ostenxx Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 (endret) Jeg er på utkikk etter en ny avbitertang. I tillegg kunne jeg tenkt meg en kombinasjonstang og en radiotang. Bahco fra Clas Ohlson er mest aktuelt, men finnes det gode alternativer? Jeg er ingen elektriker og verktøyet må ikke være helproft, men jeg vil ha kvalitet selv om det koster noen hundrelapper per tang. Har fra før av et billig tangsett til 99,- som rett og slett er av elendig kvalitet. Er det noen elektrikere der ute som har tips? Endret 15. april 2014 av ostenxx Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Dersom du skal klippe kablar, leidningar, strips og anna "mjukt" materiale, så vil eg anbefale ein kabelkuttar. Desse bør du ikkje bruke på hardare materiale, som spiker, småkjetting, wire osv. Den er slipt skarpt for å lett kunne kutte gjennom kopar og aluminium. Brukar du den på stål og liknande, så blir den sløv, kanten får hakk, og den og fungerer ikkje like godt lengre. Har du behov for å klippe hardare materiale, så bør du ha ein side- eller tverravbitar i tillegg. Du får større moment med ein tverravbiter, men utforminga gjer den kanskje vanskeleg å bruke i enkelte område. Skal du derimot klippe ein del spiker, kjetting, wire eller liknande, så er den fort mykje kjekkare enn ein sideavbiter. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 En slik som, Zeph foreslår er å anbefale (Tror den heter Mepro (hvis ikke det er navnet på en produsent. Kalles også blåtanga blant elektrikere ;-) ). Den er også overlegen til å avmantle kabel med (om du har behov for det på f. eks lampettledninger). En god avbiter og en spisstang er også kjekt å ha i sortimentet. Jeg bestile en kraftig Milwaukee sideavbiter på eBay. Det var billigere enn noe (som jeg antar) har tilnærmet kvalitet på det jeg fant i Norske nettbutikker (frakta fra USA kosta mindre enn det man ofte betaler for frakt innen Norge). Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Blåtangen som Zeph viser til er genial, er elektriker selv og bruker denne hele tiden. Dersom du ikke har erfaring kan du også få kjøpt tenger som avmantler til en viss lengde uten sjanse for at du tilfeldigvis kutter i kobberet du ikke skal kutte i. Ofte at jeg ser hobby elektriker som har gjort det og så tar du tak i kabelen og det sier pop den knakk. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Bahco, Knipex, Hazet. Ridgid rørtenger. Biltema med 10 års garanti. Lenke til kommentar
hean Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 For å få mest for pengene vil jeg absolutt anbefalt den beste serien fra Biltema... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå