metallica77 Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Stilling - pølsemakere I jobber som pølsemaker. For en måned siden bedriften ansatte ny pølsemaker. Jeg 10 år erfaring i bransjen Lønn 175 kr pr time = 340 000 årslønn Han (vennen til bedriften) ca. 20 år erfaring Lønn i vet ikke nøyaktig, men mye over 400 000. I tror rundt 430 000. Ingen som vil snakke om det. Vi begge har fagbrev som pølsemakere. Totalt ansiennitetstillegg etter 9 år i bransjen er kr. 12,00 pr. time. I dag snakket jeg med sjefen om stor forskjell i lønnen. Og han synes at det er helt ok fordi Minstelønnsats i kjøttindustri er 152 kr pr time Fagbrevtilleg 9,5 kr plus ansiennitet 12 kr Det gir 173,5. I har funnet det: Arbeidstakere med fagbrev direkte fra skole uten bedriftspraksis ihht Opplæringsloven, betales 80 % av faktisk begynnerlønn for fagarbeidere i bedriften inntil vedkommende har 1 års praksis. Hvordan å skjekke hvor mye er begynnerlønn for fagrabeider i bedriften? Tror dere det er mulig å gjøre noe med lønnen min? Hvorfor de beregner min lønn fra minstelønnsats, ikke fra faktisk lønn for fagarbeidere(hvis det er sånn ting?) http://tariffavtaler.nho.no/filer/Historisk_tariffavtaler_2008/134%20Kj%C3%B8ttoverenskomsten%202012-2014.pdf Lenke til kommentar
V_B Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 En begynnerlønn trenger vel i praksis ikke vært stort mer enn tariff, men det gjør ikke bedriften særlig konkurransedyktig. En ting jeg lurer på er om du stiger i lønn etterhvert som du stiger i ansiennitet? Har du og den nyansatte formelt sett identisk utdannelse? Har dere like ansvarsområder? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå