Gå til innhold

Kjøpe første bolig som student i Trondheim

Put

Anbefalte innlegg

Hei!

Til høsten regner jeg med å gå en siving. linje på NTNU. Har derfor også behov for tak over hodet. Har lenge hatt planer om å kanskje kjøpe i Trondheim i stedet for å leie. Men siden dette kan bli mitt første boligkjøp har jeg flere spørsmål..

Kan selvfølgelig være dristig å kjøpe bolig med en gang i og med at man kanskje ikke er 100% sikker på å fortsette i fem år. I tillegg hadde det vell kanskje vært mest gunstig å sett litt på ulike områder før man bestemmer seg for å kjøpe. Men har en del bekjente i Trondheim som kommer med gode tips. I tillegg er jeg villig til å satse på at jeg kommer til å fullføre 5 år i Trondheim.

Derfor har jeg tenkt til å kjøpe et sted å bo. Det som er usikkerhetsmomentet er om jeg bør kjøpe et sted med ett eller to soverom. Det mest gunstige økonomisk er vell å kjøpe med to soverom og leie ut? Har skjønt at leieinntekter er skattefritt så lenge man bor der? Samtidig er det jo forutsigbart og enkelt om jeg kjøper med ett soverom. Hva blir forskjellene?

Regner med Finn er plassen å lete etter bolig? Når det gjelder priser i Trondheim ser jeg at jeg må opp i 2-2,1mill for en bolig med to soverom (?). Jeg ser for meg et lån i banken på omkring 7-800k, da jeg har en del egenkapital samt noe privatlån.

Hva bør jeg se etter om jeg leter på Finn? Har sett på forskjellige boliger. En del boliger selges for prisantydning+fellesgjeld. Totalprisen blir den samme?

På alle boliger står det felleskostnader. Er dette månedlig eller årlig?

Ble mange spørsmål dette, men takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har såpass med egenkapital og eventuell "betjeningsreserve" at du tåler en periode uten leietaker f. eks. i forbindelse med konflikt, inn/utflytting eller vanskelig marked, så vil sannsynligvis treroms (to soverom) lønne seg på sikt, på grunn av skattefordelen. Men du tar en del høyere risiko, både i tilfelle prisfall (samme prosentvis fall gir høyere fall i kroneverdi hvis boligen er dyrere) og ikke minst (som nevnt over) at du ikke er garantert sikker inntekt fra ekstrarommet. Dersom du tåler denne risikoen, og vet at du klarer å "holde deg flytende" en stund uten at boligen blir tvangssolgt på grunn av betalingsmislighold fordi leietaker flytter ut på et ugunstig tidspunkt, så ville jeg gått for leilighet med utleiemulighet. I og med at du skal ta opp såpass lite banklån ville jeg definitivt gått for denne muligheten, i alle fall dersom privat långiver er villig til å hjelpe deg litt (betalingsutsettelse e.l.) i tilfelle problemer.

På finn oppgis vel vanligvis månedlige felleskostnader ja, ikke årlige. Og hva gjelder pris må du summere prisantydningen og fellesgjelden for å se "reell" pris, ja.

Lenke til kommentar

Har sett litt videre nå, men undrer meg over fellesutgiftene. Ser at det ikke er uvanlig at fellesutgiftene ligger mellom 3-5k. Dette tilsvarer jo nesten en vanlig månedsleie for en hybel om du skal leie? Hvordan kan det da lønne seg å kjøpe, sett at man ikke kalkulerer med fortjeneste ved salg?

Lenke til kommentar

Vil du ha relativt rimelig leiligheter som ligger et lite stykke fra Gløshaugen kan jeg anbefale Ilsvika. Mange av disse leilighetene har ikke felles inneområder såvidt jeg vet (les: du slipper å betale for vaskere som tar 400-500kr/t).

Hvis du sammenligner med SiT sine hybler så kan jeg informere deg om at det ikke er så "fett" å bo på 12 kvm.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...