Gå til innhold

Konvertering fra analoge til digitale signaler og støy ved overføring

sinnaelgen

Anbefalte innlegg

Du trenger ikke å forklare noe jeg kan om digitalteknikk jeg hadde det på skolen i sin tid )

Nå jeg snakke om forsterkning så var det når spenningen på høyt nivå ble lavere en minimumsverdien.

Altså at spenningen på H ble lavere en 2 V

H ='1'

L l='0'

H skal ha en spenning på 2 til 5 V

og L skal ha en spenning 0 til 0.8 V

Så hvis H havner under 2 V så blir det ugyldig og man vet ikke hvordan kretsen takler det

enda lavere spenning kan føre til at H blir tolket som L

Det er da man trenger forsterkninger

angående støy og andre forstyrrelser så er det irrelevant i denne sammenhengen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elg, tror du virkelig det er så enkelt i praksis? Det kan ikke hende at det du har lært på lavere utdanning er kraftig forenklet?

Nei, støy er langt fra irrelevant i denne sammenhengen.

I praksis blir det det for når støye overgår signalet så er forholde akkurat på samme nivå

( spenningen på H er alt for lav )

eller at L får for lav spenning i forhold til støyen

Men hvem sender støy som over slik forbindelser ?

Lenke til kommentar

Det går som oftest på flanker. Ikke nivå. Stigende og synkende flanke. Dermed er spenningsnivået ganske uviktig. Det at 1 er 5V og 0 er 0V er en kraftig forenkling og det er sjeldent det er slik i praksis. Spenningsforskjellene kan være ørsmå så lenge flankene er intakte.

Lenke til kommentar

Det går som oftest på flanker. Ikke nivå. Stigende og synkende flanke. Dermed er spenningsnivået ganske uviktig. Det at 1 er 5V og 0 er 0V er en kraftig forenkling og det er sjeldent det er slik i praksis. Spenningsforskjellene kan være ørsmå så lenge flankene er intakte.

Du fikk ikke med deg hva jeg skrev i sta , at '0'er 0.0 til 0.8 v og "1' mellom 2 og 5 v

joda det er mange kretser som responderer på skiftende nivå .

Det fungerer ikke bedre hvis '0' og '1' har feil spenningsnivå

Lenke til kommentar

Du fikk ikke med deg hva jeg skrev i sta , at '0'er 0.0 til 0.8 v og "1' mellom 2 og 5 v

Har du jobbet med dette du?

Lenke til kommentar

Kan du finne et system som er i praktisk bruk som støtter ditt eksempel? Jeg sier ikke at det ikke går an å gjøre det slik, og at det ikke blir brukt i superenkle kretser som skal vise et prinsipp. Men kan du vise til et kommersielt produkt som bruker ditt eksempel?

Her er et eksempel på noe som er i praktisk bruk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Minimum-shift_keying

Dette er noe mer avansert, men mye mer effektivt. Dette er et av mange muligheter. Det er ikke så trivielt som du skal ha det til. (Som vanlig!)
Lenke til kommentar

ja da jeg gikk på videregående.

Lenke til kommentar

...

CD har tapsfri komprimering, og er også tapsfritt. Om den kan gjengi og rekonstruere alle lydbølger opp til 22 KHz, som er over hva et menneske fysisk kan høre, så spiller det ingen rolle om studioene har så mye høyere samplingfrekvens (fortsatt noe jeg tviler litt på).

Det er riktig at menneskets hørsel ikke strekker seg opp mot 22 KHz, så slik sett er det "tapsfritt", men man kvantifiserer signalet til 16 bit (redbook standard) og bruker en bit til +/- så man har i praksis 15 bit (32768 nivåer) på hver side av nullpunktet. I praksis er det "tapsfritt" og jeg skulle likt å se noen klare å høre forskjell på f.eks 24 bit (SACD) og 16 bit i praksis, men folk "hører forskjell" på .wav og .flac og ;)

Uansett, i alle praktiske sammenhenger er det "tapsfritt" (men i teorien vil man miste bittelitt informasjon, selv om ingen hører det), og det med "firkantede bølger" er bare tøys.

Elgen: Se på lyd ut fra en DAC/forsterker på et oscilloskop. Finner du noen "firkanter"? Nei. Signalet er gjort om fra digitalt til analogt, og er glatt som en barnerumpe om ikke noe er alvorlig galt i signalveien...

Det som er litt interessant er at en frekvensgenerator som faktisk kan lage firkantpulser egentlig lager sinusbølger, men frekvensen er så høy at det i alle (de aller fleste i alle fall) praktiske sammenhenger kan sees på som en firkantpuls...

Lenke til kommentar

ja da jeg gikk på videregående.

Ok. Tar det som et nei. Svar på det andre innlegget mitt, det andre var ikke så viktig å få svar på, for det er ganske klart at dette er basert på ingen praktisk kunnskap.

Lenke til kommentar

...

CD har tapsfri komprimering, og er også tapsfritt. Om den kan gjengi og rekonstruere alle lydbølger opp til 22 KHz, som er over hva et menneske fysisk kan høre, så spiller det ingen rolle om studioene har så mye høyere samplingfrekvens (fortsatt noe jeg tviler litt på).

Det er riktig at menneskets hørsel ikke strekker seg opp mot 22 KHz, så slik sett er det "tapsfritt", men man kvantifiserer signalet til 16 bit (redbook standard) og bruker en bit til +/- så man har i praksis 15 bit (32768 nivåer) på hver side av nullpunktet. I praksis er det "tapsfritt" og jeg skulle likt å se noen klare å høre forskjell på f.eks 24 bit (SACD) og 16 bit i praksis, men folk "hører forskjell" på .wav og .flac og ;)

Uansett, i alle praktiske sammenhenger er det "tapsfritt" (men i teorien vil man miste bittelitt informasjon, selv om ingen hører det), og det med "firkantede bølger" er bare tøys.

Elgen: Se på lyd ut fra en DAC/forsterker på et oscilloskop. Finner du noen "firkanter"? Nei. Signalet er gjort om fra digitalt til analogt, og er glatt som en barnerumpe om ikke noe er alvorlig galt i signalveien...

Det som er litt interessant er at en frekvensgenerator som faktisk kan lage firkantpulser egentlig lager sinusbølger, men frekvensen er så høy at det i alle (de aller fleste i alle fall) praktiske sammenhenger kan sees på som en firkantpuls...

Nå har hør lyd fra en signalgenerator

da var det både sinus bølger og ekte firkant bølger som trekant bølger

og det var en markant forskjell på disse ,lydmesig

samtid så vi bølgen på et oscilloskop

Lenke til kommentar

God dag mann økseskaft...

jeg vet ikke hvilken planet du er fra, men med din fornektelse at alt som er gammel info er feil så kan du ikke være fra jorda

elle så er du bare den fyren som tror at du vet alt så mye bedre en alle andre.

Jeg vet litt her og der, nok til å forstå at kompleksiteten er høyere enn hva man lærer på skolen før man er myndig. Jeg har også lært å respektere at andre kan mer enn meg, jeg vet mer enn noen på enkelte temaer, mange vet mer enn meg i de fleste temaer.

Du vet svært lite, men du later som om du kan mye.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det som imponerer meg mest med elgen er hans ekstremt flate læringskurve.

Etter hvor mange tråder? 10? 20? 100?

Samme kverrulering HVER gang. Du får servert fakta, opplæring og pedagogiske teskjeer på sølvfat fra utrolige mange dyktige mennesker, men du avfeier ALT sammen og påstår at jorden er flat etc.

Det er virkelig umulig å lære gamle hunder nye triks.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som imponerer meg mest med elgen er hans ekstremt flate læringskurve.

Etter hvor mange tråder? 10? 20? 100?

Samme kverrulering HVER gang. Du får servert fakta, opplæring og pedagogiske teskjeer på sølvfat fra utrolige mange dyktige mennesker, men du avfeier ALT sammen og påstår at jorden er flat etc.

Det er virkelig umulig å lære gamle hunder nye triks.

så enkelt er det ikke.

For det er jo flere av dere som tydeligvis har bestem at jeg er et analfabet og gjør alt for å fronter det i nesten enhver debatt her , og det bare fordi jeg ikke har fått med meng enkelte detaljer

videre så er dere sjelden i stand til å se hvis jeg eller andre snakker forbi hverandre

og da oppstår det store kommunikasjons problemer som dere ikke klare å se

jeg er redd for at det er det som har skjedd i denne tråden

Lenke til kommentar

Det som har skjedd er at forumet har overgått sin egen rekord hva angår tålmodighet med tanke på å forklare deg ting med teskje, gi deg linker, bilder, videoer og gode forklaringer.

Hele tiden mens du avfekter alt og slenger inn enten totalt irrelevant informasjon, eller totalt feilaktig informasjon.

Jeg synes du bør bruke mer tid på å lese svarene du får, for folk er virkelig hyggelig mot deg når de bruker så mye tid på å forklare deg ting på lettfattelige måter.

just my $ 0.02

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som har skjedd er at forumet har overgått sin egen rekord hva angår tålmodighet med tanke på å forklare deg ting med teskje, gi deg linker, bilder, videoer og gode forklaringer.

Hele tiden mens du avfekter alt og slenger inn enten totalt irrelevant informasjon, eller totalt feilaktig informasjon.

Jeg synes du bør bruke mer tid på å lese svarene du får, for folk er virkelig hyggelig mot deg når de bruker så mye tid på å forklare deg ting på lettfattelige måter.

just my $ 0.02

jeg leser da svarene .

Men når der nesten utelukkende henviser til amerikansk / engels språk er det lit problematisk.

Da oppstår det en del nye spørmål jeg trenger for få en forståsalene .

Ofte er dere lite imøtekomme på disse spørmålene

saken blir jo ikke bedre når der rokker med det skal være spikret fast i hode mit , ting som man ikke skal trenge å lære på nytt.

Da fremstår det på samme måte som det man har lært er en bil ikke lenger skal være noen bil

Eller alt det man har lært om farger et bortkastet

jeg oppfatter det jo som om der prøver å snakke et elt annet språk en det jeg gjør

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...