Gå til innhold

Outcast HD reboot kickstarter (PC spill, ikke Jedi Outcast)


Anbefalte innlegg

Ser ingen annen tråd med det her, og siden det er et av mine favorittspill så måtte jeg nesten lage en :)

post-134673-0-83900100-1397486004_thumb.png

Outcast er et action-adventure sci-fi PC spill fra 1999, og nå har de opprinnelige "forfatterene" bak spillet fått kjøpt tilbake IP'en og prøver å lage en ny versjon:

Linker:
Outcast HD reboot kickstarter

Facebook


De har også en side på Steam Greenlight (Men litt bortgjemt under kategorien "Concepts"). Det er da ikke "greenlit" ennå, og er fortsatt i en veldig tidlig fase (hint: stem stem stem :))

Såvidt jeg skjønner er det grafikken i hovedsak som skal forbedres (og animasjoner, kontrollen og AI'en) - de beholder stemmer de har fra før og historien blir helt lik originalen.


post-134673-0-40348200-1397486595_thumb.jpg

Hva er Outcast?

Outcast er kort fortalt om et vitenskapelig eksperiment gone wrong. Historien (utgitt i 1999) er satt til "fremtiden" i 2007, som virker litt bakvendt nå :p Uansett: En probe ble sendt til en parallell dimensjon, men noe gikk galt og truer planetens existens (selvsagt). Du blir sent på et oppdrag for å passe på tre forskere som skal reparere denne proben og forhåpentligvis redde verden.

Dette går også litt skeis... Og det er her du kommer inn som Navy Seal's "Cutter Slade". Du våkner i en fremmed verden kalt Adelpha, en planet som har 2 måner. Teit navn på hovedpersonen kanskje men spillet har en utrolig atmosfære, ikke minst pga symfonimusikken som følger med.

 

For å sitere kickstarter-sida som igjen siterer Gamesradar (som jeg ikke fant):

"Okay, so the hero’s name is stupid and the plot sounds like a rehash of Stargate, but trust us, this action-adventure game was revolutionary. You could freely explore open world cities, mountains and forests (two years before GTA III). You could commandeer extraterrestrial vehicles – in this case, dinosaur-like creatures - for quicker transport (two years before Halo). You could pick and choose missions in the order that suited your playing style (nine years before Fallout 3)."

 

Introen til spillet:

 



 

 

Outcast bruker en kombinasjon av voxler og polygoner (Ala spill som 90-tallets Delta Force, Commanche 4(?) og noen Nova Logic spill tror jeg). Alt kjørte på CPU, den brukte ikke GPU. Det var derfor et krevende spill for prosessorer i 1999 (Anbefalt krav: 300 MHz Pentium - dette var nok litt "underdrevet" også...). Maks oppløsning var derfor bare på merkelige 512x384, men nå finnes det heldigvis en fan-made mod for å øke denne (se nedenfor).

 

post-134673-0-30914200-1397488680_thumb.jpg post-134673-0-44790900-1397488444_thumb.jpg

post-134673-0-32916800-1397488697_thumb.jpg post-134673-0-31891800-1397488707_thumb.jpg


Originale Outcast fra 1999 (men oppdatert til å kjøre på moderne maskiner) finnes også på gog.com til 6 små dollahs :) I såfall anbefales det å glane litt på forumet til gog og finne fram Zengers HD mod, som får opp oppløsningen til 1280x1024, som gjør den mye mer spillbart. (finnes også her - HD-V3 er siste versjon og fungerer bra på min win7 64-bit ting, hittill ihvertfall).

Et tilfeldig klipp fra et stykke ute i spillet, uten hi-res mod:

 

 



Det som ligner mest i dag tror jeg blir Far Cry 3, i og med at endel av elementene ligner (tar ut fiende leire alene, har forskjellige våpen og velger taktikk selv). Selvfølgelig er grafikken i FC3 milevis bedre (men det er jo det HD rebooten prøver å gjøre noe med).

Det er allikevel ikke en "fast-twitch" shooter. Første pistolen du starter med er rene ertepistolen, og skudd går i det hele tatt ganske langsomt i forhold til alle andre spill egentlig. Våpen du får etterhvert (kun 6 stk, oppgradbare i 3 nivåer), er varierte og også mer gøy (som en mortar, RPG, flammekaster, og også miner og dynamitt, og sikkert litt mer jeg har glemt).

 

Litt sci-fi utstyr helten har å leke seg med:

 

Teleport-pad's du kan legge igjen her og der

Hologram-bilde av deg selv for å forvirre fienden

Usynlighet (tidsbegrenset)

 

Og en haug andre ting. jeg har glemt (lenge siden jeg har spillt gjennom den men har begynt på nytt nå).

 

Noe jeg også likte var at Outcast kan spilles i første eller tredje-person.

 


Til slutt litt humor :p

http://youtu.be/T5uBFL_At-g

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende ! pledged selv in 60$ . Har alltid hatt lyst å spille dette spillet, men klarer ikke helt å kjempe meg igjennom så utdatert grafikk i dag, så dette hadde vært helt toppen!

 

Ser desverre noe mørkt ut, med mindre de bruker litt penger på å markedsføre seg selv og kampanjen sin tror jeg nok ikke de kommer i mål denne gangen.

Lenke til kommentar

Spennende ! pledged selv in 60$ . Har alltid hatt lyst å spille dette spillet, men klarer ikke helt å kjempe meg igjennom så utdatert grafikk i dag, så dette hadde vært helt toppen!

 

Ser desverre noe mørkt ut, med mindre de bruker litt penger på å markedsføre seg selv og kampanjen sin tror jeg nok ikke de kommer i mål denne gangen.

 

Meget bra :) Jeg oppgraderte min til $80 nylig (forøvrig min første kickstarter backing).

 

Men det ser desverre litt mørkt ut som du sier. Skal kanskje ikke avskrive det med en gang, 2.5 uker igjen og alt, men i verste fall håper jeg de prøver igjen (og lærer noe av f.eks. Star Citizen angående PR.. alltid vært Outcast's svake side virker det som).

 

Normalen (for alt jeg vet) er visst å sikte seg inn på 100k for indie spill på kickstarter, så jeg synes det var merkelig at de satte målet såpass høyt. Og så bare 31 dager på å nå det også. Kan kanskje ikke kalles indie spill, men som de selv sier - de har allerede et fungerende spill, de skal "bare" oppgradere det.

 

Mitt håp er at de etterhvert lager oppfølgeren :) Selv om det selvsagt hadde vært meget kult å fått originalen med oppdatert grafikk også, absolutt!

 

Prøvde både litt Far Cry 3 og Outcast med Zenger's mod nylig for å sammenligne litt. Og selv om jeg godt kan spille Outcast med utdatert grafikk (har litt soft spot for den typen "landskaps"-voxler også da), så ja, Far Cry 3 er milevis bedre, det må bare sies (Selv om grafikk ikke er alt).

 

 

Outcast 2 (kansellert) prototype som kjører på en PS2 (1999-2001 ifølge videoen):

 

http://youtu.be/Em4CRj68Esw?t=2m30s

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...