snøfokk Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Som tittelen lyder, ønsker jeg å se hva flertallet sier og skriver av mange/mye penger. Hva er egentlig gramatisk korrekt? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Mye. Mange er for fireåringer som teller en penge, to penger,... Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Penger er ikke en enhet, og derfor er den riktige betegnelsen "mye". Kroner, mynter, sedler, euro, dollar osv... er enheter, og på disse er den riktige betegnelsen "mange". 1 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 (endret) At det ikke er en enhet har vel ikke noe med saken å gjøre? Kvittering er heller ikke noen enhet. Både Kvittering og Penge er substantiv hannkjønn. man sier ikke "Jeg har mye kvitteringer i lommeboken". Endret 16. april 2014 av r2d290 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 "Mye" og "mange" brukes begge for ubestemte mengder, men man bruker "mange" der man kan telle det man viser til og "mye" der man ikke kan. "Mye" bruker man typisk der man ikke kan omskrive til flertall, eksempelvis "mye mat" (men "mange retter"). Siden man kan telle penger heter det e.m.m. "mange penger". Uavhengig av om det er unaturlig å si "en penge to penger" er det likfremt en tellbar mengde. 1 Lenke til kommentar
Fredelig Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Mye vann, mange dråper. Samme konseptet med penger Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Mye vann, mange dråper. Samme konseptet med penger Mange penger, mye...? Lenke til kommentar
Fredelig Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Mye vann, mange dråper. Samme konseptet med penger Mange penger, mye...? Mange penger, mye penger. Begge er rett, men det kommer an på situasjonen Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Skjønte ikke helt sammenlikningen din. Mye vann, mange dråper. Mye penger, mange penger. Hadde det hett: mye vann, mange vann eller mye dråper, mange dråper, kan jeg være enig i at det er samme prinsipp. Men det heter jo ikke det. Lenke til kommentar
Fredelig Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Ordene byttes når det snakkes om vann, men det brukes på samme måte. Mange dråper er mer når det er snakk om enkelthet, mens mye vann er mer umålbare mengder. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Mange penger http://www.riksmalsforbundet.no/Språktjenester/Språkspalten/Ord-og-uttrykk-bruk--betydning-og-etymologi.aspx?PID=281&M=NewsV2&Action=1&NewsId=1004 Lenke til kommentar
MathiasOslo Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Mye penger, mange sedler/kroner 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 17. april 2014 Del Skrevet 17. april 2014 At det ikke er en enhet har vel ikke noe med saken å gjøre? Kvittering er heller ikke noen enhet. Både Kvittering og Penge er substantiv hannkjønn. man sier ikke "Jeg har mye kvitteringer i lommeboken". Jo, selvsagt er kvittering en enhet. Du får "en kvittering" når du har handlet noe. Derfor kan man si at man har mange kvitteringer i lommeboken. Men du får ikke "en penge" i veksel da det ikke viser til noen spesifikk enhet. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 21. april 2014 Del Skrevet 21. april 2014 Jeg vil vel støtte meg til mange penger og mye veksel. En annen tråd om det samme: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1002384 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå