Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietaker lurt av fremleier

Skybehind

Anbefalte innlegg

Hei,

håper noen kan hjelpe meg med en situasjon. Jeg har prøvd å lete meg frem til svar rundt på nettet, men det er litt vanskelig å finne noe som svarer konkret.

Situasjon: Jeg er en av seks som leier rom i en leilighet i Oslo av en fyr, vi kaller han H, som som fremleier leiligheten av han som eier hele etasjen. Vi er totalt åtte som bor i leiligheten, for H bor gratis sammen med en kompis på en lite rom som i plantegningen er et tørkerom. Det er bare vi seks som betaler husleie, med strøm og internett inkl. H og kompisen betaler ingenting.
Husleien som H betaler til huseier er på 22.500kr og vi seks betaler hver 4.900kr. Man trenger ikke mer enn et kjapt overblikk for å skjønne at H tjener godt på fremleien.

Depositum har han også krevd og de ble satt inn rett på H's private konto. Dette har jeg funnet ut at er ulovlig, men også et feilsteg av oss å finne oss i.

Ved årsskiftet fikk vi sms fra H om at husleien kom til å øke etter huseiers beskjed, fra daværende 4.600kr til dagens 4.900kr. Etter årets prisindeksjustering er dette en høyere sum enn det justeringen viser (3,3%?).

Vi har delt leilighet med H og hatt tidenes kollektiv som alle har stortrivdes i helt til vi fikk kortene på bordet og skjønte hvor mye penger han lurer fra oss.

Jeg vil finne ut om han bedriver skattefusk, om noen lover har blitt brutt og i det hele tatt- hvordan jeg kan gi H en real rapp på fingrene for å svikte kompiser, være en duchebag og ta penger fra studenter med deltidsarbeid som bor i kollektiv for å dele og bo rimelig.

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

At noen tjener på utleie er ikke helt ukjent, det er ikke galt i seg selv.

Men;

Har H fått lov av huseier å bedrive fremleie (huseier taper jo penger på dette) ?

Det er også HMS regler som må overholdes, f.eks rømningsvei, er disse overholdt i alle "utleide" soverom ?

Lenke til kommentar

Utleier har blitt informert om situasjonen uten noen særlig respons, vi tror ikke han bryr seg så mye så lenge han får inn sin del. Men, H bor på et rom med den eneste rømningsveien i leieligheten, og den blir delvis blokkert av klær og dritt. Dette har jeg tatt opp med begge parter uten igjen noen særlig respons fra huseier.

Jeg er sur fordi han har lurt oss, men det jeg vil er å gi H en real lærepenge hvis han faktisk har brutt noen lover. Her tenker jeg på depositumskontoen, rømningsveier, husleieøkningen og ikke minst- om han egentlig skulle ha skattet på det "overskuddet" han får inn.

Lenke til kommentar

Hvorfor har han lurt dere?

Det er ikke ulovlig å tjene penger på utleie/fremleie så med mindre han har løyet til dere om dette så er det lite vits i å straffe han for å tjene penger. Avtalen var jo åpenbart "ok" for dere frem til dere fikk vite om at han bor "gratis". Samtidig kan det og være verdt å ha i bakhodet at han løper en større risiko enn dere andre.

Hva om en av dere ikke kan betale leie en måned(eller flere)? Tror du han får mindre månedsleie av den grunn? Eller hva med andre utgifter? Strøm og internett inkludert skriver du jo. Strøm kan bli dyrt når dere er så mange som bor under samme tak. Hva har utgiftene her vært for eks?

Lenke til kommentar

Selfølgelig flytter vi ut. Det ble bestemt på dagen etter at han ikke ville omstille seg og senke leien ettersom vi ønsket å fortsette å bo med venner i et koselig kollektiv. Men greit, vi er på vei ut av denne situasjonen. Jeg er desverre litt hevngjerrig og vil ta igjen.

Ubetalte husleier tar han jo uansett bare fra depositumet, og strøm og internett har han selv fortalt at i gjennomsnitt ligger på kr2400 i mnd.

Spørsmålet mitt er: skulle han ha skattet av de pengene han tjener på fremleien?

Jeg forstår at mye av det han har gjort ikke er ulovlig, men heller ugreit siden vi alle var gode venner og trodde han var en ålreit fyr.

Lenke til kommentar

Inntekten hans er skattepliktig (det vil si, overskuddet er), men du kan ikke få innsyn i selvangivelsen hans for å sjekke om den er oppgitt til beskatning - da må du eventuelt titte i skattelistene.

I tillegg kan det være at han er skattepliktig for fordelen av å bo gratis.

Lenke til kommentar

Inntekten hans er skattepliktig (det vil si, overskuddet er), men du kan ikke få innsyn i selvangivelsen hans for å sjekke om den er oppgitt til beskatning - da må du eventuelt titte i skattelistene.

I tillegg kan det være at han er skattepliktig for fordelen av å bo gratis.

Takk, det var nettopp dette jeg ønsket å finne ut av. Og tro meg, han her har ikke skattet av noen inntekter, og sånn tror jeg han har gjort det i godt over ett år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Utleier har blitt informert om situasjonen uten noen særlig respons, vi tror ikke han bryr seg så mye så lenge han får inn sin del. Men, H bor på et rom med den eneste rømningsveien i leieligheten, og den blir delvis blokkert av klær og dritt.

Hmm... jeg hadde vel bedt brannvesenet ta en kikk. Selv om dere flytter ut kan det jo komme andre inn og det der virker jo ikke helt trygt.

Lenke til kommentar

Litt kjapt om depositum:

Leietaker eier kontoen, og er den som får rentene

Depositumsbeløpet sperres på kontoen, både leietaker og utleier må bekrefte uttak

Beløpet kan ikke være større enn seks måneders husleie

Utleier betaler gebyret for å opprette kontoen

(Fra Dnb sin side)

Lenke til kommentar

Litt kjapt om depositum:

Depositumsbeløpet sperres på kontoen, både leietaker og utleier må bekrefte uttak

(Fra Dnb sin side)

Du har åpenbart ikke lest hele førsteinnlegget. I dette tilfellet er depositum satt inn på "H" sin konto.

Lenke til kommentar

Litt kjapt om depositum:

(Fra Dnb sin side)

Du har åpenbart ikke lest hele førsteinnlegget. I dette tilfellet er depositum satt inn på "H" sin konto.
har jeg vel...
Lenke til kommentar

har jeg vel...

Da bør du lese denne delen igjen:

Depositum har han også krevd og de ble satt inn rett på H's private konto. Dette har jeg funnet ut at er ulovlig, men også et feilsteg av oss å finne oss i.

For meg er det ganske tydelig at i dette tilfellet er ikke depositumet plassert på en konto som den du beskriver, og TS er klar over hvilke regler som egentlig skulle være fulgt.

Til TS: Er målet ditt bare å finne noe snusk på "H" fordi du føler at det er urettferdig at han ikke betaler for å bo der?

Eller er målet ditt å få et bedre bomiljø for deg og de rundt deg?

Det er forsåvidt riktig å sørge for at han følger de lover som er gjeldene, men jeg kan ikke helt se hva du tjener på å gjøre det.

Lenke til kommentar

har jeg vel...

For meg er det ganske tydelig at i dette tilfellet er ikke depositumet plassert på en konto som den du beskriver, og TS er klar over hvilke regler som egentlig skulle være fulgt.

Til TS: Er målet ditt bare å finne noe snusk på "H" fordi du føler at det er urettferdig at han ikke betaler for å bo der?

Det er forsåvidt riktig å sørge for at han følger de lover som er gjeldene, men jeg kan ikke helt se hva du tjener på å gjøre det.

og problemet er...? Og hvordan er dt tydelig at ts kjenner reglene?
Lenke til kommentar

har jeg vel...

og problemet er...? Og hvordan er dt tydelig at ts kjenner reglene?

Jeg har uthevet delen som får meg til å tro at TS kjenner reglene.

Dette begynner å bli ganske off topic, så jeg gir meg der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...