Gå til innhold

[Løst] Skru av bråkete vifte over rambrikkene

Anbefalte innlegg

Hei

I det siste har viften over rammen min startet å bråke, (det er vel chipset fan det heter?). Starter nå å bli relativt lei og regner med å titte etter en erstatning, men lurer på om det er noen måte å slå av driten på fram til jeg skaffer meg en ny en, må sånn gjøres i Bios eller kan det gjøres fra vanlig inne på operativsystemet.

Og er chipset fan noe jeg virkelig trenger? En kompis av meg sa at det egentlig bare var ordentlig nødvendig hvis en drev med mye overklokking, noe jeg ikke gjør, og kabinettet mitt har jo allerede to vifter innebygd, hvis det har noe å si.

Takk for hjelpen

Perrern.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer nok litt ann på hvilket hovedkort du kjører.Glemmer aldri mitt gamle XFX X58 hovedkort som hadde en hissig liten sak stående på NB, prøvde å skru den av og pc kom aldri forbi bootscreen for NB ble så varm.

Så det jeg ville gjort er å nappet utav kontakten mens du følger med temperaturen å sett hvor den ender opp.

Lenke til kommentar

Bruker et: SAPPHIRE PURE BLACK X58 hovedkort, med en Intel Core i7 960 @ 3.20GHz (hvis det er relevant).

Tror det er chipset viften, men er usikker, er ikke ekspert hva alle de forskjellige tingene heter. Men har et bilde her.

Ser ut som jeg må ta en runde over med støvkosten også.... Jaja.

post-144971-0-06465800-1397644316_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Vel .. Det er en ram kjøler.

Bare fjern den fullstendig, den har du satt på selv og har ingen bruk for.

4 tommelskruer og en 3-pins kabel så er den borte ..

BTW: Socket 1366 har ganske høy TDP, så den stock-kjøleren er ikke rare greiene å ha :\

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Aah ok, ja. Da bare fjerner jeg den når jeg får muligheten.

Kunne du dog forklart hva det var du skrev om socket 1366? :p

1366 er navnet på "kontakten" som brukes for å koble prosessoren til hovedkortet og stock kjøleren (viften som fulgte med prosessoren) er nødvendigvis ikke så bra og kan kanskje byttes ut med noe bedre.

Lenke til kommentar

Aaah ok, tror jeg kanskje kjønner hva du mener, takk for svar.

Men da snakker vi da altså ikke lenger om den viften som jeg tok av, men heller viften som er over prosessoren?

Uansett, har fått koblet fra den ram viften og må si at hodet mitt er mye klarere, så takk for alt hjelp jeg har fått i denne tråden :)

Lenke til kommentar

Men da snakker vi da altså ikke lenger om den viften som jeg tok av, men heller viften som er over prosessoren?

Jups. Litt avhengig av eventuell overklokking og varmeutvikling av prosessoren og vifter i kabinettet kan du vurdere en passiv kjøler til prosessoren for å få den mer stille.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...