Gå til innhold

Hvordan best plassere 10.000?

Peron2012

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå 10.000 til overs (etter at jeg har fylt opp BSU osv). Har per i dag pengene på nordax høyrentekonto med 3,95% rente. Noen bedre måte å investere disse pengene på? Tenker f.eks fond.

Kriterier:

-Må være mulig å ta ut pengene uten for mye trøbbel (eks: ikke Nordea boligspar der man har samme regler som BSU), hvis jeg trenger pengene om 1-2 år.

-Har ikke tid til å forvalte pengene daglig, dvs daytrading osv er ikke aktuelt. Generelt aktiv aksjehandel er utelukket.

-Det kan være aktuelt å f.eks. sette inn 500 per mnd

EDIT: Glemte å skrive at jeg er student, får studielån på 7000 og tjener ca 7000 brutto/mnd ved siden av

Endret av Peron2012
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ha dem på konto, det er greit med en buffer som student, f.eks hvis du må reise hjem plutselig eller du plutselig ender opp på guttetur til Amsterdam ... Eller dersom Lånekassen plutselig ikke betaler deg i begynnelsen av semesteret fordi de har tullet det til, og du står der og skal betale depositum på en leilighet.

Når du skal begynne å sette inn f.eks. 10 000 i mnd. kan du begynne å tenke på fond og hva som gir mest avkastning. Nå er det så lite, at selv en god avkastning i Fond (f.eks. 8-10% årlig) ikke er mer enn en bytur .. Aksjefond har uansett en lengre tidshorisont enn 1-2 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

ikke velg fond d er bare ripoff, velg heller noen aksjer. Jeg har trua på det Fredriksen driver med. Mat liker jeg, lakseoppdrett feks

Aksjer er da temmelig risikabelt for en som hovedsaklig er ute etter å oppbevare pengene sine, og i tillegg så sier han jo at aktiv aksjehandel er utelukket. Og hva mener du med at fond er bare ripoff?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Med så lavt beløp, og krav til tilgang til pengene uten bindingstid, er det vel bare å finne den banken som har sparekonto best rente?

Lenke til kommentar

ikke velg fond d er bare ripoff, velg heller noen aksjer. Jeg har trua på det Fredriksen driver med. Mat liker jeg, lakseoppdrett feks

lol
Alle jeg kjenner som har satt pengene i fond mistet alt. Var snakk om 30-40000 som forsvant. Bankene DNB etc taper ikke penger på fondene de fører. Du taper pengene. Risiko er ofte skyhøy og bankene tar de pakkene som er billigst med høy risiko, bankene tar også godt betalt av deg selvom det blir tap.. Man behøver ikke daytrade for å handle aksjer, bare følg med litt og velg et par aksjer. Oljepris, boligbobler osv er ting man kan følge med på. Mat skal opp i kurs, eiendom skal ned i kurs...

Dersom du handler selv, så tar ikke banken fortjenesten din. Er ikke snakk om å Daytrade.. Velg to tre aksjer som ser sunne ut og bli ved de..

Men ikke sats mye penger langsiktig i norsk eiendom, for vi er inne i en syk boligboble..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Kan ikke gjøre så mye mer enn å gjenta forrige innlegg: lol

Kort fortalt: Du er fullstendig på bærtur. Hva "alle du kjenner" (jeg tipper for øvrig du tar feil) måtte ha gjort er ikke så relevant, det er ingen tvil om at det finnes mange fond med lav risiko, og det er akkurat like lite tvil om at de aller fleste fond definitivt vil innebære lavere risiko enn å plukke enkeltaksjer selv.

Selvfølgelig kan man tjene penger på å plukke enkeltaksjer, men risikoen er mye høyere (og den står ikke i stil med forventet avkastning), kurtasjene er høye med mindre man har mye kapital å forvalte og den suverent største enkeltfaktoren som bestemmer om du tjener på det eller ikke er flaks. Å "velge noen aksjer" når man har 10 000 å investere er kanskje det aller dårligste rådet det er mulig å gi.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Gouldfan: Tre alternativer: Du har misforstått de du kjenner, de juger eller du juger. Man kan tape på fond, men det er svært, svært sjelden at man taper alt, i så fall må alle bedriftene fondet har investert i gå konkurs, og uansett er enkeltaksjer voldsomt mye mer risikable. Man bør ikke vurdere enkeltaksjer med mindre man har. 150- 200 000 man har råd til å tape, og uansett er både enkeltaksjer og fond mindre egnet for en såpass kort tidshorisont, da er høyrentekonto beste alternativ.

Endret av the_last_nick_left
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kort fortalt: Du er fullstendig på bærtur. Hva "alle du kjenner" (jeg tipper for øvrig du tar feil) måtte ha gjort er ikke så relevant, det er ingen tvil om at det finnes mange fond med lav risiko, og det er akkurat like lite tvil om at de aller fleste fond definitivt vil innebære lavere risiko enn å plukke enkeltaksjer selv.

Selvfølgelig kan man tjene penger på å plukke enkeltaksjer, men risikoen er mye høyere (og den står ikke i stil med forventet avkastning), kurtasjene er høye med mindre man har mye kapital å forvalte og den suverent største enkeltfaktoren som bestemmer om du tjener på det eller ikke er flaks. Å "velge noen aksjer" når man har 10 000 å investere er kanskje det aller dårligste rådet det er mulig å gi.

Det du sier her er bare tull. Som jeg sier Fondsparing fra bankene er bare humbug. Rart at d i det hele tatt er lovlig..

Det er ikke flaks om man følger med og forstår markedet.

Familien min, min søster min andre søster og foreldrene mine satt arv på forskjellige fond og alle tapte alt.. Fondene til de norske bankene er råtne.

Jeg er derimot enig i at høyrentekonto er best for trådstarters beløp. Maks også studielån og sett de pengene du ikke skal bruke på samme høyrentekonto.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Nei, men det er nå en gang slik at svært, svært få "forstår markedet", hvis det du mener med det er "på forhånd kan forutse hva markedet kommer til å gjøre, og profitere på det". Sannsynligvis ingen. Og i alle fall ikke du, ei heller trådstarter (selv om jeg har mer tro på hans økonomiske sans enn din, for du har vist at du ikke kan noe som helst)

Lenke til kommentar

Man kan tape på fond, men det er svært, svært sjelden at man taper alt, i så fall må alle bedriftene fondet har investert i gå konkurs,

Alternativt: man aner ikke hvordan fond fungerer, får panikk og prøver å "redde sine siste kroner" ved å selge seg ut på bunnen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan tape på fond, men det er svært, svært sjelden at man taper alt, i så fall må alle bedriftene fondet har investert i gå konkurs,

Alternativt: man aner ikke hvordan fond fungerer, får panikk og prøver å "redde sine siste kroner" ved å selge seg ut på bunnen.

Da har man fortsatt ikke tapt alt, med mindre man har lånt penger for å investere.

Lenke til kommentar

Nei, men det er nå en gang slik at svært, svært få "forstår markedet", hvis det du mener med det er "på forhånd kan forutse hva markedet kommer til å gjøre, og profitere på det". Sannsynligvis ingen. Og i alle fall ikke du, ei heller trådstarter (selv om jeg har mer tro på hans økonomiske sans enn din, for du har vist at du ikke kan noe som helst)

Iallefall ikke du? Vist at du ikke kan noe s helst?? Personangrep er det ikke? Trodde du var en av disse wannabe moderatorer?

Forutse markedet? Vi er inne i en boligboble, det markedet skal falle, når det skjer vet vi ikke. Men sikkert er det at snart skal renta opp, og boligmarkedet skal ned.... Så ja det kan jeg spå, og mange økonomer er enig med meg.

Sett pengene på høyrentekonto, da er de tilgjengelige og garantert trygge. Maks også studielån og putt de på samme konto...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Da har man fortsatt ikke tapt alt, med mindre man har lånt penger for å investere.

Nei, kanskje ikke bokstavelig. Man sitter vel igjen med "sine siste kroner" hvis man er maks uheldig med timingen, men hvis man ut av forvirring og ignoranse sitter igjen med vekslepenger etter å ha trukket seg ut av et fond tror jeg samtidig man lar nøkternhet og faktaorientering gå ut vinduet når man i harme proklamerer at man "har tapt alt på det derre jævla drittfondet".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...