Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Får ikke sove.

Kv84

Anbefalte innlegg

Flere som ikke får sove noe særlig i natt? Har du sovet noe? Jeg har sovet litt, men var noen lyder utenfor som vekket meg, og jeg våkner masse hver natt og klarte ikke å prøve å sove igjen halv fire, så sto jeg opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det gjorde jeg. Dro på treningssenter når det åpnet. Sluknet da jeg kom hjem.

Utrolig kjederlig å ikke få sove.

Du da? Så du ble frakoblet i 5 tiden :)

Så fint du fikk sove! Jeg små sov på sofaen fra 16-17, men ikke dyp søvn, men er kanskje lettere å sovne ikveld håper jeg. Eventuelt skriver jeg på denne tråden om det blir våken natt. Koselig tråd å snakke med andre som også ikke får sove.

Lenke til kommentar

Flere som ikke får sove noe særlig i natt? Har du sovet noe? Jeg har sovet litt, men var noen lyder utenfor som vekket meg, og jeg våkner masse hver natt og klarte ikke å prøve å sove igjen halv fire, så sto jeg opp.

du skreiv dette i går hehe :p

jeg har sotte oppe i 37.5 time og sov ikke før i dag tidlig og fram til kl 15. jeg hadde nesten 2 fulle døgn uten søvn, uten hjelpemidler, uten noe som helst spesielt. jeg skjønte ikke helt selv hva som foregikk pga jeg kan fort gå forbi ei natts søvn men er dau trøtt på dagen då og sovner men ikke i går, jeg var lys våken og blei aldri trøtt :p

Nå er kl snart 2 og jeg har nettopp spist og kjenner at jeg begynner å bli trøtt. hvorfor blei jeg ikke trøtt i går?

og etter hva alle dere andre au skriver så hvordan kan det ha seg? :p

Lenke til kommentar

For dere alle som sliter med å sove, så anbefaler jeg en aktivitet der man blir fysisk sliten. Om dette er styrketrening eller kondisjonstrening har ikke hatt betydning for meg.

Gjør denne aktiviteten i en halvtime eller til du ikke orker mer, gjerne litt før klokken 10. Så spis en god kveldsmat, og hold deg unna skjermer/LED/lysstoffrør/sparepærer den siste halvtime før du skal sove. Telys og donaldblad/en bok/avis fungerer utmerket.

Jeg har hatt søvnvansker i over 10 år og dette har vært min beste løsning hvor jeg er nødt til å få meg en god natts søvn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er det ingen som har hørt om sobril, vival, stesolid eller valium? Hvis du ikke ønsker benzodiazepiner og den eventuelle avhengigheten, eller ikke får det fordi legen din ikke ønsker noe stigma over seg, så kan jeg anbefale Stilnoct.

Men, det beste av alt er å tenke stoisk. Hvorfor får du ikke sove? Fordi du tenker så mye? Hva tenker du på?

Lenke til kommentar

Har selv erfart at hvis jeg ligger og tenker at "nå får jeg ikke sove" og "nå MÅ jeg sovne", får jeg hvertfall ikke sove. Som en nevnte over her, er lysstoffrør og LED-skjermer rett før man legger seg heller ikke bra for søvnen. :)

Lenke til kommentar

Har selv erfart at hvis jeg ligger og tenker at "nå får jeg ikke sove" og "nå MÅ jeg sovne", får jeg hvertfall ikke sove. Som en nevnte over her, er lysstoffrør og LED-skjermer rett før man legger seg heller ikke bra for søvnen. :)

For å ta et stoisk eksempel.. Du får ikke sove, fordi du vet at du MÅ sove, fordi du skal opp tidlig. Så målet er å stå opp tidlig og få den søvnen du trenger. Hjelper det da å tenke at du MÅ sovne, når du vet at det skaper en uro slik at du nettopp ikke får sove?

Hvordan skal du takle det?

Lenke til kommentar

Hva gjør du når du må tvinge deg til å sovne? Ligger du våken i flere timer med øynene lukket på et mørkt rom og forsøker å ikke tenke på noe?

Om det tar flere timer vil jeg si det er mislykket. Dette er noe jeg gjør på innsiden av hodet.

Det er ekstremt vanskelig å forklare, jeg bare gjør det som et slags overnaturlig triks.

Generelt så bør det ikke være for mørkt i rommet, for da blir det vanskeligere å slappe av.

Mørkere = bedre søvnkvalitet

Lysere = enklere å sovne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...