Gå til innhold

Nybegynner: kontakter på strømforsyninger 4-pin, sata, 24-pin

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner faktisk ikke hvordan jeg skal formulere spørsmålet engang, så lite skjønner jeg. Så jeg trenger litt basic info, altså. Angående kontaktene på strømforsyninger.

Jeg trenger helst 120 watt for sikkerhets skyld.

Hovedkort: Gigabyte GA-H87N-WIFI, Socket-1150

"Strømkontakter: 4-pin ATX12V-kontakt, 24-pin hovedstrømforsyningskontakt"

Hva er disse kontaktene? 24-pin tenker jeg er strøm til selve hovedkortet + pci-kort + enheter som er koblet til usb. Er det mer som går igjennom denne?

Hvor kommer strømmen til cpu fra?

4-pin ATX12V, hva er dette, og hva er forskjell bare 4-pin (uten at det står ATX12V bak)?

Strømforsyning: Chieftec AC Power Adapter CDP-090ITX 90W (https://www.komplett.no/chieftec-ac-power-adapter-cdp-090itx-90w/792138)

Her står det ikke hvilke kontakter den har. Betyr det at jeg kan risikere at det er totalt bomkjøp? (se bort i fra at den har litt lite watt.) Eller finnes det da ekstra kabler å sette på hvis den ikke har nok kontakter på seg?

Strømfrosyning: DC-ATX 120W Mini ITX HTPC Power Supply Module - Multicolored (DC 11.4~12.6V) (http://www.dx.com/p/dc-atx-120w-mini-itx-htpc-power-supply-module-multicolored-215159#.U02qQadDsvQ)

Info:

Model DC-ATX

Type ATX12V 2.0

Maximum Power 120W

SATA Power Connector 1

4Pin Connector 1

4-Pin Peripheral connector 1

4-Pin Floppy connector 1

4+4Pin Connector 1

20+4Pin Connector 1

Efficiency 120W

Features Input voltage: DC 11.4~12.6V; Mini ITX HTPC power module, with I3, I5 upgrade; Reliable

Packing List 1 x Power module 1 x Module cable (30cm) 1 x Power adapter cable (25cm)

Her var det mye info. Hva er forskjellen på 4-pin connector, 4-pin peripheral connector og 4-pin floppy connector? Hvis jeg skal ha to disker får jeg da problemer fordi den bare har en sata power connector? Kan jeg sette på en extension?

Hva betyr: "Special Features: OPP, UPP, Short Protection"?

Hva betyr: "with I3, I5 upgrade"?

Takk for at du gadd å lese. :)

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, where to start...

se her iallefall : PSU guide

På nr. 5 ser du en 24 pin, den kobles på Hovedkort og gir strøm til det

Nr.6 er en 4 pin som kobles i CPU( prosessor) de er ikke alltid 4 så du må ha riktig PSU & HK

Nr.7 viser en 6 pin som kobles på et skjermkort.

Du burde gi en liste av hva du har tenkt å ha i den pc'en da 90-120w ikke vil kunne kjøre mye.

en i3 / i5 er prosessorer(CPU) og upgrade betyr mest sannsynlig oppgraderingspakker der du får med CPU, Ram, HK i ett.

Hadde jeg vært deg, ville jeg kanskje prøvd å fått noen til å vise meg i en pc hva alt er, eventuelt se noen "building a pc" guides eller lignende på youtube før du kjøper noe som helst.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner faktisk ikke hvordan jeg skal formulere spørsmålet engang, så lite skjønner jeg. Så jeg trenger litt basic info, altså. Angående kontaktene på strømforsyninger.

Jeg trenger helst 120 watt for sikkerhets skyld.

Hovedkort: Gigabyte GA-H87N-WIFI, Socket-1150

"Strømkontakter: 4-pin ATX12V-kontakt, 24-pin hovedstrømforsyningskontakt"

Hva er disse kontaktene? 24-pin tenker jeg er strøm til selve hovedkortet + pci-kort + enheter som er koblet til usb. Er det mer som går igjennom denne?

Hvor kommer strømmen til cpu fra?

4-pin ATX12V, hva er dette, og hva er forskjell bare 4-pin (uten at det står ATX12V bak)?

Strømforsyning: Chieftec AC Power Adapter CDP-090ITX 90W (https://www.komplett.no/chieftec-ac-power-adapter-cdp-090itx-90w/792138)

Her står det ikke hvilke kontakter den har. Betyr det at jeg kan risikere at det er totalt bomkjøp? (se bort i fra at den har litt lite watt.) Eller finnes det da ekstra kabler å sette på hvis den ikke har nok kontakter på seg?

Strømfrosyning: DC-ATX 120W Mini ITX HTPC Power Supply Module - Multicolored (DC 11.4~12.6V) (http://www.dx.com/p/dc-atx-120w-mini-itx-htpc-power-supply-module-multicolored-215159#.U02qQadDsvQ)

Info:

Model DC-ATX

Type ATX12V 2.0

Maximum Power 120W

SATA Power Connector 1

4Pin Connector 1

4-Pin Peripheral connector 1

4-Pin Floppy connector 1

4+4Pin Connector 1

20+4Pin Connector 1

Efficiency 120W

Features Input voltage: DC 11.4~12.6V; Mini ITX HTPC power module, with I3, I5 upgrade; Reliable

Packing List 1 x Power module 1 x Module cable (30cm) 1 x Power adapter cable (25cm)

Her var det mye info. Hva er forskjellen på 4-pin connector, 4-pin peripheral connector og 4-pin floppy connector? Hvis jeg skal ha to disker får jeg da problemer fordi den bare har en sata power connector? Kan jeg sette på en extension?

Hva betyr: "Special Features: OPP, UPP, Short Protection"?

Hva betyr: "with I3, I5 upgrade"?

Takk for at du gadd å lese. :)

Jeg tar en kvalifisert gjett på at OPP = OverPowerProtection UPP = UnderPowerProtection og Short protection er kortslutningsbeskyttelse(shortcutprotection)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...