbannet og komme etter dem og gi dem bank) Men hvis vi er skapt har jo de som laget oss samme problem som vi, de vil heller ikke klare og forstå helt starten, og kommer med konspirasjonsteorier de også. Starten på universet irriterer meg noe grenseløst selv. Jeg kan bare ikke skjønne kordan noe i det hele tatt kan komme fra intet. Selv gravitasjon, svake og sterke elektriske krefter, elektromagnetisme og tid krever jo at noe eksisterer. Fra totalt ingenting, til alt vi ser. Det er absurd Virker ikke som om du har satt deg spesielt dypt inn i de teoriene som finnes. Mye av det er jo i stor grad besvart allerede. Spesielt den første linja di Big bang er jo forklart, det har jeg fått med meg, men det som ikke er forklart, og som ingen kommer til og klare og forklare, er hva som startet det hele. Nytter ikke og si at big bang kom først, da må årsaken til big bang forklares, og det har den aldri blitt. Link opp noen sider som du tror passer iht før big bang, eller som forklarer hva som startet smellet? 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Søk på navnene Neil Turok og Lee Smolin (begge fra det kanadiske Perimeter Institute). De deltok i et TV-program jeg så om hvordan Big Bang kan ha oppstått. Lenke til kommentar
kaeksen Skrevet 30. april 2015 Del Skrevet 30. april 2015 Søk på navnene Neil Turok og Lee Smolin (begge fra det kanadiske Perimeter Institute). De deltok i et TV-program jeg så om hvordan Big Bang kan ha oppstått. Er det de som tror at det var ett annet univers som fislet ut og startet "pånytt" vårt univers? I tilfelle det er det så tror ikke jeg på det. Da blir det bare infinite regress.... 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 (endret) <snip> Mørk materie ser ut til å bestå av en type partikler som ennå ikke har blitt påvist. Ingen av partiklene i standardmodellen har de riktige egenskapene. Mørk energi er det som får universets ekspansjon til å utvide seg. Hva det er er imidlertid fullstendig ukjent. Kom over denne korte videoen om endringer i oppfattelse av om dagens tall for universets utvidelse er riktige eller ei. Om dette er gammel info har jeg ikke greie på, men det ble lansert i video nå: http://www.msn.com/en-ca/video/topvideos/we-may-be-wrong-about-the-universes-expansion/vi-BBrMiEw Sjekk denne, helt rått. Svarte hull som ser ut til å spinne synkronisert: http://www.msn.com/en-ca/video/topvideos/astronomers-just-found-something-surprising-in-this-picture-of-black-holes/vi-BBrMnPI Disse er også spennende: Endret 18. april 2016 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 Disse aliens og kanin teoriene ligger laaaangt unna lgisk forklaring og har ikke bevis for at det kan være noe slikt i det hele tatt. Oh, the irony... Tror jeg hadde sett på denne med argusøyne, om jeg ikke visste om kunstnerens kreasjoner fra før av Imponert rett og slett: http://www.msn.com/en-ca/video/topvideos/an-american-artist-has-done-something-incredible-with-the-power-of-wind/vp-BBrD5T4 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 18. april 2016 Del Skrevet 18. april 2016 ... Kan anbefale PBS Space Time: https://www.youtube.com/channel/UC7_gcs09iThXybpVgjHZ_7g/videos Dette er veldig tunge spørsmål, så du kan ikke forvente å få god informasjon av små snutter. Men en OK basis vil du finne, og få vite om hva du må søke opp på egenhånd. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Kom over denne korte videoen om endringer i oppfattelse av om dagens tall for universets utvidelse er riktige eller ei. Om dette er gammel info har jeg ikke greie på, men det ble lansert i video nå: http://www.msn.com/en-ca/video/topvideos/we-may-be-wrong-about-the-universes-expansion/vi-BBrMiEw Jeg kjenner ikke til de nye resultatene de refererer til, men jeg oppfatter ikke dette som særlig dramatisk. Kunnskapen om mørk energi er svært mangelfull, og det vet alle som arbeider med det. Det vanligste har vært å jobbe ut fra en hypotese om at tettheten av mørk energi er konstant siden dette er den enkleste hypotesen som ser ut til å være konsistent med måledata. Men innenfor målingene er det relativt stort rom for ikke-konstant tetthet også, og når det er rom for noe slikt er det alltid noen som ser på konsekvensene av det også. Sjekk denne, helt rått. Svarte hull som ser ut til å spinne synkronisert: http://www.msn.com/en-ca/video/topvideos/astronomers-just-found-something-surprising-in-this-picture-of-black-holes/vi-BBrMnPI Mitt tips: Ved å undersøke tilstrekkelig mange svarte hull har de tilfeldigvis endt opp med et sett med samme innretting. Og siden menneskelige hjerne er "programmert" til å finne kausale forklaringer så forsøker de å finne det. En viktig effekt å huske på når man jobber med store datasett er den såkalte "look elsewhere-effekten". Kort forklart betyr det at når du finner noe i dataene dine som ser signifikant ut skal du spørre deg hvor stor sannsynlighet det er for at noe slikt skulle oppstå tilfeldig et eller annet sted i datasettet ditt. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå