Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tidligere leieboer henter ikke bilen sin...

daruu

Anbefalte innlegg

Hei.

Frøkna leide i en tid ut en leilighet hun eide. Hun bestemte seg for å selge den, å hun som leide flyttet ut rett Før jul.

MEN hun tok ikke med seg bilen sin. Den står fortsatt parkert på fellesparkeringen utenfor. (4 mannsbolig)

Etter flere forsøk på å få hun til å hente den så kommer det hele tiden nye unnskyldninger om hvorfor den ikke blir hentet.

I mellomtiden har hun også solgt leiligheten, og ny eier er jo heller ikke helt fornøyd med at bilen hennes står der...

Hva kan hun/vi Gjøre? Jeg har Vært inne på tanken å hekte en stropp dritten å dra den uti gata så den blir taua bort, men det har jeg sikkert ikke lov til, hehe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eieren av parkeringsplassen kan få den tauet bort av politiet (ikke inntauingsfirma -disse må i et slikt tilfelle rekvireres av politiet) med hjemmel i vegtrafikkloven §37c.

Politiet kan kreve fjernet, eller om nødvendig fjerne eller ta i forvaring kjøretøy (...) som er plassert på privat eller offentlig eiendom til skade eller ulempe for eier eller bruker eller mot dennes forbud.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når du leverer en bil til opphugging så trenger du ikkje legitimere deg som eier av bilen. Du bare oppgir konto du vil ha vrakpanten utbetalt til.

Hadde eg vore TS, så ville eg kontaktet eieren og gitt henne 3 dager til å fjerne bilen før eg leverte den på mottak.

Lenke til kommentar

1. Fortell at om en uke ringer du politiet om hun ikke sørger for at bilen forsvinner.

2. Vent og se om hun henter bilen innen en uke.

3. Hvis hun ikke har hentet bilen, ring politiet og få bidere beskjed om hva du bør gjøre.

Punkt 3 kan evt byttes med punkt 1 for ekstra fortgang.

Endret av 3irik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Eier av tomten kan etablere parkeringsordning og sende bileier regning/bot for parkeringen. Slikt pleier å få fortgang i sakene.

Det må i tilfelle nedtegnes i vedtektene (generalforsamling) for sameiet/borettslaget etc. (dvs eier av tomt). Tilstrekkelig skilting bør utføres. Bileier bør også få protokollen slik at bilen kan fjernes før reglene trer i kraft.

Gjennomføring en slik prosess vil også forhindre lignende problematikk oppstår i fremtiden.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Eier av tomten kan etablere parkeringsordning og sende bileier regning/bot for parkeringen. Slikt pleier å få fortgang i sakene.

Det må i tilfelle nedtegnes i vedtektene (generalforsamling) for sameiet/borettslaget etc. (dvs eier av tomt). Tilstrekkelig skilting bør utføres. Bileier bør også få protokollen slik at bilen kan fjernes før reglene trer i kraft.

Gjennomføring en slik prosess vil også forhindre lignende problematikk oppstår i fremtiden.

En slik prosess (som jeg ikke helt ser hvorfor må inn i vedtektene) kan definitivt forhindre lignende problematikk i framtiden, men hvordan endrer det nåværende situasjon? At man "etablerer en parkeringsordning" gjør ikke at den som allerede sto der før parkeringsordningen var etablert har godtatt vilkårene. Det kan godt være at man i et slikt tilfelle har rettslig grunnlag for å kreve en form for parkeringsavgift, men det har man i så fall uavhengig av en slik "parkeringsordning".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bør opp på generalforsamling/årsmøte fordi det er tvilsomt om det går under "vanlig forvaltning og drift", som er den vanligste grensen for styrets myndighet.

Ellers vil jeg si at så lenge vedkommende har fått tilstrekkelig informasjon og oppfordring til å trekke seg, så kan vedkommende være bundet til en ny avtale ved konkludent adferd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I hvilken grad er det TS' venninnes ansvar å ordne opp i dette? Hun eier jo ikke lenger leiligheten som gir bruksrett til den aktuelle plassen. Hvis dette reduserer ansvaret, reduserer det også adgangen hennes til å kreve bilen fjernet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

En slik prosess (som jeg ikke helt ser hvorfor må inn i vedtektene) kan definitivt forhindre lignende problematikk i framtiden, men hvordan endrer det nåværende situasjon? At man "etablerer en parkeringsordning" gjør ikke at den som allerede sto der før parkeringsordningen var etablert har godtatt vilkårene. Det kan godt være at man i et slikt tilfelle har rettslig grunnlag for å kreve en form for parkeringsavgift, men det har man i så fall uavhengig av en slik "parkeringsordning".

Det står vel et sted i veitrafikkloven at man er pliktig til å se etter bilen sin en gang i døgnet, i tilfelle parkeringsbestemmelser endres. Det fikk iallfall jeg til svar når jeg spurte hvordan kommunen kunne sette opp midlertidig skilting med parkering forbudt i forbindelse med vårrengjøring av gata.

Lenke til kommentar

Det står vel et sted i veitrafikkloven at man er pliktig til å se etter bilen sin en gang i døgnet, i tilfelle parkeringsbestemmelser endres. Det fikk iallfall jeg til svar når jeg spurte hvordan kommunen kunne sette opp midlertidig skilting med parkering forbudt i forbindelse med vårrengjøring av gata.

Det står ikke et ord om det i vegtrafikkloven.

Men det står noe alà;

Enhver skal være oppmerksom på offentlig trafikkskilt osv.

Da får man tolke det som man vil, angående hvordan man skal være oppmerksom....

Lenke til kommentar

Det står vel et sted i veitrafikkloven at man er pliktig til å se etter bilen sin en gang i døgnet, i tilfelle parkeringsbestemmelser endres.

Det står ikke et ord om det i vegtrafikkloven.

Det står ikke der, men i forskrift om offentlig parkeringsregulering, hjemlet i vegtrafikkloven §8.

Forskriften gjelder imidlertid "veg åpen for alminnelig ferdsel", ikke privat garasje, tomt eller parkeringsplass...

§ 12.Undersøkelsesplikt Senest 24 timer etter at parkeringsregulerende skilt er oppsatt, må fører/eier av kjøretøyet rette seg etter de nye bestemmelsene.
Lenke til kommentar

Min bror hadde lignende problem. Der ble ikke bilen fjernet under utflytning og ny leietager krevde kompensasjon for å miste noe som i utgangspunktet var en del av leiekontrakten - fair enough egentlig.

Min bror ringte politiet som kontaktet eier som hentet bilen samme dag.

Folk blir litt mer paffe når det er politiet som ringer.

Han hadde naturligvis kontaktet eier ved flere anledninger.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...