Meridies Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 (endret) Hei, lurer på om noen har erfaring med spansk nivå 3 som privatist? Jeg går vg1 nå, og ønsker sterkt å ta privatisteksamen i dette faget til neste år. Årsaken er at jeg i utgangspunktet hadde planlagt å ta spansk nivå 3 i 3.klasse, men skolen tilbyr ikke dette faget. Alternativt kan jeg ta faget på kveldstid hos en annen videregående skole i Oslo. Dette er allikevel ikke aktuelt. De eneste alternativene jeg da har igjen er å velge et annet fag, eller ta spansk 3 som privatist. Kan også nevne at jeg får 6 i faget og at spansk er et fag jeg synes er interessant og trives med. Jeg lurer som sagt på hvordan det er å ta et faget som privatist, da dette er noe jeg ikke har erfaring med. I tillegg så lurer jeg på om det er mulig å ta privatisteksamen i spansk nivå 3, uten å ha avsluttet spansk nivå 2? I så fall får jeg ta opp faget høsten i 3.klasse. Setter pris på svar. Endret 15. april 2014 av Meridies Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 (endret) Det er sikkert en god idé å ta det siden du nevner at du er flink og interessert i faget, og i tillegg så gir det 1 studiepoeng. Hvis det ikke blir for slitsomt, synes jeg du bør ta spansk nivå lll som privatist. Når det gjelder å ta eksamen i nivå 3 når du ikke har fullført nivå 2, siterer jeg fra udir.no: "Elevene i programområdene for realfag og for språk, samfunnsfag og økonomi skal ordinært i løpet av tre år ha 840 timer programfag. I noen læreplaner står det at et programfag bygger på et annet programfag. Det betyr at eleven bør ha den faglige kompetansen som beskrives i læreplanen for å starte med faget på et høyere nivå. En elev kan likevel ta programfaget på høyere nivå uten å ha tatt faget på lavere nivå dersom rektors vurdering er at eleven har tilstrekkelig kompetanse." Kilde: www.udir.no/Regelverk/Rundskriv/2013/Udir-1-2013-Kunnskapsloftet-fag--og-timefordeling-og-tilbudsstruktur/Udir-1-2013-Vedlegg-1/3-Videregaende-opplaring/ Håper det ga svar på noe Endret 19. april 2014 av StilleVann Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 19. april 2014 Forfatter Del Skrevet 19. april 2014 Aha, tusen takk for svar! Noen andre innspill? Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 Antar at du får høyest 3, hvis du tar det etter endt nivå 1. Hvis du derimot jobber deg gjennom pensum til nivå 3 så kan du vel muligens få 5, men det er meget vanskelig, spesielt uten noen som kan veilede deg. Du vet jo tross alt ikke om du skriver korrekt eller ukorrekt. Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 19. april 2014 Del Skrevet 19. april 2014 (endret) Jeg tolket det som at hun har nivå to i år, og får 6 i det. Da er det vel usannsynlig at hun får en 3'er i nivå 3. Da har hun nivå 2 i år, og vil ha det neste år også. Men hun vil ha eksamen uten å ha avsluttet nivå to, det betyr allikevel ikke at hun har nivå 1 i år. Endret 19. april 2014 av StilleVann Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 19. april 2014 Forfatter Del Skrevet 19. april 2014 (endret) Beklager, skulle presisert at jeg har nivå 2 i år og at jeg vurderer å ta eksamen i nivå 3 neste år, til våren. Da har jeg jo fortsatt ikke avsluttet nivå 2. Jeg har noen som kan veilede meg, og jeg vil si at jeg er såpass god i spansk at jeg vet hva som er korrekt og hva som er ukorrekt. Allikevel skal jeg avsette tid til å jobbe med pensum, da jeg hører det er flere som hevder at nivå 3 er mye vanskeligere enn nivå 2. Endret 19. april 2014 av Meridies 1 Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 23. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2014 Noen flere innspill? Ingen her som har tatt faget som privatist? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå