Gloria Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Indeksfond er det beste på litt lengre sikt, men ikke for et såpass kort tidsrom som Ts nevner. Gjelder ikke dette alle fond? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 (endret) Absolutt, men all teori og empiri tilsier at aktivt forvaltede fond ikke forsvarer merkostnadene kontra Indeksfond. Endret 15. april 2014 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 (endret) Gouldfan, for alle som slår indeks, så er det noen som taper tilsvarende. Man kan gjerne forsøke å slå markedet, men man bør vite at det er ikke bare "å sette seg godt inn i aksjene man kjøper", så er man på god vei til å slå markedet. De fleste presterer dårligere enn markedet. Man kan argumentere med at mange aksjefond er dyre, men det er ytterst sjelden svindel. Man skal ha mange millioner å investere hvis man skal få eksponering mot Oslo børs billigere enn KLP sitt norske indeksfond med forvaltningsavgift på 0,2% i året. Jeg foreslår høyrentekonto og månedlig spareavtale i indeksfond eller aktive fond man har tro på. Det høres veldig merkelig ut at ALLE Gouldfan kjenner har tapt ALLE pengene sine i aktive norske aksjefond. Endret 15. april 2014 av Herr Brun Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 (endret) Det høres veldig merkelig ut at ALLE Gouldfan kjenner har tapt ALLE pengene sine i aktive norske aksjefond. Alle i familien ja. Det jeg har mot sånne bankfond der bankene tar en stor del fortjeneste.. Er at bankene velger de fondene som er billige. Du bør vite litt om hva fondene er satt sammen av. Min søster mistet alle pengene fordi to fly styrtet inn i twintowers... Morgan & Morgan som var hovedel av det fondet hadde alt i Twin towers. Dette er sef umulig å spå. Men siden har min mor mistet alle pengene i et annet fond i NOR som nå er DNB Nor om jeg ikke tar feil??? Og min far har tapt masse penger på fond. Poenget mitt er at bankene ikke bryr seg fordi det ikke er de som tar risikoen, det er DU. Og bankene skal uansett ha sin fortjeneste. Det er sef noen fond som er bra, men jeg snakker nå om fondene som de norske storbankene fører. Dvs den banken du går i som feks Nordea, DNB nor, etc etc. Dersom en overkåt bankdame spør deg- Du skal ikke sette pengene dine i et risikofond da? Da skal du løpe ut av banken... Jeg mener høyrentekonto er det beste, har man mer penger så kan man velge noen få aksjer man kjenner til. Jeg er litt for å følge de store gutta som Fredriksen etc, for han gjør det svært bra. Jeg tippet Frontline kom til å gjøre det svært bra pga avtalene Fredriksen fikk, og ja jeg hadde veldig rett i det. Er vel en av de han forakter som "gratispassasjer". Videre er det spennende hvilken vei Marine Harvest tar i laksefeltene. Jeg har troen på det, men det er risiko med lakselus, sånne ting er det alltid, og dersom man følger med på hva som skjer på teknologifeltet og hva som skjer i oppdrettsanleggene så kan det være penger å tjene der også. Marine Harvest ser ut til å ta lusa på alvor for å si det sånn. Jeg vet ikke om dere har fått det med dere, men Marine Harvest kan snart produserer helt giftfri laks? Fordi teknologien deres gjør at de kan tømme fiskeoljen i for helt for miljøgifter? Hint, hint, hint.... http://www.marineharvest.com/en/Investor1/Press-releases/2014/Marine-Harvest-salmon-even-healthier/?feedlanguage=NO Dessuten det lille magiske sjødyret Krill, lite utgifter og mye inntjening. https://www.google.se/search?q=Investere+i+Krill&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:unofficial&client=firefox-nightly&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=da9NU5eNB8uB4ATOroDQDg Mye fisk nå men... Fishing og Shipping er in for tiden. Mat går aldri av moten.... Eiendom er den store stygge ulven, det skal ned, men når skal det skje i Norge, og hvor ille vil det bli? Skulle ikke forundre meg mye om mange av de Norske storbankenes såkalte Fond inneholder mye eiendomsrelatert. Sjekk det ut... Endret 15. april 2014 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Av og til ser jeg innlegg som ikke fortjener svar. Det over er et av dem. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 (endret) Av og til ser jeg innlegg som ikke fortjener svar. Det over er et Sa en som hadde investert alle pengene sine i et av de norske bankenes "FOND".. Siden de kjedelige og tvilsomme norske bankenes fond kun gir noen få prosent mer enn en trygg høyrentekonto så gir det ingen mening i å satse 10000 i et bankfond. Sett de på høyrentekonto isteden. Endret 15. april 2014 av Gouldfan Lenke til kommentar
Grusomme Ola Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 (endret) Det spørs hvor mye du investererer ... Jeg har rett i underkant av en million kroner i div. fond, og da er det forskjell på å få 3% på høyrentekonto eller å få 7-10% i fond. Differansen er husleien min i ett år ... For oss amatørerer så er ofte et indeksfond best risk/reward. Kjøp deg gradvis inn, dvs. sleng inn en slant i ny og ne. Da kjøper du både "billige" og "dyre" andeler. Det er ikke like "kult" som å si at du trader aksjer, og forklare om lakselus til kameratene på puben -- men det er her du har best sjanse for å gjøre langsiktig penger. Jeg har òg aktive fond, men da mer innen smalere nisjer (f.eks. FIM Sahara og FIM Frontier som jeg har en del i, også Dovre Inside er interessant). Målet til et aktivt fond er å slå markedet (på samme måte som du nevner over, ved å spå i lakselus; oljepriser; Ukraina; hvilken teknologi som "tar" av etc.). Det er så mange som sitter å knuser de sammme tallene som du gjør, så når du leser på Hegnar.no at et Fredriksen-selskap "gjør noe", så er du sist i rekken av en lang rekke investorer som får vite det ... Du blir en av dem som selger på topp, fordi de smarte pengene visste det i går og venter bare på å selge seg ut. Et vanlig aksjefond kan heller ikke shorte posisjoner. Går markedsindeksen for emerging markets ned 10% og f.eks. SKAGEN Kon-Tiki går ned 2%, så har de gjort det ganske bra. Selvfølgelig, det er ingenting i veien for å kjøpe akjser for gøy, men da blir det litt som å tippe på fotballkamp. Jeg har tro på at det går ann å slå markedet, men da trenger man solid kunnskap og erfaring. Problemet for mange store fond er at de er store, de kan ikke kjøpe hva de vil. Bare se på SKAGENs fond før de ble store, kontra i dag. Endret 16. april 2014 av Grusomme Ola 8 Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Gouldfan: Du har dessverre en svært mangelfull og forenklet forståelse av aksjemarkedet. Hvis du har informasjon som gjør at du er positiv til en aksje vil det også medføre at markedet har fått med seg dette. Kursen reflekterer allerede disse nyhetene. Det er selvfølgelig noe annet at man har "tro" på en aksje, men det vil i de aller fleste tilfeller koke ned til flaks. Man kan gjøre tekniske analyser og holde på, men alt i alt bør man ha flaksen med seg. Angående disse venner og familie som har tapt alt på fond. Hvilke fond var det snakk om? Høres ut som om de har hatt ganske høy risiko. Man kan godt sette så lave beløp som TS skisserer her i aksjer, men hvis hovedtanken er å spare hadde jeg valgt en lavrisiko-aksje. Statoil er for eksempel en solid aksje. Angående FRO (Frontline) som du snakker så varmt om: Kursen var 16,60 når børsen stengte i dag. For noen år siden var aksjen over 200. FRO har gått ned nesten 30 % de tre siste måneder. Så hvis du hadde investert i FRO for noen år siden kan man snakke om å miste alt. MHG (Marine Harvest) er en spennende aksje som mange vil anbefale. Hvordan fremtiden er for MHG vet ingen. 4 Lenke til kommentar
SakurabaSan Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Kan ikke gjøre så mye mer enn å gjenta forrige innlegg: lol Kort fortalt: Du er fullstendig på bærtur. Hva "alle du kjenner" (jeg tipper for øvrig du tar feil) måtte ha gjort er ikke så relevant, det er ingen tvil om at det finnes mange fond med lav risiko, og det er akkurat like lite tvil om at de aller fleste fond definitivt vil innebære lavere risiko enn å plukke enkeltaksjer selv. Selvfølgelig kan man tjene penger på å plukke enkeltaksjer, men risikoen er mye høyere (og den står ikke i stil med forventet avkastning), kurtasjene er høye med mindre man har mye kapital å forvalte og den suverent største enkeltfaktoren som bestemmer om du tjener på det eller ikke er flaks. Å "velge noen aksjer" når man har 10 000 å investere er kanskje det aller dårligste rådet det er mulig å gi. Det du sier her er bare tull. Som jeg sier Fondsparing fra bankene er bare humbug. Rart at d i det hele tatt er lovlig.. Det er ikke flaks om man følger med og forstår markedet. Familien min, min søster min andre søster og foreldrene mine satt arv på forskjellige fond og alle tapte alt.. Fondene til de norske bankene er råtne. Jeg er derimot enig i at høyrentekonto er best for trådstarters beløp. Maks også studielån og sett de pengene du ikke skal bruke på samme høyrentekonto. Jeg tror du forveksler "eiendomsfond" med verdipapirfond? Har du navn på fondene der din familie tapte alt? Jeg kan ikke huske at jeg har sett et eneste norskregistert aksjefond kollapse. Endret 27. mai 2014 av SakurabaSan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Nei tror det var et mediumrisiko DNB nor fond, eller om det var Nor på den tiden för de fusjonerte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå