Gå til innhold

Elektronisk støy fra Dell XPS - nektet reperasjon

Anbefalte innlegg

Nå har Dells tidligere glimrende kundesupport fått seg et skudd for baugen.

Jeg har en Dell XPS 15" som siden starten har hatt en stygg høyfrekvent lyd internt ved bruk av prosessor/skjermkort.

Når jeg har laderen i maskinen og flytter vinduer rundt på desktop, så høres det ut som om det er en elektromotor i laptopen som akselerer og bremser sammen med arbeidstempoet til maskinen.

BzzzzBZZZZ bzzzZZZZZ! lyder.

Første gang Dell reparerte dataen klarte de ikke å løse det. Jeg avtalte så en ny reperasjon av dataen, men det passet ikke å være uten data i flere uker av gangen så den ble ikke sendt inn. Nå passer det imidlertid godt så jeg ringte kundeservice igjen nå, og etter mye om og men kommer det tørt:

"Det er ju inget fel med datorn, den fungerar jo, så vi kan inte göra något med den"

Den lager lyder som en formel 1 bil, og Dell mener da at det ikke er noe feil med den.

Jeg er paff...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen ganger kan feilen være borte når de diagnostiserer og går igjennom maskinen. For en reparatør er det en ganske frustrerende situasjon og det blir det samme for deg når du får den tilbake igjen. Gjør gjerne opptak av lyden og send med maskinen eller lag en video som demonstrerer problemet og send dem.

Lenke til kommentar

Dessverre er forverdelige pipelyder urimelig vanlig på elektronisk utstyr.

Når jeg har laderen i maskinen

Er det bra når du ikke har laderen i maskinen?

Noen slike lyder kan fikses ved å hindre prosessoren i å gå inn i den dypeste strømsparingsmodusen. Enten ved en innstilling i BIOS eller operativsystemet.

Lenke til kommentar

Hehe. Googlesøk på coil whine laptop ga i alle fall mange førsteside-hits på XPS-serien uten at den var spesifisert i søket engang, der førstehiten til og med er branchet ut, så det spørs bare om godeste Dell er litt i benektningsmodus. Det ble vel dyrt å bytte ut store mengder med problematiske hovedkort kan jeg tenke meg. Er lenge siden Dell vasset i penger.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Ja, det er et mekanisk problem med vibrasjoner i resonans med frekvensen som går igjennom spolen. Er man fingernem nok så kan man fikse slikt selv.

Andre ganger induseres det derimot i lydutgangen, og det er litt verre å fikse. Vet om folk som har gått bananas med alu-folie i maskinen med det resultatet at alt plutselig ikke virka lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...