Gå til innhold

PSU cable extensions.

Anbefalte innlegg

Har en Seasonic 1000w platinum som kom med en PC jeg vant for noen mnd siden.

Problemet her er at jeg vil bruke PSU i Corsair Air 540, men siden kablene er custom laget til et HTPC kabinett, så er CPU kabel alt for kort.

Men jeg har noen Nanoxia cable extensions liggende.

Men igjen så har jeg lest at extensions er litt fy fy pga man mister litt ytelse gjennom konktaktene. Så tanken slo meg heller da at jeg kunne lodde kablene lengre, da slipper man å tenke på eventuelt ytelse tap via kontakten.

I mitt tilfelle, så sitter jeg med for korte kabler, med extension på så blir kabelen ca 60cm.

Ser jo at de selger extensions i bøtter og spann, så det kan jo umulig vært så mye ytelsestap.

Men igjen så er dette bare midlertidig, skal lage nye CPU kabler. Men det blir etter påske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ja, det vil bli noe høyere spenningsfall med extensions. Men tapet i selve kontaktene er nok omrent neglisjebare.

2. Skal du lodde nye så anbefaler jeg på det sterkeste å lodde med en kabel som er grovere, altså noe tykkere enn den som originalt er med. Du vil da ende opp med omtrent samme resultat.

Ja, det er fineste og lettest å slå sammen alle de småkablene i to tykke kabler. Kjøp f.eks en rull med 5m 6mm^2 kabel på clas ohlson eller biltema til 100,-kr. Og så slår du sammen alle de fire jordlederene til en, og alle de fire +12v lederene til en annen.

Om du kutter den modulære kabelen så nærme PSUen som du kan, så vil du trolig få BEDRE ytelse, enn ved bruk av de originale kablene (som er "syltynne"). ;)

Selv har jeg måtte skjøte over 2m med kabel, hvor alle +12v til alle skjermkortene og CPU og HK er samlet i en feit. :thumbup: Er nesten opp i 130-140 Ampere, og spenningsfallet er minimalt. :evil:

Lenke til kommentar

Tja planen var å stjele 8 pin kabelen fra en gammel XFX 850w first gen PSU. XFX PSUen blir kun brukt til oppstart av pumpe og leak test av system når det trengs.

Med å stjele 8 pin CPU fra XFX så slipper jeg dobbel lodde skjøt og holder meg kun til enkel. Dette er bare en midlertidig løsning da jeg skal lage nye kabler når bestillingen blir sendt fra USA.

Etter hva jeg ser så er extension kabelen tynnere enn PSU kabel.

Jeg får se hva jeg ender opp med.

Lenke til kommentar

Ja, det er kanskje like greit å slippe en slik dobbel skjøt, spesielt på så korte avstander som du sikkert snakker om. :)

Det er nok i bunn og grunn ikke et kjempeproblem vi snakker om. Men ønsker man maksimal stabilitet (gjerne i relasjon med overklokking, da det er først da du ser så høyt strømforbruk at det vil ha noe å si), så kan det være noen små marginer en potensielt kan hente ut.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke overklokket CPU da jeg har AMD FX 9590.

Men da ser det ut som at jeg tar å lodder i kveld, og ser hvordan dette blir.

Ahh, rektig! Ja, men da blir det noe annet. Den er jo strengt talt "overklokket" fra fabrikken. I denne sammenhengen så er det altså en vesentlig økning i strømtrekk, noe du naturlig nok får fra FX 9590.

Da er det greit med litt bedre kabling enn extensions ja. :)

Lenke til kommentar

Jeg får ikke overklokket CPU da jeg har AMD FX 9590.

Men da ser det ut som at jeg tar å lodder i kveld, og ser hvordan dette blir.

Ahh, rektig! Ja, men da blir det noe annet. Den er jo strengt talt "overklokket" fra fabrikken. I denne sammenhengen så er det altså en vesentlig økning i strømtrekk, noe du naturlig nok får fra FX 9590.

Da er det greit med litt bedre kabling enn extensions ja. :)

Jepp, derfor tror jeg at enkel lodde skjøt vil holde intill videre, og ikke synke all verden i ytelse. Er ikke mye som skal skjøtes, bare sånn at jeg får total lenge på 60cm. Hadde jeg skulle hatt dobbel lodde skjøt tror jeg ytelsen på kabelen ville sunket litt mer.

Lenke til kommentar

Ja, det ble nok bra. :)

Hvor mye du taper kommer nok helt an på skjøten. Ja, den kan gjerne blir bedre en hva den opprinnelig er, da tykkelsen kan bli over det dobbelte om man "twister" lederne. :)

Blir å ta av ca 1,5cm med isolasjon og gi den en god twist før jeg gir den en god dose med loddetin.

Lenke til kommentar

Fant ut en ting ang Seasonic 1000w platinum PSUen. Kablene krysser.

1 2 3 4 = 4 3 2 1 på motsatt plugg. Også en grunn til Corsair AX860i kabler ikke funker.

5 6 7 8 = 8 7 6 5

Kabler som passer overens med Seasonic er XFX 1050w + laget av Seasonic.

Lenke til kommentar

Siste updates, Andrull.

Alt funker, og jeg satte ikke fyr på kåken eller spregte en PSU. Testa for 30 min siden haha :)

Egentlig så hadde jeg ikke trengt å lodda noe, jeg fjernet nok isolasjon til at jeg kunne twiste kabelen til den "låste" seg fast i hverandre. Men loddet så jeg var 100% sikker på at de holdt sammen, og ikke løsnet når jeg skal snart begi meg ut på PC skruing igjen. Tenker PCen blir glad for the last missing GPU :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...