Gjest Slettet+5132 Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 (endret) Hei, lurer litt på hva kroppen tar av med lite inntak av karbohydrater i løpet av kort tid. Info om meg: -Gutt -16 år -Trener regelmessig styrke -Ligger ikke i energiunderskudd ellee overskudd. -Normal vekt. Det hender at jeg noen ganger legger meg sulten, og den påfølgende morgenen ser jeg at mer av kassa synes og muskelene er mye mer markerte. Det skjer ikke ofte at jeg legger meg sulten, men det hender. Dette er ikke bevisst fra min side. Til spørsmålet, hva kvitter jeg meg med? Skulle jeg ha svart på dette, hadde jeg sagt vann. Er det riktig da at hvis jeg hadde fortsatt underskuddet, ville kroppen ta av fett? Hvis jeg skal gjøre dette, må jeg gå all in? Det vil si slutt på potetgull og brus i helgene? For å gjøre det klart, jeg ønsker bare å fjerne det lille jeg har av fett for å få mer markerte muskler, vekt er jeg ikke opptatt av. Jeg ønsker å gå ganske fort tilbake på moderat inntak av karbohydrater (det det heter?) og kanskje et overskudd til høsten, dette for å bygge mer muskler. Takker for svar! SuperSaxy Endret 16. april 2014 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Lever og muskelvev har noe som heter glykogen. Det er kort og godt et lager av karbohydrater, på lik linje med planter så kan vi også ha et lager av dette. Et gram glykogen kan binde opp til 2.4-3gram vann per gram (avhengig hvor du leser det). Mellom måltider og lengre perioder uten mat som eks søvn så brukes leverglykogen for å opprettholde blodsukkeret mens muskelglykogen kan bli brukt til å danne energi der. Jo lengre tid det tar imellom måltidene jo mer fett vil bli brukt som substrat. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Aha Trodde glykogenlagrene ble brukt under trening jeg? Så glykogen er det første som bli brukt? Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Fysisk aktivitet = trening = bruk av glykogenlager for å si det flåsete. Men ved fysisk aktivitet som er mer stillegående som gåing så vil mye av dette komme ifra fettsyrer da dette ikke kreves så mye. Glykogenlagrene fungerer som en buffer ved hardere treningsøkter. (Det tar lengre tid å nyttegjøre seg av fettsyrer som energi) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 Aha Takketakk! Lenke til kommentar
andrew92 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Vet at du fikk svaret på det du lurte på her, men bare som en liten tilføyer siden vi er innom dette emnet. Om du ønsker å brenne rent fett er det derfor idealt å jogge/gå fort på slutten av en styrkeøkt eller enda bedre enn det er på morgenen før du spiser noe, ettersom glykogenlagrene da er minimale. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Vet at du fikk svaret på det du lurte på her, men bare som en liten tilføyer siden vi er innom dette emnet. Om du ønsker å brenne rent fett er det derfor idealt å jogge/gå fort på slutten av en styrkeøkt eller enda bedre enn det er på morgenen før du spiser noe, ettersom glykogenlagrene da er minimale. Nei, det er det ikke. Det er ingen forskjell om du jogger på tom mage eller ikke og Brad har debunket denne igjen og igjen. http://www.bodybuilding.com/fun/the-myth-of-cardio-before-breakfast-debunked.html Lenke til kommentar
andrew92 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Vet at du fikk svaret på det du lurte på her, men bare som en liten tilføyer siden vi er innom dette emnet. Om du ønsker å brenne rent fett er det derfor idealt å jogge/gå fort på slutten av en styrkeøkt eller enda bedre enn det er på morgenen før du spiser noe, ettersom glykogenlagrene da er minimale. Nei, det er det ikke. Det er ingen forskjell om du jogger på tom mage eller ikke og Brad har debunket denne igjen og igjen. http://www.bodybuilding.com/fun/the-myth-of-cardio-before-breakfast-debunked.html Inntil det kommer en virkelig studie som kan vise til et resultat som bekrefter at dette ikke stemmer, så velger jeg å holde meg nøytral rundt dette. Ser at det er noen delte meninger rundt omkring, og noe usikkerhet rundt dette emnet: http://www.mensfitness.com/training/build-muscle/should-you-do-cardio-empty-stomach http://www.jimstoppani.com/home/articles/fasted-cardio-in-the-morning?preview Kan da eventuelt anbefale HIIT for fettforbrenning, noe jeg personlig bruker og er veldig fornøyd med det. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Det er da ikke delte meninger om dette og vår forståelse for menneskets fysiologi er godt nok her til å anslå en gitt retning. Ikke vet jeg hva du legger i virkelig studie men Schoeller egne forsøk som også er publisert i det prestisjetunge tidskriftet SportsMed diskuterer jo dette grundig, som også Brad nevner. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15896087Førstnevnte linken din er bare spekulasjon sistnevnte viser eventuelle frokost sin påvirkning og om du bør spise frokost før/etter morgenjoggingen hhv for apetitt-regulering og totalt energiinntak. (N=11)Videre linker jo den som sagt til Schoeller egne forsøk og selv artikkelforfatteren skriver jo dette. Lenke til kommentar
andrew92 Skrevet 28. april 2014 Del Skrevet 28. april 2014 Det er da ikke delte meninger om dette og vår forståelse for menneskets fysiologi er godt nok her til å anslå en gitt retning. Ikke vet jeg hva du legger i virkelig studie men Schoeller egne forsøk som også er publisert i det prestisjetunge tidskriftet SportsMed diskuterer jo dette grundig, som også Brad nevner. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15896087 Førstnevnte linken din er bare spekulasjon sistnevnte viser eventuelle frokost sin påvirkning og om du bør spise frokost før/etter morgenjoggingen hhv for apetitt-regulering og totalt energiinntak. (N=11) Videre linker jo den som sagt til Schoeller egne forsøk og selv artikkelforfatteren skriver jo dette. Vel, jeg stiller meg fremdeles skeptisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå