Gå til innhold

[Løst] Høye temp`?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvis du finner ut at du skal ta ut CPU igjen, legg ved et bilde av påført TP så ser folk fort om det er problemet, hvilken TP har du kjøpt?

Har kjøpt Gelid Extreme, jeg la på en bit som et kort riskorn i midten :))

 

Denne la jeg ikke merke til, men et kort riskorn i midten vil jeg anta er for lite guffe. Her er det ikke mye som dekker kjøleflate eller cpu. Et kryss er mer optimalt. Starter litt vekk fra hjørner og møtes i midten. Når du legger på kjøler så vil dette skvises ut og dekke hele cpu basen. Dette kan også være grunnen til at du får såppas høy temp.

 

Grunnen til at du har på termiskpasta er for at den skal funke som et tette middel der det er ujevnt. Selv om kjøle flaten er 100% flat, så er ikke CPUen det. For å gjøre en 100% flat må du gjøre noe som kalles for lapping av CPU.

Lenke til kommentar

Tempen er nå 55-60¤ med alt på max i prime 95, etter 15min, igår var den 85¤ etter 15, Men en remontering og bytte vei på viften gjorde susen :) Og Kyrre og ZentiX du skal få beste svar ;))

 

EDIT: etter 25min så var max temp 56-61 på de forskjellige kjernene, Er det bra med maks 5¤ forskjell på kjernene? :))

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Det er 5 termiske sensorer i en 4-kjerners CPU.

Du har 1 analog på CPU og 4 digitale, en per kjerne.

Vil råde deg til å kikke på kjernetemperaturene. Disse vil være mye høyere enn CPU-temp og kan variere noen grader ja. TJMax (som er smertegrensen) på en i5 4670K er veldig høy, 100 - 105°C. Dette må være shutdown temperatur, fordi da kan du begynne å skade prosessoren, og raskere nedbryting er iallfall et faktum (degradation).

Installer f.eks RealTemp eller CoreTemp og sett TJmax til 98°C med automatisk shutdown.

 

Når jeg kjører Prime95 In-place large FFT ligger jeg på ca. 60°C på CPU, men kjernene ligger på 80°C og oppover. Min 4670K er klokket til 4,5ghz nå og har relativt god kjøling. (Custom EK).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det er 5 termiske sensorer i en 4-kjerners CPU.

Du har 1 analog på CPU og 4 digitale, en per kjerne.

Vil råde deg til å kikke på kjernetemperaturene. Disse vil være mye høyere enn CPU-temp og kan variere noen grader ja. TJMax (som er smertegrensen) på en i5 4670K er veldig høy, 100 - 105°C. Dette må være shutdown temperatur, fordi da kan du begynne å skade prosessoren, og raskere nedbryting er iallfall et faktum (degradation).

Installer f.eks RealTemp eller CoreTemp og sett TJmax til 98°C med automatisk shutdown.

 

Når jeg kjører Prime95 In-place large FFT ligger jeg på ca. 60°C på CPU, men kjernene ligger på 80°C og oppover. Min 4670K er klokket til 4,5ghz nå og har relativt god kjøling. (Custom EK).

Det er kjerne tempraturene jeg har sett på :)) Cpu temp er ca 10¤ lavere :)) Så dette var vel gode temps da? :))

Lenke til kommentar

Hvis du ligger på 60grader på kjernene etter noen timer med prime95 in-place large fft så betyr dette 1 ting:

Begynn å klokk ^^

Vell, på prime95 så står det at den skal stresse RAM og CPU, Samt øke power consuption, Så skal få klokket idag :)) Takker for hjelp Kyrre :=)

 

1+ syns jeg du fortjener ;))

 

EDIT: Dog dette var kun 25min, Men skal få se om jeg får klokket til 4.4 eller evt 4.5 om tempen og chippen lar meg :D

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Du kan få den lange varianten også ...

 

1. Advanced Mode --> Extreme Tweaker

2. AI Overclock Tuner --> XMP

3. CPU Core Ratio --> Sync All Cores

4. 1-Core Ratio Limit --> Skriv inn 46 for 4600mhz, 45 for 4500mhz osv. Sjekk at alle 4 linjene endrer seg til inntastet verdi

5. CPU Power Management --> Enhanced Intel Speedstep Tech --> Disable (Prøv begge deler)

6. CPU Core Voltage --> Manual --> område 1,22 - 1,25V

7. DRAM Voltage --> ??? Vet ikke hva du har av brikker. Google ... Jeg har 1,65V manuelt på Corsair Vengeance Pro

8. Som gir meg Memory Frequency --> 2200mhz ...

 

 

Nå, overcloking er ikke likt fra system til system. Du kan ikke skylde på noen andre hvis det skjer noe under klokking. Det jeg beskriver ovenfor er super-basic, og burde fungere greit siden det er LETT overklokk. Du kan fordype deg i dette i evigheter, og det er nok masse folk på dette forum som er mye flinkere enn meg på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...