Gå til innhold

kjørte på hund, hunden stakk av. Hva nå?

Xmir

Anbefalte innlegg

God kveld. For omlag 1,5 timer siden var jeg så uheldig å kjøre på en hund i et boligområde. Hunden kom fra en større parkeringsplass på min venstre side som var skjermet fra veien med tette busker etc, og var dermed veldig vanskelig å se. Anslår selv at jeg maksimalt traff hunden med en hastighet på 30-35 km/t. Selv så jeg ikke annet enn en skygge (kjørte prius, så mellomstor hund kanskje?) før jeg hørte et dunk etterfulgt av klynking og to - tre dunk til. Kjørte inntil veikanten, fikk stoppet bilen og satte på nødblinken.

I det jeg kom ut av bilen var hunden borte og det var helt stille. Fikk hjelp av nærmeste nabo til å lete etter hunden, men verken fant eller hørte noe. Kjørte deretter de siste 800m hjem og ringte politiet for å melde om skaden.

Hva skjer nå videre? Huff; det er lenge til jeg glemmer den lyden der!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket ansvar har jeg videre og kan jeg evt forvente straff av noe slag? Jeg har ikke hatt førerkortet i mer enn 6 måneder nå (hadde ikke behov eller råd til å ta det før nå i en alder av 26).

Endret av Xmir
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva du teoretisk kan straffes for, men jeg ser ikke for meg at hverken politi eller eiere er interessert i å straffe deg for å kjøre på en løs hund i et område du ikke kan forvente å møte på den.

Det høres heller ikke ut som at du har kjørt uforsvarlig, så du kan nok ta det helt med ro.

Hvis du er redd for hundens helse så kan du forsøke å se om den er savnet. Hvis du bor på østlandet ville jeg ha startet her: https://www.facebook.com/Deleside

Lenke til kommentar

Hvilket ansvar har jeg videre og kan jeg evt forvente straff av noe slag? Jeg har ikke hatt førerkortet i mer enn 6 måneder nå (hadde ikke behov eller råd til å ta det før nå i en alder av 26).

Du får nok ikke noen straff. I følge vegtrafikkloven skal du straks hjelpe personer og dyr som kommer til skade i trafikken, men det er ikke rimelig å forvente at du skal løpe som en gal etter en skadet hund.

Videre er det hundeeierne som har ansvar for at hunden ikke løper i veien. Det er med andre ord hundeeierne som har brutt loven, ikke du.

Endret av Star Fox
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Først, der er faktisk hundeeieren som er ansvarlig for skadene på din bil.

Jeg ville nok gått en tur i samme område på dagtid, og da forsøkt å undersøke typiske gjemmesteder (under trær og bygninger mm)

Utover det er det fint lite du kan gjøre annet enn å håpe at den stakkars hunden klarer seg greit..

Det er fint å se at du bryr deg, og at du så langt har gjort alt riktig!

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg er veldig glad i dyr og spesielt hunder, så det var en veldig kjip opplevelse. Har nettopp vært borti der og sett, men så ingenting nå heller. Bileieren tok det heldigvis også bra; og det var ikke store skadene på bilen. Noe plastikk som var blitt slått ut av posisjon bare.

Lenke til kommentar

Hundeeieren er kun ansvarlig for skadene på bilen dersom vedkommende har vært uaktsom i forbindelse med at hunden har kommet løs.

Sikker på det?

Jeg oppfatter det helt annerledes, og altså som at man ved skyld må erstatte skade også på motorvogn (mens andre skader må erstattes uavhengig av skyld)

Etter normal sunn fornuft vil skyld ikke måtte avhenge av uaktsomhet i forbindelse med at hunden har kommet løs.

Hunden kan utmerket godt ha kommet løs med vilje uten at dette medfører uaktsomhet, det kan allikevel være idioti og således etter mitt syn medføre at man har skyld i skaden.

Lov om skadeserstatning [skadeserstatningsloven].

§ 1-5.(ansvar for dyr)

1. Eier og innehaver av dyr plikter uansett skyld fra sin side å erstatte skade som dyret volder på person eller på klær eller andre vanlige bruksting mens noen har dem på seg.

2. Eier og innehaver av hund eller ville dyr som holdes i fangenskap, plikter uansett skyld fra sin side å erstatte også tingskade som dyret volder.

3. Ansvar uten skyld for skade på person, klær eller bruksting som nevnt i nr. 1, gjelder ikke så langt skaden er dekket av en motorvogns trafikkforsikring. Ansvar uten skyld etter nr. 2 gjelder ikke skade som hund volder på annen hund eller motorvogn.

4. Skade som voldes av dyr og som ikke går inn under bestemmelsene om ansvar uten skyld i nr. 1 til 3 ovenfor, plikter eier og innehaver å erstatte dersom han har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som er rimelig å kreve for å hindre skade.

5. Bestemmelsene i paragrafen gjør ikke noen endring i de særlige regler om ansvar for dyr som er gitt i annen lov eller det ansvar uten skyld som følger av alminnelige erstatningsregler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hundeeieren er kun ansvarlig for skadene på bilen dersom vedkommende har vært uaktsom i forbindelse med at hunden har kommet løs.

Sikker på det?

Jeg oppfatter det helt annerledes, og altså som at man ved skyld må erstatte skade også på motorvogn (mens andre skader må erstattes uavhengig av skyld)

Etter normal sunn fornuft vil skyld ikke måtte avhenge av uaktsomhet i forbindelse med at hunden har kommet løs.

Hunden kan utmerket godt ha kommet løs med vilje uten at dette medfører uaktsomhet, det kan allikevel være idioti og således etter mitt syn medføre at man har skyld i skaden.

Lov om skadeserstatning [skadeserstatningsloven].

§ 1-5.(ansvar for dyr)

1. Eier og innehaver av dyr plikter uansett skyld fra sin side å erstatte skade som dyret volder på person eller på klær eller andre vanlige bruksting mens noen har dem på seg.

2. Eier og innehaver av hund eller ville dyr som holdes i fangenskap, plikter uansett skyld fra sin side å erstatte også tingskade som dyret volder.

3. Ansvar uten skyld for skade på person, klær eller bruksting som nevnt i nr. 1, gjelder ikke så langt skaden er dekket av en motorvogns trafikkforsikring. Ansvar uten skyld etter nr. 2 gjelder ikke skade som hund volder på annen hund eller motorvogn.

4. Skade som voldes av dyr og som ikke går inn under bestemmelsene om ansvar uten skyld i nr. 1 til 3 ovenfor, plikter eier og innehaver å erstatte dersom han har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som er rimelig å kreve for å hindre skade.

5. Bestemmelsene i paragrafen gjør ikke noen endring i de særlige regler om ansvar for dyr som er gitt i annen lov eller det ansvar uten skyld som følger av alminnelige erstatningsregler.

mobile999 har helt rett.

"Skyld" i denne sammenhengen betyr uaktsomhet/forsett (hos eieren, selvsagt. Dyr er ikke selvstendige rettssubjekter). Noe annet ville gitt absurde resultater.

Nå skal det sies at jeg tviler på at terskelen for uaktsomhet er så høy her, uten at jeg har noe særlig belegg for det. I din terminologi: hvis det er "idioti", er det antakelig også uaktsomt.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte over katta til en bekjent, men visste ikke at det var hans katt.

Uansett, rygget over den, og kjørte over en gang til, så var det slutt på lidelsene.

Absolutt ingen kul greie!

Har ikke vært borti noen dyr nå siden februar, da måtte vi avlive et rådyr påkjørt av ei uheldig dame.. Fint man har med seg solid kniv i bilen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...