Gå til innhold

Sony Xperia Z2 Tablet

almeli

Anbefalte innlegg

Sony Xperia™ Z2 Tablet

http://www.sonymobile.com/no/products/tablets/xperia-z2-tablet/#tabs

Vekt

439 gram

439 gram

Dimensjoner

172 x 266 x 6,4 mm

6,8 x 10,47 x 0,25 tommer

På innsiden

Google Android 4.4 (Kitkat)

2,3 GHz Qualcomm MSM8974AB firekjerners prosessor

Adreno 330

Kamera

8,1 megapiksler

16x digital zoom

Frontkamera (2,2 megapiksler, 1080p

Skjerm

10,1-tommers TFT

16 777 216 farger, 1920 x 1200 piksler

Slitestyrke

Vanntett (IP55 og IP58) ***

Støvbestandig (IP55) ***

Medfølgende i pakning:

Sony standard USB>micro kabel

Sony standard lader 1500 mAh

SONY MH410C Stereo Headset

Montert i:

SANDISK 64GB microSDXC Class 10

Telenor SIM-kort 4G mobilt bredbånd

Jeg fikk mitt nye Z2 brett d.d. og første inntrykket når jeg satt med dette samtidig som Z brettet, er at Z2 synes betydelig lettere og dermed mer praktisk å sitte med.
Ellers så var jeg meget spent på det nye skjerm-glasset - og forventningene der synes å slå til, glatt og greit, må kanskje taste litt mer markant enn på Z, men det beste er at hverken fingeravtrykk eller annen løs skitt synes å ville feste seg på glasset.
Det er også etter det lille jeg har fått prøvd Z2, en kraftig økning i datahastighet og kapasitet. Alle funksjoner jeg har testet går betydelig raskere på Z2.
Så selv om prisen er betydelig, så føler jeg at forskjellen mellom Z og Z2 er verdt investeringen.
Endret av almeli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk Z2 Tablet LTE i dag. Var spent på skjermen etter det jeg leste i testen hos Lyd & Bilde. Merker ingenting til problemene ang. skjermen de nevner og som jeg ikke har sett nevnt i andre tester på nettet.

"Nykommeren er som nevnt blitt enda tynnere og lettere, og det påvirker dessverre bildekvaliteten til en viss grad. For det første kan vi med det blotte øye se det meget finmaskede sensornettverket under glasset. Touch-skjermen er av den kapasitive type, og det er formodentlig det elektrisk ledende skjermlaget vi kan se, spesielt med hvite eller lyse skjermbilder. Det oppleves under alle omstendigheter som forstyrrende for bildeopplevelsen. Xperia Z2 Tablet lider i tillegg tydelig av såkalt backlight bleeding, lyslekkasje fra skjermens kanter i mørke scener."

Har sammenlignet med Z1 Tablet og må si at bildekvaliteten er ihvertfall like bra på Z2. Fargegjengivelsen er vel enda bedre enn på Z1. Virker nesten så det må ha vært en feil på brettet Lyd & Bilde hadde inne til test.

Kjøpte også med Sony Smart Cover SCR12 (http://www.sony.no/electronics/xperia-tablet-z/scr12). Virker som dette er mye bedre og stiligere enn det originale Sony coveret til Tablet Z1. Det har også en praktisk magnet som vekker eller lukker skjermen. Billigere er det også. :)

Veldig fornøyd så langt! :)

Endret av Trond HB
Lenke til kommentar

"" >>Xperia Z2 Tablet lider i tillegg tydelig av såkalt backlight bleeding, lyslekkasje fra skjermens kanter i mørke scener.""

Har heller ikke antydning til dette problemet. Og jeg bruker et helt svart bilde både som låseskjerm og bakgrunn - synes icon blir meget tydeligere/renere da. Har denne svarte skjermen på alle Xperiane mine, men smak og behag kan jo ikke diskuteres. Jeg tar ganske enkelt et bilde av en sort bakgrunn (f.eks. avslått skjerm på annen Xperia) og velger den i Album når låseskjerm og bakgrunn skal endres.

Ellers er jeg spent på om Sony vil komme med norsk/nordisk tastaturoppsett på "Bluetooth-tastatur med dekselstativ for nettbrett BKC50" som de har antydet kommer enellerannengang.

Endret av almeli
Lenke til kommentar

Etter å ha brukt brettet litt på hytta har jeg oppdaget et minus. Walkman softwaren greier ikke gapless avspilling. Tablet Z greier det så jeg regner med og håper det blir fikset snart.

Edit. Kjøpte Neutron (http://neutronmp.com/) og den funker veldig bra. Ingen problemer med gapless musikkavspilling pluss at den tar det meste av lydformater:

MP1, MP2, MP3, OGG (Vorbis), WMA, WMA Lossless (16-bit only), AC3, AAC, M4A, M4B, M4R, MP4, 3GP, 3G2, MOV, FLAC, ALAC (Apple Lossless), APE (Monkey's Audio), WV (WavPack), TTA (True Audio), MPC (MusePack), TAK, WAV, AU, AIFF, MPG/MPEG (audio only), AVI (audio only), OPUS, AEA (Atrac).

Koster noen kroner (42,-) men er verdt de pengene. :)

Endret av Trond HB
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan man speile til TV uten kabel?

Fra brukemanualen side 91-92

Speile skjermen på enheten trådløst på en TV

Du kan bruke skjermspeiling til å vise enhetsskjermen på en TV eller en annen stor

skjerm, uten å bruke kabeltilkobling. Wi-Fi Direct™-teknologi oppretter en trådløs

forbindelse mellom de to enhetene, slik at du kan slappe av med yndlingsbildene dine

i sofaen. Denne funksjonen kan brukes for å lytte til musikk fra enheten din via TVens

høyttalere.

TVen må støtte skjermspeiling basert på Wi-Fi CERTIFIED Miracast™ for at funksjonen som

beskrives over, skal fungere. Hvis TVen ikke støtter skjermspeiling, må du kanskje kjøpe en

egen trådløs skjermadapter.

Hvis skjermspeiling brukes, kan det noen ganger ha negativ innvirkning på bildekvaliteten hvis

det forekommer interferens fra andre Wi-Fi®-nettverk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå kommet en oppdatering til build 17.1.1.A.0.402.

Er ikke mye liv i denne tråden. Sikkert fordi Z2 Tablet er så bra! Er ihvertfall veldig godt fornøyd. Første nettbrettet jeg fint kan leve med som erstatning for den stasjonære pc'n. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ringing er som på telefon.

Flott og raskt brett, men fikk en overraskelse etter å ha skaffet det:

Det støtter ikke flere brukere. Man kan kun logge inn med en enkelt bruker.

Gjelder kun 4G-versjonen (LTE). Det er visstnok telefonifunksjonaliten som gjør at de ikke kan ha med flerbrukerstøtte. Synd, siden nettbrett nettopp er en ting flere brukere ønsker å ha sine personlige greier på.

Håper dette er noe de vurderer å legge inn støtte for i fremtidig oppdatering.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg akkurat oppdatert softwaren. Har kommet en ny versjon:

http://www.sonymobile.com/no/software/tablets/xperia-z2-tablet/

Denne oppgraderingen inneholder mange forbedringer for Xperia™-enheten din, blant annet følgende:

• bedre kvalitet på taleanrop
  • bedre berøringsfunksjon og -ytelse
  • bedre lading ved lavt batterinivå
  • generelt bedre ytelse og stabilitet
  • alle de nyeste feilrettingene, optimaliseringene og forbedringene
Lenke til kommentar

Da har jeg akkurat oppdatert softwaren. Har kommet en ny versjon:

http://www.sonymobile.com/no/software/tablets/xperia-z2-tablet/

Denne oppgraderingen inneholder mange forbedringer for Xperia™-enheten din, blant annet følgende:

• bedre kvalitet på taleanrop
  • bedre berøringsfunksjon og -ytelse
  • bedre lading ved lavt batterinivå
  • generelt bedre ytelse og stabilitet
  • alle de nyeste feilrettingene, optimaliseringene og forbedringene

Nice takk for opplysningen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk Z2 før helga, men ble råskuffet over størrelsen...synes det var knøttesmått.

Sender det tilbake og kjøper Galaxy Notepro 12.2 istedet....tror jeg :p

Nå er jo ikke akkurat størrelsen Z2 har en overraskelse om du har holdt omtrent et hvilket som helst annet 10" nettbrett, som har vært normen for brett siden de dukket opp omtrent...

Jeg vil anbefale deg å ta en tur i nærmeste elsjappe og faktisk holde litt i forskjellige brett, så du kjenner litt på hva som passer for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...