Nordmann3 Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Hei. Jeg vurderer å kjøpe solcellepanel til en elsykkel... men det er noen ting jeg lurer på angående omformer. Er det slik at man omformer strømmen til fra DC til AC, så blir det automatisk til 240V? Eller er det slik at om man omformer fra 12V til 240V så blir strømmen automatisk AC? Har hørt snakk om at en av dem er riktig, men så klart husker jeg ikke det nå. Kan noen hjelpe? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Ingen av dem er riktig. Det er ingen automatikk i slikt. Men kjøper du en omformer fra 12V (en inverter) i norsk butikk vil den gi 230V AC. Forutsatt at du ikke kjøper den utenlands, f.eks i USA. Der bruker de 110V. En "omformer" er et fleksibelt begrep, det kan bety både DC og AC. Men ingen (svært få) har bruk for 240V DC, så det er naturlig at den gir AC. Lenke til kommentar
Nordmann3 Skrevet 16. april 2014 Forfatter Del Skrevet 16. april 2014 (endret) Ingen av dem er riktig. Det er ingen automatikk i slikt. Men kjøper du en omformer fra 12V (en inverter) i norsk butikk vil den gi 230V AC. Forutsatt at du ikke kjøper den utenlands, f.eks i USA. Der bruker de 110V. En "omformer" er et fleksibelt begrep, det kan bety både DC og AC. Men ingen (svært få) har bruk for 240V DC, så det er naturlig at den gir AC. Woopps.... skrev noe feil. Jeg mente fra 12V til 230V.. Fikk vite av en elektriker at om man har en omformer 12V DC til 230V vil det bli AC! Endret 16. april 2014 av JegErPåInternett765 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Det er egentlig det jeg også sier. Slike invertere er jo vanlig handelsvare. http://www.clasohlson.com/no/b/Elektro/Batterier-ladere/Vekselrettere Men å si generellt at en "omformer" må gi ut AC er upresist. Det er ingen automatikk eller naturlov som hindrer deg å lage en omformer som gir ut DC. Da kalles det for DC/DC converter. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Hvilken batterispenning er det på sykkelen? Mulig du kan bruke en spesiell lade regulator som bruker solstrøm direkte.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå