Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av filer

Anbefalte innlegg

Har innstallert hjemmenettverk på mine to PCer som begge kjører XP. På hovedmaskina, med Asus A7N8X Deluxe-hovedkort, som har dual nettverk, har jeg internettilkoblinga mi via ADSL-router.

Jeg har fått til at den andre maskina kommer seg på internett via hovedmaskina, altså via de to nettverksinngangene (med en slags nettverksbro, tror jeg). Men så vil jeg gjerne kunne overføre filer mellom de to maskinene.

Jeg har gitt begge PCene et unikt maskinnavn, og satt samme arbeidsgruppe (kjørt hjemmenettverk-wizard). Jeg mener å tro at hvis man har gjort det riktig, skal den andre PCen komme opp som en delt mappe i "andre maskiner i arbeidsgruppen". Vel, dette funker selvfølgelig ikke, ingen maskiner synes i arbeidsgruppen og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Vet noen av dere??? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet noen av dere???  :roll:

Velg [My Network Places] og [View Workgroup Computers] i [Network Tasks] delen av vinduet...

Hvis du skal til en annen arbeidsgruppe kan du bare trykke på opp-knappen.

Men det enkleste er å skrive maskin navnet i adresse linja, med to back-slashes i begynnelsen.

Eksempel:

FarSide

Lenke til kommentar

Velg [My Network Places] og [View Workgroup Computers] i [Network Tasks] delen av vinduet...

Er nettopp dette jeg har gjort, og da står det at det ikke finnes noen andre maskiner i arbeidsgruppen, eller at jeg ikke har adgang til arbeidsgruppe... Den andre maskina er selvfølgelig på og koblet til nettverk, men funker fortsatt ikke.

Mener jeg har prøvd å skrive * navn på maskinen også, uten at dette virker..... Huff!

Også litt praktisk: Lånte en 7,5m nettverkskabel av en venn. Planlegger å kjøpe en lengre, og lurer da på om jeg trenger TP eller om det holder med UTP (til hjemmebruk). Kan disse kablene stiftes fast til veggen uten at de tar skade?

Lenke til kommentar
Også litt praktisk: Lånte en 7,5m nettverkskabel av en venn. Planlegger å kjøpe en lengre, og lurer da på om jeg trenger TP eller om det holder med UTP (til hjemmebruk). Kan disse kablene stiftes fast til veggen uten at de tar skade?

Det er UTP som er den mest brukte kabelen, står for unshielded twisted pair, TP kabel er bare en generell beskrivelse for twisted pair kabler enten det er FTP eller UTP. FTP kabelen er skjermet.

Nei, du må så absolutt ikke stifte fast kablene, det er ikke bra.

Kablene bør ikke komme i klem.

Når det gjelder hjørner og slikt bør du også bruke f.eks. en brusflaske å "legge" kabelen rundt inn mot hjørnet, så du ikke får for mye "knekk" på kabelen. (Altså du bør ikke få en 90 graders bøy på kabelen).

Når man legger opp TP kabel så må man ta de samme forholdsreglene som når man legger opp coaxial kabel (antenne kabel).

Edit: husk å bruke Cat 5 kabler (det er vel bare det som selges i dag :))

Lenke til kommentar
Er nettopp dette jeg har gjort, og da står det at det ikke finnes noen andre maskiner i arbeidsgruppen, eller at jeg ikke har adgang til arbeidsgruppe... Den andre maskina er selvfølgelig på og koblet til nettverk, men funker fortsatt ikke.

Mener jeg har prøvd å skrive * navn på maskinen også, uten at dette virker..... Huff!

Har du prøvd å søke etter maskinen i søkefunksjonen i WinXP?

Har du prøvd å pinge den?

Hvis du ikke vet hvordan du skal pinge gjør følgende:

Velg Start|Kjør eller Start|Run og skriv in CMD.

Da får du opp ett konsoll vindu hvor du skriver PING maskinnavn eller ip-adresse.

F.eks.

PING FarSide

eller

PING 10.0.0.30

Edit: hmm... du får nok sikkert pinget maskinene når du klarer å komme på internett fra den andre PCen :). Kjører også nettverks bro hjemme mellom GNU/Linux Laptopen og WinXP boxen min, har ikke noe problemer med SMB.

Lenke til kommentar

Jeg klussa også mye med det det samme problemet som deg.Fikk ikke kontakt mellom maskinene.Gikk inn i ruteren og gav begge mine makiner en fast ip.Jeg har en D-Link og den ene maskinen har det samme Asus hk.Jeg valgte å ikke koble meg gjennom nettverksbroen,men heller koble begge maskinene i ruteren.

Vil svare igjen hvis du responderer med mere utfyllende forklaringer hvis behov. :)

Lenke til kommentar

Har du satt på deling av de ressursene du ønsker å dele da? (disker/partisjoner/mapper) Høyreklikk | egenskaper | deling | sett noen i de rette boksene

EDIT: du ser jo ikke pc'n under my network places en gang så da hjalp det kanskje ikke akkurat nå. Men det virka som om du ikke hadde gjort det og da veit du hva du skal gjøre når du først får det til... ;)

Lenke til kommentar

Og har du disabla firewalen i XP.Som sagt kan jeg bare min løsnig der maskinene er koblet i en ruter som igjen er koblet til adsl modemet.Mener å ha lest på forumet at når man kobler en maskin direkte inn i den andre må du ha vridd kabel? Må noen rette meg hvis jeg tar feil.Som sagt jeg kan kun mitt oppsett.Med min ruter kom det en manal som forklarte hvordan man kommeer inn i Ruteren.

Jeg bruker vinduet i Inernettlesern.Der skriver jeg http://192.168.0.1 som er addressen til rutern.I ruteren finnes menyer.

Lenke til kommentar

Ohh... og en ting til. Norton Internet Security (NIS) hindrer fildeling medmindre du har lagt inn IP'n til den andre pc'n under "tillatte IP'er"...

Jeg sleit i år og dag med å få det til å funke, før jeg skjønte at det var NIS som stod i veien.. :p Ellers kan det være, som nevnt, WinXP firewallen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...