Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tinnitus etter forkjølelse, nedsatt hørsel

eivindhagen

Anbefalte innlegg

Hei.

Var forkjøla en dag og fikk en "dott" i øret kombinert med smerter og tinitus i venstre øret. Prøvde å utjevne trykket uten hell. Dotten og smertene ble borte etter noen timer, mens tinitusen ble igjen. I tillegg så oppleves lyder mer lavfrekvente med en liten forsinkelse. Har prøvd å google symptomene uten hell. Har noen her på forumet noen forslag?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke nødvendigvis. Kan veære så enkelt som at du er tett i øretrompeten. (Gangen som går fra bak trommehinna og ned til nesa). Da får du trykk bak trommehinna, noe som føles akkurat som dott i øret. Du mister også en del av hørselen og lyden kan bli ganske ullen. Det kan også gjøre jæ#¤! vondt! Hyppig bruk av saltvannsnesespray kan hjelpe. En lege kan også se det ganske kjapt.

Lenke til kommentar

Var selv plaget med dette ifjor. Øresus kan komme av mange ting. F.eks. Kronisk eller akutt støyskade, jernmangel, hoven slimhinne på øretrompeten dette kan føre til øresus, og spraking i ørene, som igjen kan føre til øre væske, ørebetennelse. Øresus er nesten umulig å finne årsaken til igjennom nettet, i og med at det kan skyldes så masse. En langvarig ørebetennelse i ytre øret gjør oftest ikke vondt men du vil få plager som litt nedsatt hørsel, og i noen tilfeller øresus. Men det kan også skyldes er ørevoks klump, for under en ørebetennelse produserer øret mer ørevoks enn vanlig i og med at den irriterer øret. I mitt tilfelle oppdaget jeg ørebetennelsen når jeg fikk øresus og med små smerter i øret. Fikk behandling etter dette. Men var fortsatt plaget med øresus 6 uker etter jeg var ferdig med antibiotikaen, hadde ingen smerter eller dott i ørene. Da fikk jeg ny legetime og det visste seg fortsatt at jeg hadde ørebetennelse, i tillegg til mye ørevoks/øre verk. Men etter at betennelsen forsvant ble også øresusen borte. Ikke vent lenge før du tar kontakt med lege, maks 2 uker. Legen jeg hadde ble sur for at jeg hadde ventet så lenge med å ta kontakt. Var også forkjølet i forkant av ørebetennelsen. Men hvis det viser seg å være ørebetennelse vil nok øresus gi seg etter infeksjonen er borte mest sannsynlig.

Anonymous poster hash: a1823...578
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis du ikke lenger har dott i øret, så skal trykket i mellomøret være utlignet og tuba auditiva være funksjonell. Hvis du til slutt da sitter igjen med tinnitus, så kan man velge å enten ta tiden til hjelp, se om det kan gå over etter en kortere periode, og hvis ikke ville jeg uansett kontaktet fastlege; spurt om en henvisning til ØNH-lege, så kan de gjøre en utredning og eventuelt finne en årsak til den tinnitusen du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...