stue Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Finnes det en norsk versjon av denne setningen som faktisk fungerer etter norske forhold? Eller har ikke politiet eller den jevne nordmann noe særlig fokus på slike rettigheter. Jeg så tilfeldigvis på "Nattpatruljen", og der så man at politiet var ute og kjørte. Da får de øye på en vanlig kassebil fra hertz, og de får lyst til å stoppe denne. De hadde ingen annen grunn enn at de syntes det var interessant at noen kjørte en kassebil fra hertz midt på natten. Etter å ha sett tilsvarende episoder fra COPS, så virker det som om politiet der borte må ha en gyldig grunn til å stoppe en bil som ser mistenkelig ut. Det er ikke nok at en bil ser mistenkelig ut med andre ord, de må ha en grunn (mangledne skiltlys f.eks). Jeg reagerte også på en episode her i Norge hvor politiet kom på døren til en person her i Norge. Personen åpnet døren, men hadde med seg et filmkamera for å dokumentere situasjonen. Det virket som den norske politimannen ble fornærmet, og ville ha personen til å slutte å filme. Han "krevde" også at personen skulle komme ut på veien for å snakke, men personen med filmkamera nektet dette på en høflig måte, han ville være på "privat grunn". Politimannen måtte gi seg til slutt, men det var klart at dette var en situasjon han ikke var vant til, og han virket overrasket over at han ble konfrontert med noen "rettigheter" fra den mistenkte. Jeg legger også merke til at politiet og borgerne i USA har et helt annet forhold og kunnskap om hvilke rettigheter de innehar og hvilken makt de kan utøve. Dette er bare noen betraktninger etter å ha sett mange youtube-videoer hvor "vanlige" folk filmer politikonfrontasjoner. Det er sjelden å se tilsvarende youtube-videoer fra Norge dessverre. 4 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 I Norge så har vi eit heilt anna lovsystem. Mykje av det du lurer på finner du i politilova. Her i landet så kan politiet stoppe kjøretøy sjølv om det ikkje er mistanke om noke kriminelt. I USA så er lovverket byggd opp rundt prinsippet om at borgerane skal beskyttast mot tvangsmidler frå myndigheitene. I Norge er prinsippet at politiet skal gripe inn for å beskytte borgerane frå andre borgere. Så det korte svaret er at vi ikkje har tilsvarande uttrykk eller rettigheiter som i statane. 2 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Har vært med på å bli stoppet av politiet en gang, uten at de hadde noen spesiell grunn. Må si det var litt ubehagelig å ha en politimann tuslende rundt bilen for å tilsynelatende tilfredsstille sin egen nysgjerrighet uten å si noe om grunnen til at vi ble stoppet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 "Am I detained or am I free to go?" er et spørsmål amerikanske borgere oppfordres til å stille politiets tjenestemenn for å avklare hvor de står. Spørsmålet fungerer for så vidt i Norge, men det er ingen god norsk oversettelse av "detained" unntatt "tilbakeholdt" - "pågrepet" er en spesiell type detainment. Spørsmålet er ikke noe magisk triks, og det utløser i seg selv ingen rettigheter, poenget er å klargjøre hvorvidt du skal holde kjeft eller om du kan gå. 1 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Vil også tro det er en ganske stor kulturforskjell ute og går her. Nordmenn er generelt ikke så interessert i rettigheter før man eventuelt blir arrestert eller forulempet i betydelig grad. De fleste ganske enkelt hjelper til så godt de kan, slik at tjenestemennene får gjort jobben sin til oss alles beste. 1 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Det mest nærliggende er nok å spørre om du får lov til å gå videre. 1 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Jeg var i kontakt med politiet for en stund siden. Jeg hadde egentlig dårlig tid, så jeg sa noe sånt som dette: - du, jeg har ganske dårlig tid for å rekke jobb, kan jeg gå? De var kun interessert i meg som vitne, så det er nok ikke direkte sammenliknbart, men de sa at det bare var å gå så lenge de hadde min kontaktinfo (implisitt så de kunne få tak i meg om nødvendig) Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Jeg blei stoppet av politiet en gang(med flere passasjerer i bilen), med spørsmål om vognkort og førerkort, og da han såg navnet mitt på lappen sa han: "Ja hos deg har vi jo vert på besøk med før. Hvordan gikk det med den saken da?" Kan politiet virkelig rope ut i all offentlighet at dei har hatt razzia hos meg? Ikke fant dei noe, for der var ingenting å finne. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Jeg blei stoppet av politiet en gang(med flere passasjerer i bilen), med spørsmål om vognkort og førerkort, og da han såg navnet mitt på lappen sa han: "Ja hos deg har vi jo vert på besøk med før. Hvordan gikk det med den saken da?" Kan politiet virkelig rope ut i all offentlighet at dei har hatt razzia hos meg? Ikke fant dei noe, for der var ingenting å finne.Det er ikke særlig elegant, men å spørre hvordan det gikk med saken er vel i seg selv veldig grovt. Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Jeg blei stoppet av politiet en gang(med flere passasjerer i bilen), med spørsmål om vognkort og førerkort, og da han såg navnet mitt på lappen sa han: "Ja hos deg har vi jo vert på besøk med før. Hvordan gikk det med den saken da?" Kan politiet virkelig rope ut i all offentlighet at dei har hatt razzia hos meg? Ikke fant dei noe, for der var ingenting å finne.Det er ikke særlig elegant, men å spørre hvordan det gikk med saken er vel i seg selv veldig grovt.neida. Henlagt pga bevisets stilling.. hele greia var bare tull Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 (endret) Jeg reagerte også på en episode her i Norge hvor politiet kom på døren til en person her i Norge. Personen åpnet døren, men hadde med seg et filmkamera for å dokumentere situasjonen. Det virket som den norske politimannen ble fornærmet, og ville ha personen til å slutte å filme. Han "krevde" også at personen skulle komme ut på veien for å snakke, men personen med filmkamera nektet dette på en høflig måte, han ville være på "privat grunn". Politimannen måtte gi seg til slutt, men det var klart at dette var en situasjon han ikke var vant til, og han virket overrasket over at han ble konfrontert med noen "rettigheter" fra den mistenkte. Endret 16. april 2014 av Autofil Lenke til kommentar
foorex Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Selv om hun har meldt seg statsløs, så befinner hun seg fortsatt i Norge og er underlagt norsk lov. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Har vært med på å bli stoppet av politiet en gang, uten at de hadde noen spesiell grunn. Må si det var litt ubehagelig å ha en politimann tuslende rundt bilen for å tilsynelatende tilfredsstille sin egen nysgjerrighet uten å si noe om grunnen til at vi ble stoppet. Hvorfor det? Så lenge du ikke har gjort noe galt, og befnner deg på offentlig sted er da ikke dette noe problem overhode. Politiet tar en stikkprøve og sjekker at alt er OK. Ble selv stoppet i Oslo av politiet på rutinekontroll. Helt udramatisk, og de spurte etter vognkort og sertifikat. Politet er der for å beskytte deg, og så lenge du har ditt på det rene, og oppfører deg ordentlig så er det like udramatisk som å få en pakke fra postmannen. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Jeg reagerte også på en episode her i Norge hvor politiet kom på døren til en person her i Norge. Personen åpnet døren, men hadde med seg et filmkamera for å dokumentere situasjonen. Det virket som den norske politimannen ble fornærmet, og ville ha personen til å slutte å filme. Han "krevde" også at personen skulle komme ut på veien for å snakke, men personen med filmkamera nektet dette på en høflig måte, han ville være på "privat grunn". Politimannen måtte gi seg til slutt, men det var klart at dette var en situasjon han ikke var vant til, og han virket overrasket over at han ble konfrontert med noen "rettigheter" fra den mistenkte. Jeg orker ikke helt å se 10 minutter av tullet til Ingunn Røiseland, men hvis hun var involvert i denne episoden "stue" snakket om er det ikke rart politimannen reagerte. Den "jussen" hun tidligere har briljert med er i alle fall fullstendig tullete, og hennes påstander om hvilke "rettigheter" man har er mildt sagt ikke helt riktige. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Har vært med på å bli stoppet av politiet en gang, uten at de hadde noen spesiell grunn. Må si det var litt ubehagelig å ha en politimann tuslende rundt bilen for å tilsynelatende tilfredsstille sin egen nysgjerrighet uten å si noe om grunnen til at vi ble stoppet. Hvorfor det? Så lenge du ikke har gjort noe galt, og befnner deg på offentlig sted er da ikke dette noe problem overhode. Politiet tar en stikkprøve og sjekker at alt er OK. Ble selv stoppet i Oslo av politiet på rutinekontroll. Helt udramatisk, og de spurte etter vognkort og sertifikat. Politet er der for å beskytte deg, og så lenge du har ditt på det rene, og oppfører deg ordentlig så er det like udramatisk som å få en pakke fra postmannen. Det var ubehagelig fordi det ikke ble sagt noe om grunnen til stoppet. Jeg er klar over at de har lov til det og jeg har aldri problemer med at politiet stopper meg, men forskjellen denne gangen var at de ikke sa noe som helst. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 Det hadde vært litt interessant å sette seg inn i hvilke rettigheter politiet egentlig har, rundt dette med tilfeldige kontroller, ransakning osv. En sånn triviell ting er å kjøre en eldre Ford i Bærumsområdet. I løpet av de få årene jeg pendlet mellom Drammen og Oslo ble jeg stoppen i bil flere ganger enn i resten av mitt 39 år lange liv. Alltid er det samme grunn, "stikkprøve". Jeg har ikke noe rulleblad, omgir meg med lovlydige borgere og ser ikke skremmende ut. Men denne gamle Sierraen jeg kjørte da (rød 5-dørs med slepekrok) DEN måtte visst se fryktelig skummel ut. En bekjent av meg som bodde i Asker ble "tilfeldig" stoppet i Sierraen sin mer enn 30 ganger i løpet av få mnd, siste gangen viste han fingern til dem og kjørte rolig hjem. Sistnevnte uten videre konsekvens. (Mener det ble sagt at en kamerat av ham hørte om opptrinnet på politisambandet, der sentralen ba dem kutte ut å stoppe denne bilen gang etter gang) Komisk ble det jo når jeg ble stoppet i samme området og det ble feilaktig proklamert feil ved hjulutrustningen på bilen. Det tok meg flere minutter å forklare et par enkle punkter fra Kjøretøyforskriften, 10min venting mens de antagelig fikk forklart det samme over sambandet, før jeg måtte forklare det samme enda en gang. I det heletatt virker politiets fokus noe skrudd innimellom, så det hadde vært praktisk å hatt litt spisskompetanse, om ikke annen så for å redusere tidsbruken rundt disse meningsløse "tilfeldige" kontrollene. 1 Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 16. april 2014 Del Skrevet 16. april 2014 (endret) Det hadde vært litt interessant å sette seg inn i hvilke rettigheter politiet egentlig har, rundt dette med tilfeldige kontroller, ransakning osv. En sånn triviell ting er å kjøre en eldre Ford i Bærumsområdet. I løpet av de få årene jeg pendlet mellom Drammen og Oslo ble jeg stoppen i bil flere ganger enn i resten av mitt 39 år lange liv. Alltid er det samme grunn, "stikkprøve". Jeg har ikke noe rulleblad, omgir meg med lovlydige borgere og ser ikke skremmende ut. Men denne gamle Sierraen jeg kjørte da (rød 5-dørs med slepekrok) DEN måtte visst se fryktelig skummel ut. En bekjent av meg som bodde i Asker ble "tilfeldig" stoppet i Sierraen sin mer enn 30 ganger i løpet av få mnd, siste gangen viste han fingern til dem og kjørte rolig hjem. Sistnevnte uten videre konsekvens. (Mener det ble sagt at en kamerat av ham hørte om opptrinnet på politisambandet, der sentralen ba dem kutte ut å stoppe denne bilen gang etter gang) Komisk ble det jo når jeg ble stoppet i samme området og det ble feilaktig proklamert feil ved hjulutrustningen på bilen. Det tok meg flere minutter å forklare et par enkle punkter fra Kjøretøyforskriften, 10min venting mens de antagelig fikk forklart det samme over sambandet, før jeg måtte forklare det samme enda en gang. I det heletatt virker politiets fokus noe skrudd innimellom, så det hadde vært praktisk å hatt litt spisskompetanse, om ikke annen så for å redusere tidsbruken rundt disse meningsløse "tilfeldige" kontrollene.prøv å kjøre rundt i en matt svart suburban.. aldri blitt stoppa så mye som med den bilen. Og dei var veldi nyskjerrige på hvem som var med og. En gang fant dei en avsaga bijardkø med tjæreteip og reim. Hva bruker du den til da? Spurte enn av dei. Den har jeg ikke brukt ennå, svarte jeg. Å Hva skal du med den da? Kan være grei å ha, svarte jeg, så mange tullinger det er som er ute å farter. Etter nøye synfaring av nevnte objekt så stakk han den under setet igjen. En annen gang blei volvoen min avskiltet 300meter fra hjemmet mitt. Spørte om jeg fikk kjøre bilen heim. Peika på huset å sa der bor jeg. Tar du den tonen der, skal jeg ta ifra deg førerkortet og, var svaret jeg fikk. Fikk lov å kjøre hjem passasjerer og kjøre hjem bilen en annen gang jeg ble avskiltet... Endret 16. april 2014 av DippyDawg Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Det hadde vært litt interessant å sette seg inn i hvilke rettigheter politiet egentlig har, rundt dette med tilfeldige kontroller, ransakning osv. En sånn triviell ting er å kjøre en eldre Ford i Bærumsområdet. I løpet av de få årene jeg pendlet mellom Drammen og Oslo ble jeg stoppen i bil flere ganger enn i resten av mitt 39 år lange liv. Alltid er det samme grunn, "stikkprøve". Jeg har ikke noe rulleblad, omgir meg med lovlydige borgere og ser ikke skremmende ut. Men denne gamle Sierraen jeg kjørte da (rød 5-dørs med slepekrok) DEN måtte visst se fryktelig skummel ut. En bekjent av meg som bodde i Asker ble "tilfeldig" stoppet i Sierraen sin mer enn 30 ganger i løpet av få mnd, siste gangen viste han fingern til dem og kjørte rolig hjem. Sistnevnte uten videre konsekvens. (Mener det ble sagt at en kamerat av ham hørte om opptrinnet på politisambandet, der sentralen ba dem kutte ut å stoppe denne bilen gang etter gang) Komisk ble det jo når jeg ble stoppet i samme området og det ble feilaktig proklamert feil ved hjulutrustningen på bilen. Det tok meg flere minutter å forklare et par enkle punkter fra Kjøretøyforskriften, 10min venting mens de antagelig fikk forklart det samme over sambandet, før jeg måtte forklare det samme enda en gang. I det heletatt virker politiets fokus noe skrudd innimellom, så det hadde vært praktisk å hatt litt spisskompetanse, om ikke annen så for å redusere tidsbruken rundt disse meningsløse "tilfeldige" kontrollene. Politiet kan vel stoppe hvem som helst i trafikken. For å gjennomføre ransaking kreves over mistanke med over 50% sannsynlighet for noe som kan gi fengselsstraff. Når politiet ikke har noe annet å gjøre, hvorfor er det dårlig fokus å drive forebyggende arbeid ved å foreta kontroller i trafikken? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 For et år siden sto jeg stille langs fortauet, det var lov å parkere der. Hadde stoppa for å prate i telefonen, hadde ikke med handsfree. Da samtalen var over kom en politibil i motkommende felt. Jeg la på, startet opp, blinket ut og begynte å kjøre. Joda, politibilen snur og kommer etter meg. Blålys og blink med fjernlys, svinge ut, svare på alle tåpelige spørsmål. Herregud, jeg kjørte en 96' Scorpio stasjonsvogn med barnestol bak, hvor spennende kunne den være? Jeg mener slike "kontroller" ikke tjener noen hensikt, hva skulle de finne?? De kunne brukt tia på alle de ubehandlede sakene der kriminelle får strafferabatt pga lang behandlingstid i stedet for å fjase rundt og hefte bort tia til folk. Jeg ser ikke at min atferd ga noen grunn til mistanke, så jeg anser hele opptrinnet som tull og bortkasta tid. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. juni 2014 Del Skrevet 10. juni 2014 Det som ville være bortkastet tid var om politiet aldri foretok seg noe med mindre det var konkrete lovbrudd å ta tak i. En av politiets hovedoppgaver er å forebygge, og å drive kontroller når det ikke er annet å gjøre er forebyggende. Kanskje var det ikke noe spesielt ved bilen din og de bare plukket ut den første de så, eller så var det et eller annet de merket seg som gjorde at de ønsket å undersøke nærmere. Uansett var det bedre at de gjorde noe enn at de ikke gjorde noe. Kommentarer om at de burde ha tatt seg av saker som ellers får lang behandlingstid er tåpelige. Det er juristene på kontoret som tar seg av disse sakene. De operative politifolkene er gjerne ute og driver nettopp operativt politiarbeid. Forøvrig er det neppe noen som får strafferabatt fordi saken har tatt lang tid. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå