Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Grenseland til psykose? Muligheter for å tilrettelegge arbeidsdagen?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk for noen år siden diagnosen bipolar 2 (har også hatt OCD, noen spor etter det ennå, den hjelper meg ironisk nok ift idiotiske påfunn jeg kan få pga BP2 da jeg får tviltanker etc og ofte ender opp med ikke å gjøre det jeg tenkte), klarer meg stort sett greit med medisiner (lamictal), men har periodevis depresjoner\blandede episoder hvor jeg er kreativ\depressiv.

Jeg fikk heldigvis fullført utdanning og fikk mye jobberfaring før jeg ble skikkelig syk. De færreste som kjenner meg vet at jeg er syk, jeg bruker vanvittig mye energi og krefter på å framstå som frisk, skammer meg vell egentlig og velger å definere meg som frisk selv om jeg faller helt igjennom i gitte situasjoner og må stikke meg bort etc.

Det har vært mye styr den siste tiden pga omstilling på jobb etc (store sparekrav). Jeg må bytte avdeling og ender trolig opp et sted hvor jeg ikke får ha samme tilpassa struktur på arbeidsdagen, dette er en jobb som tilfeldigvis har blitt tilpassa min situasjon, ikke fordi noen vet jeg er syk. Jeg holder sykdommen i sjakk med å være fysisk aktiv på jobb stort sett hver dag for å få ut uro, trekke meg litt tilbake i tunge perioder og være mer frampå når jeg føler meg bra. Mye variasjon er også viktig for meg for å holde konsentrasjonen etc. Der jeg havner har jeg trolig ikke mulighet til dette og jeg vet dette vil medføre sykmelding etc. Jobber endel ift mennesker med psykiske lidelser og vet hvor vanskelig dette kan være ift åpenhet og jobb, veldig i tvil om jeg skal fortelle dette til arbeidsgiver da jeg vet jeg trolig kan få utløst endel rettigheter ift NAV etc sånn at jeg kan få tilrettelagt arbeidet etc, samtidig er jeg redd for at det kan bli brukt imot meg slik det ble med ei i nær familie. Noen som vet noe særlig ift rettigheter? Ting jeg evt kan kreve av arbeidsgiver for å kunne stå i arbeid? Det er ikke sånn at de arbeidsoppgavene jeg har nå forsvinner, men er redd for at evt andre får dem. Jeg er på ingen måte imot å endre litt på arbeidsoppgavene mine heller, men ønsker å ha med noen få videre da de er "behandling" for meg i tillegg til de jeg følger opp ift jobben min (jobber med psykisk syke og rusmisbrukere).

Da det stod på som verst fikk jeg en slags følelse av at jeg var utenfor kroppen min noen ganger, av og til satt jeg og svimte på en måte, ting gikk rundt mens jeg satt i ro, andre ganger føltes sansene helt rare, falt på en måte ut av meg selv, akkurat som jeg stod like ved kroppen min men ikke var i den. Var bevisst dette, men ble litt satt ut. Heldigvis har ingen av episodene vart særlig lenge, men de kommer når det blir mye stress, dårlig søvn etc. Grenser dette mot psykose?

Anonymous poster hash: e14dd...fb8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En vanskelig situasjon du er i. Du (og samfunnet) har mye å vinne på at forholdene legges til rette for deg, samtidig som du ikke ønsker å 'oute' deg selv.

Du skriver ikke noe om du er i behandling utover at du står på medisiner, der går det et skille i forhold til hva du har rett på. Jeg tviler på om du har rettigheter overfor arbeidsgiver, men NAV kan være med å legge til rette som del av et attføringsopplegg. Ellers ville jo dette være et typisk tema å ta opp med en behandler som kjenner deg og din reaksjonsmåte godt. Har du en forståelsesfull fastlege du kan drøfte dette med?

Reaksjonene av å stå utenfor deg selv høres ut som Depersonaliseringssyndrom. Det er psykosenære opplevelser, oppstår under stress, men går som regel over av seg selv. De kan også være del av et større sykdomsbilde.

Du må ta dette opp med legen din om det ikke gir seg, eller du vil ha et sikrere svar. http://finnkode.kith.no/#|icd10|ICD10SysDel|2613525|flow

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Dette med BHT har jeg vært inne på selv. Jeg jobber i en IA-bedrift så vil tro det gir meg litt større rettigheter ift tilpasning enn en bedrift som ikke er IA? Pr nå har jeg oppfølging av fastlege noen ganger i året, har tilbud om psykolog, men har greid meg ganske bra lenge fram til dette skjedde. Vurderer imidlertid å ta timer hos psykolog igjen om det ikke blir noen god løsning. Har gått til psykolog tidligere og fikk da bra med hjelp, men måtte ha medikamenter for å komme i mål.

Anonymous poster hash: e14dd...fb8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...