Darkbill Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Vet ikke helt om jeg poster dette riktig, men har alltid vært en liten boks/dings utenfor huset der kabler kommer opp av bakken og går inn i huset, men har aldri lagt noe særlig merke til den eller tenkt over den, og lurer plutselig fælt på hva dette er. Er det noen som kan fortelle meg hva som skjuler seg inn i denne, eventuelt links/bilder? Dør av nysgjerrighet, og får den heller ikke opp selv, så takker for eventuell hjelp https://www.dropbox.com/s/43nl87osh6w8qrx/2014-04-16%2018.56.41.jpg Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Dette er en såkalt inntaksboks og den kan enten inneholde 3 kobberskinner som everkets kabel og inntakskabelen din er koblet til eller så inneholder den inntakssikringene dine. Har sett begge deler men at det er sikringer der er mest sansynlig. 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Ser ut som en telefordeler. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Gutta som driver med telenettet bruker ikke ABB/NEBB bokser. 2 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Da jeg tok fagprøve som telemontør så koblet jeg på kroneplinter i et skap prikk likt det der. Med en liten del nederst osv som på bildet. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 17. april 2014 Forfatter Del Skrevet 17. april 2014 (endret) Er noen kabler som kommer ut/inn huset bak skapet, gråe, på tykkelse med vanlig utendørs skjøteledning. Er et hus fra 90 tallet, rett bak veggen er teleutstyr (eller hva jeg skal kalle det) og sikringsboks osv. @TMB - Du er telemontør? Har du lyst å se/tolke noen flere bilder av inne? Er en haug med kabler som bare stikker ut og ikke halvparten er koblet til en gang. Ikke hatt lyst å rote der selv.. hehe Endret 17. april 2014 av Poopadoop Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Men setter dere opp slike bokser inntil husveggene til folk? Det er i hverfall vanlig at hvert hus har sin egen inntaksboks for sterkstrømmen. Jeg har en lignende boks ute i gata for distribusjon av tele men det er ikke samme fabrikat som den på bildet. Boksen på bildet er det derimot Trønderenergi Nett forlanger skal stå inntil husveggen til folk. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Jeg jobber ikke som telemontør selv om jeg "er det" i den forstand at jeg har fagbrev som det. Så jeg kan ikke så mye om den delen av faget. Ironisk nok Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Åpne boksen å se inni. Kan vel åpnes med en 11mm eller 12mm koppnøkkel/skralle om jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Ja og er du heldig er det de gammeldagse innsatsene med knivsikringene stikkende blanke og fine ut tett inntil lokket, er du enda heldigere har du jordfeil på installasjonen din og naboen kommer løpende til for å hjelpe deg og åpne boksen så får vi et pent avisutklipp dagen etter med bildet av en svidd inntaksboks. Om det er en strømboks så vet du ikke hva du finner under der så la det heller være. Er forresten ikke så uvanlig at både telefonkabel og lavspenten kommer i samme grøfta inn til huset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå