Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kjøpe nytt speilreflekskamera og trenger sårt noen tips eller råd :) Jeg har noe erfaring fra før, men er definitivt nybegynner. Jeg har imidlertid et sterkt ønske om å bli bedre! Jeg skal på reise til USA snart, og har planer om å ta bilder av både landskap, bygninger og portretter der.

Etter mye frem og tilbake har jeg funnet at jeg skal kjøpe enten Nikon d5200 eller Canon 700D (disse er akkurat innenfor mitt budsjett for øyeblikket). Jeg ønsker ikke kit-linsen (18-55mm), så kommer til å kjøpe noe annet enn den. Noen anbefalte Sigma 17-70, er denne bra? Bør jeg eventuelt 18-105 (Nikon) eller 18-135 (Canon)? Da bør jeg kanskje ha en fastlinse i tillegg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg Nikonmann selv, så noen andre får ta seg av Canon-siden.

D5200 er helt fint det, og har vel samme sensor som sitter i storebror D7100 - noe som vil gi deg mer enn god nok bildekvalitet.(et lite stikk mot Canon vil her være at de fortsatt bruker 7D sensoren på 18 mpx, som er god - men jeg går utifra at Nikon og andre sine tilsvarende her er bedre, rett og slett fordi Canons 18mpx sensor begynner å dra på årene)

Av objektiver vil 17-70 f2.8-4 være aktuell. Enda større rekkevidde får man jo med 18-105 som du også ser, på. Litt dårligere lysstyrke, men den skal være god til prisen den også. Det jeg hvertfall ville sett på er: Nikon 35mm f1.8 AF-S G. Et nydelig lite objektiv, som gir deg ekstremt mye for pengene. Det gir deg også høy lysstyrke, noe som vil hjelpe veldig mye når lyset begynner å svinne utpå kveldene. Jeg tror jeg ville gått for 18-105 + 35mm f1.8. Det burde gi mulighet til å ta det meste du ønsker deg - og sammen med 24mpx kan du croppe en del om det blir nødvendig. :)

Ellers vil jeg anbefale deg å sette deg inn i manuell eksponering/kontroll av kameraet, såvel som å forstå A og S programmene. Når jeg går rundt bruker jeg gjerne A, for da kan jeg kontrollere dybdeskarpheten selv, mens kameraet velger lukkertid. Dette gjør det enklere og raskere å knipse fort. For eksempel ved gatefoto har man ikke alltid tid til å endre på alt.

Eller vil det være greit å:

- Sett deg inn i bruk av RAW-formatet. Ta bilder i RAW+JPEG om du ikke alltid ønsker å redigere. Søk på tutorials!

- Ha med nok minnekort på turen.

- Bærbar PC til backup er lurt.

Lenke til kommentar

Siden du skal til USA så kan du sjekke om det lønner seg å kjøpe dyrere objektiver der.

Kamerahus med et billig objektiv kan du kjøpe i Norge for å ha lokal garanti, pluss at du får sjansen til å trene litt med kameraet før du reiser.

Motivene dine høres ut til å være stillestående, hva med et lett stativ for å kunne fotografere nattbilder, få skarpere bilder eller ekstra dybdeskarphet?

En Canon-objektiv jeg ville ønsket meg for reisebruk er EF-S 15-85.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Kitobjektivet får man ofte veldig billig og noen ganger gratis så det er som oftest verdt å kjøpe pakken med kitobjektiv. Da har man reserveobjektiv og noe å sammenligne med og noe du kan selge med kameraet hvis du skal oppgradere.

Hvis jeg skulle på langtur så ville jeg hatt med en kraftig vindvinkel, noe sånt som 8-16mm eller 10-20mm. Et bra fastobjektiv som det ORLY? nevner hadde jeg heller ikke greid meg uten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Hei,

Jeg skal kjøpe nytt speilreflekskamera og trenger sårt noen tips eller råd :) Jeg har noe erfaring fra før, men er definitivt nybegynner. Jeg har imidlertid et sterkt ønske om å bli bedre! Jeg skal på reise til USA snart, og har planer om å ta bilder av både landskap, bygninger og portretter der.

Etter mye frem og tilbake har jeg funnet at jeg skal kjøpe enten Nikon d5200 eller Canon 700D (disse er akkurat innenfor mitt budsjett for øyeblikket). Jeg ønsker ikke kit-linsen (18-55mm), så kommer til å kjøpe noe annet enn den. Noen anbefalte Sigma 17-70, er denne bra? Bør jeg eventuelt 18-105 (Nikon) eller 18-135 (Canon)? Da bør jeg kanskje ha en fastlinse i tillegg?

Sjekk ut Pentax:-) Mye for pengene. Godt utvalg av objektiver, både Pentax, Sigma og Tamron. K-50, K5ll eller K-3 med Pentax 18-135 WR er st godt alternativ. :eek:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...