Gå til innhold

Objektiv til bilferie

Anbefalte innlegg

Har fra før Nikons 18-70mm DX og 70-300mm FX VR.

Har nettopp byttet ut D40x'n med et D5300, kjekt å kunne filme.

Ser etter et objektiv som noenlunde dekker disse to jeg har for å slippe å skifte objektiv til stadighet på ferieturen.

Har sett litt på 18-300mm og 18-200mm til Nikon, men har ikke helt kommet til enighet med meg selv.

Skulle gjerne holdt dem i hånden og sammenlignet størrelse og vekt.

300 er selvsagt større og tyngre men blir det altfor stort...

Regner også med at 200 er et bedre objektiv etter hva jeg har klart å lese ut av tester ? men er det såpass forskjell at en amatør med litt erfaring vil merke noen forskjell ?

Hmm, valgets kval.

En annen ting jeg lurer litt på er filter, har null peiling på dette men mener å ha lest en plass det finnes slike som tar bort refleksjoner fra ruter.

Blir som regel tatt endel bilder gjennom bilruta så lurer på om noen kunne anbefale et filter eller hvor jeg kan lese meg litt opp på akkurat dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fra før Nikons 18-70mm DX og 70-300mm FX VR.

Har nettopp byttet ut D40x'n med et D5300, kjekt å kunne filme.

Ser etter et objektiv som noenlunde dekker disse to jeg har for å slippe å skifte objektiv til stadighet på ferieturen.

Du kan få fine bilder med superzoomobjektiver, men du får ikke like bra optisk kvalitet som objektiver med mindre zoom. Så lenge du ikke skal lage veldig store kopier vil imidlertid også superzoomlinsene gi OK resultater (synes jeg). Jeg har sett på Nikons 18-300, og det er et digert objektiv (i denne klassen) og slik jeg ser det er det viktigste argumentet for 18-200 størrelsen. Nikon har forøvrig lanserte en ny versjon av 18-300 med litt dårligere lysstyrke på full tele som blir vesentlig mindre og lettere. Det er ikke i butikkene ennå og jeg har ikke sett noen som har testet ny versjon heller, men det vil bli et hendigere objektiv å ha på kameraet. Vil forøvrig anbefale en tur i en butikk som har de aktuelle alternativene inne slik at du får sett dem og kjent på tyngden.

Som Nautica skriver vil et polarisasjonfilter redusere reflekser (avhengig av hvor solen står), men det er uansett vanskelig å få gode bilder gjenneom ruta.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det var størrelsen og vekt på 18-300 vs. 18-200 jeg også så på, desverre har jeg ingen butikk i nærheten hvor jeg kan gå å ta en titt på begge.

Bilder gjennom ruta er vanskelig å få noe særlig bra ja, blir mest som et minne fra plassen. Men om et filter kan ta bort refleksjoner hjelper det jo på selv om de blir litt mørkere, eller hva ?

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det var størrelsen og vekt på 18-300 vs. 18-200 jeg også så på, desverre har jeg ingen butikk i nærheten hvor jeg kan gå å ta en titt på begge.

Bilder gjennom ruta er vanskelig å få noe særlig bra ja, blir mest som et minne fra plassen. Men om et filter kan ta bort refleksjoner hjelper det jo på selv om de blir litt mørkere, eller hva ?

Det er som regel mørkere inne i bilen enn utenfor, så da er ikke problemet nødvendigvis så stort. Det er først når man er på det lyse stedet og tar bilder mot mørket at vinduer er vanskelige. Ellers kan man som regel løse det 90% ved å nært innpå glasset. Jeg ville droppet polafilter om dette var eneste grunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...