srednanders Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 (endret) Hele livet har jeg hatt evnen til å knipe igjen ørene, eller trommehinnene som jeg oppfatter det som. Da jeg spurte noen om de kunne det ved en tilfeldighet, lenge før internett var allemannseie, fikk jeg bare et rart blikk. Nå i dag kom jeg til å tenke på det igjen, og søkte på google for å se hva som dukket opp, men det ser faktisk ikke ut til at så mange, om noen, kan å knipe igjen trommehinnene. Det er vanskelig å beskrive nøyaktig hva jeg gjør, annet enn at det fungerer som en hvilken som helst annen muskel. Det er vanskelig å knipe igjen bare den ene, så de er nok knyttet sammen på et vis. Det som skjer når jeg kniper igjen er at lyden dempes og en kraftig rumling begynner å overdøve andre lyder. Jeg kan knipe dem kjapt så lyden går av og på, og det kjennes nesten ut som et lite knips inne i øret. Lyden som oppstår høres ut som en blanding av å sette øret mot en konkylie og det å kjøre i tunell. Ganske ubrukelig funksjon, men hadde vært morsomt å vite om andre kan gjøre det samme. Foruten dette kan jeg også røre på selve ørene. Det er kanskje mer vanlig, Endret 15. april 2014 av srednanders Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Jeg tipper du kniper igjen øregangen, ikke trommehinnene. Det blir som å holde en finger i øret. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Er ikke dette noe alle kan? Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Jeg kan bruke kjeven til å få en trykkutligning (samme som når du holder for nesa og forsøker å puste ut nesa), da får du de lydene du beskriver, men det kan vel ikke kalles "å lukke igjen ørene". Lenke til kommentar
srednanders Skrevet 15. april 2014 Forfatter Del Skrevet 15. april 2014 Er ikke dette noe alle kan? Det kan godt være kanskje det bare er så irrelevant at det aldri kommer opp i samtaler. Jeg har som sagt aldri hørt det blitt nevnt før. Godt å høre at vi er flere Lenke til kommentar
srednanders Skrevet 15. april 2014 Forfatter Del Skrevet 15. april 2014 Jeg kan bruke kjeven til å få en trykkutligning (samme som når du holder for nesa og forsøker å puste ut nesa), da får du de lydene du beskriver, men det kan vel ikke kalles "å lukke igjen ørene". Den kan jeg også. Bruker den gjerne når ørene smeller for i tunell eller lignende. Når jeg prøver det nå, så kjennes det ut som om trykkutligningen går motsatt retning av det jeg prøver å beskrive. Det stemmer i så fall godt med tidligere poster som slrev av det handlet om å knipe igjen øregangen. Inn og ut. Lenke til kommentar
Freqtal Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 (endret) Det du gjør er at du strammer en muskel som heter tensor tympani i mellomøret, som da strammer trommehinnen. Dermed blir vibrasjonene som går videre til ørebenskjeden mindre, og da også lyden. Og rumlelyden er lyden av muskelen som strammer seg: Voluntary control[edit] Contracting muscles produce vibration and sound.[3] Slow twitch fibers produce 10 to 30 contractions per second (equivalent to 10 to 30 Hz sound frequency). Fast twitch fibers produce 30 to 70 contractions per second (equivalent to 30 to 70 Hz sound frequency).[4] The vibration can be witnessed and felt by highly tensing one's muscles, as when making a firm fist. The sound can be heard by pressing a highly tensed muscle against the ear, again a firm fist is a good example. The sound is usually described as a rumbling sound. Many individuals can voluntarily produce this rumbling sound by contracting the tensor tympani muscle of the middle ear. The rumbling sound can also be heard when the neck or jaw muscles are highly tensed as when yawning deeply. This phenomenon is known since (at least) 1884 (cf : Tillaux Paul Jules, Traité d’Anatomie topographique avec applications à la chirurgie, Paris Asselin et Houzeau publishers (4°ed. 1884, p. 125 )). Endret 15. april 2014 av Freqtal Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Snedig, jeg klarer det også, og å utligne trykk med å bare åpne opp, uten å bruke kjeven, bare musklene. Det siste var veldig praktisk når jeg starta å dykke, en teknikk som dykkere bruker lang tid på å lære seg var allerede ikke. Kan forøvrig også bevege på ørene, kanskje jeg har unatturlig mye kontroll over øre-musklene? Aldri egentlig tenkt så mye over at jeg kan noe av det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå