Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en fryser og lyden klikker. What to do?

Anbefalte innlegg

Etter at jeg gjorde dette ble PCen helt mongolid.. Iconer er borte, kommer meg ikke inn på div. nettsider osv(Denne tilkoblingen er usikker

Du har bedt Firefox om å lage en sikret tilkobling til www.facebook.com, men vi kan ikke bekrefte at tilkoblingen er sikker..)

Nei nå....

Har aldri oppdatert bios før. Skal sjekke om jeg finner noe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare en SSD disk, og vil ha windows på den. Er mest spill som er på SSD'en og noen bilder/videoer. Har kopiert det meste nå. Var vist pga. datoen på maskina var stillt tilbake til 2009 at maskinen var så rar(av en eller annen rar grunn). :p

Hva du mener med tvilsomme råd? Hvis maskinen fungerer etter at jeg har formatert og installert windows 8 så kommer jeg ikke til å oppdatere biosen.

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar

Nei, har første gen. Samsung 840 tror jeg. Ikke Pro eller EVO iallefall.

Nå har jeg installert Win 8.1 og formatert harddisken. Installere drivere og BF4 igjen nå og teste. Bare å håpe på det beste, selv om jeg er veldig skeptisk. :p

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar

Om du ikke får feil på memtest 86 tipper jeg CPU ønsker med vcore. Random freezes er typisk Driver feil, minne eller CPU. Det er iallefall min erfaring. Jeg har en 3570k som fryser Random på 1.2V med og uten overklokking. Får den 1.25-1.27 er den dønn stabil @ 4.2GHz.

Aldri fått blåskjerm?

Lenke til kommentar

Var vist pga. datoen på maskina var stillt tilbake til 2009 at maskinen var så rar(av en eller annen rar grunn). :p

Du resatte CMOS. Dette gjør at alt lagret i BIOS blir fjernet, hovedkortets klokke mister strømmen sin og blir satt tilbake til start dato. Derfor trodde Windows at tiden var 2009, og derfor fikk du advarsler ved å åpne websider da disse krever at datoen er korrekt iht. sertifikater.

Lenke til kommentar

Nå har jeg som sagt formatert og installert Win 8.1. PCen fungerte helt fint igår, og i hele dag. Spillt en god del og gjort andre ting. Men så satte jeg på Vikings på HBO Nordic, etter 10 minutter kommer blåskjerm eller hva jeg skal kalle det som kommer i Win 8.1. Restartet PCen og fortsatte å se - 10min senere.. blåskjerm.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.. Kan jo liksom ikke bare kjøpe nytt HK, CPU osv.. heller. Blir fort dyrt om det ikke er feil på de heller. :S Det er jo ganske nytt også.

Skal ta å prøve kun 1 å 1 ram brikke nå for å iallefall utelukke de.

Lenke til kommentar

Du har fått mange innspill.

Begynn å gjøre noen av de.Vær systematisk. Gi tilbakemelding om hva du har gjort/ikke gjort.

1) Sovehest sitt innspill på å sette CPU volten fra auto til fixed , med et lite bump.

2) Som tidligere ha avslått alt asus auto saker som presser på system stabilitet , epu,tpu osv

Sett pci-e frequency/bclk til fast 100mhz

3) ha 2 memory moduler i spd modus med manuell spenning satt til 1.65v

4) Oppgrader bios på hovedkortet til siste versjon.

5) Oppgrader FW til SSD

6) Endre på LPM settings.

7) Endre på C1E, EIST og C6 + C7 states off.

Ikke ha ai-tuner/ai-twaeker installert og autostartende.

Om du kjører 3-4 pass med memtest86 uten feil er det trygt å oppdatere bios på hovedkortet.

Passerer memtest86 u/feil.

Bygger man PC selv er dette vanligvis noe man sjekker før man installerer et operativsystem.

Neste man vanligvis gjør er å stille opp CMOS parametere. Og sjekker på nytt.

Deretter kanskje oppgraderer firmware til hovedkort og ssd om det finnes bugs.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du har fått mange innspill.

Begynn å gjøre noen av de.Vær systematisk. Gi tilbakemelding om hva du har gjort/ikke gjort.

1) Sovehest sitt innspill på å sette CPU volten fra auto til fixed , med et lite bump.

2) Som tidligere ha avslått alt asus auto saker som presser på system stabilitet , epu,tpu osv

Sett pci-e frequency/bclk til fast 100mhz

3) ha 2 memory moduler i spd modus med manuell spenning satt til 1.65v

4) Oppgrader bios på hovedkortet til siste versjon.

5) Oppgrader FW til SSD

6) Endre på LPM settings.

7) Endre på C1E, EIST og C6 + C7 states off.

Ikke ha ai-tuner/ai-twaeker installert og autostartende.

Om du kjører 3-4 pass med memtest86 uten feil er det trygt å oppdatere bios på hovedkortet.

Passerer memtest86 u/feil.

Bygger man PC selv er dette vanligvis noe man sjekker før man installerer et operativsystem.

Neste man vanligvis gjør er å stille opp CMOS parametere. Og sjekker på nytt.

Deretter kanskje oppgraderer firmware til hovedkort og ssd om det finnes bugs.

Har gjort mye av det der. og mye av det der jeg ikke skjønner. :p

1) CPU'en klokker seg opp og ned hele tiden, samme med volten, så aner egentlig ikke hva volten skal/bør ligge på her. Hvordan slår jeg av dette som gjør at den klokker seg opp og ned? Turbo har jeg slått av.

2)Dette har jeg prøvd, men til ingen nytte. :/ (Ikke dette bclk da, skal prøve det også)

3)2 moduler i SPD skjønner jeg ikke helt hva du mener med? Spenningen har jeg på manuell på 1.65v. Ser i biosen at den da ligger på 1.653 elns.

4)Dette skal jeg prøve å gjøre om det over ikke fungerer

5) Dette har jeg gjort og har siste verson

6)Dette er jeg også usikker på hva er?

7)Skal se om jeg finner dette i BIOSen. Vet ikke helt hva EIST, C6 og C7 er fornoe?

Har ingenting slikt installert lengre.

PCen har jo vært stabil i 8 måneder. Da har jeg kjørt en klokk 4.6GHz og alt på auto. Mulig dette som har skadet CPUen/hovedkorte? Siden volten har stått på auto og kanskje gitt for høy volt over for lang tid? :p

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar

1) Ved å slå av EIST/C1E så hopper ikke CPU opp/ned.

Det er ikke uvanlig at en CPU "taper seg litt" om den overklokkes/overoltes og trenger litt mere spenning. Derfor gjør som sovehest sier og sett opp CPU manuelt med vcore og uten intel speedstep.

C6 og C7 er disse nye hvile states til 4 generasjon (haswell) , kan være til nytte i laptop med batteridrift. Men har skapt problemer i stasjonære som de frys du hadde etter at det var idle 1 time.

Vanskelig for oss som hjelper over et forum å ha holdepunkter.

Når du feilsøker i felleskap gjelder det å eliminere bort ting - en etter en. Ikke enable det igjen om det ikke funket. Men fortsetter med neste steg.

Slik det er nå blir det å begynne på nytt hver gang . Og det funker jo ikke.

Da må man nesten ha noen som er mere dreven på plassen sammen med seg i feilsøkingen.

Jeg har liten tiltro til one click overclocking og slike auto tuning og Windows software.

Overklokking var tweaking av ymse CMOS settings etterfulgt av niditid stabiliteten testing.

Det er fremdeles det som gjelder om det skal uppes frekvenser så mye.

Lenke til kommentar

Iløpe av de siste 2-3 dagene har PCen fryst bare en gang. Og jeg har brukt PCen ganske hardt. Så tyder på at det er ting som har forbedret seg. Det jeg har gjort nå er at istede for å kjøre cpu volten på auto, har jeg satt den på 1.2V + fjernet mye at det andre fancypancydritten i BIOSen

Turbo får jeg ikke slått av med mindre jeg kjører stock på CPU. Men det får nå bare være. Skal prøve å øke volten bittelitt litt til for å se om det blir bedre. Bare veldig kjedelig at det tar så lang tid mellom crashene nå, for da tror jeg at PCen fungerer. :p

Savner gammle i7 920'en min som jobbet under harde forhold i mange år på alt for høy volt og var alt for varm. Var aldri noe feil med den. :/

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter at jeg skrev det over, begynnte PCen og fryse igjen. Veldig ofte. Da oppdaterte jeg biosen til nyeste verson. PCen fungerte da bra en hel dag, men dagen etter satt jeg i alle 4 ram-brikker igjen, da klikket PCen totalt. Klarte ikke å komme i windows igjen før det kom blåskjerm og jeg manglet flere system filer osv. I tilegg sto det at jeg hadde 12gb minne selv om jeg skulle ha hatt 16gb. Så jeg tok ut to brikker igjen, satte bclk til 100:100 1600Mhz. Slo av turbo og nå har den fungert bra siden forrige onsdag uten hverken blåskjerm eller frys.

Men er litt rart det også, siden jeg prøvde 1 og 1 brikke tidligere.

Så jeg aner egentlig ikke hva som fikset problemet. xD

Mulig det har vært rammen hele veien da. Vurderer og bytte de ut til noe skikkelig uansett. Merker at 8gb ikke er nokk. Tenker å kjøpe meg 2 8gb brikker istede.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...