Gå til innhold

Dekk til sykkelen min, hva må jeg se etter?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tatt i bruk sykkelen min nå i vår, og siden dekkene mine nok er på grensen til å gå ut på dato og jeg planlegger å bruke sykkelen mye i sommer, så tenkte jeg å bestille meg et sett med nye dekk å ha liggende til de må byttes.

Men, hva slags dekk skal jeg ha?

Her er den relevante infoen jeg finner på dekkene jeg har pr i dag.

Dekk01_zpsb3ea70d8.jpg

Og de har dette mønsteret

Dekk02_zps65543dc0.jpg

Første spørsmål: Hva er hook bead(52-559) ? Er dette noe spesialgreier, eller?

Kan jeg bestille disse for eksempel?

De var jo bare et eksempel fordi jeg syntes det kanskje hadde vært kult med hvite dekk, hehe. :D

Ellers så skjønner jeg at dekkene er for 26" felger, men hva er 52/47 for noe..? Disse dekkene er jo litt breie/kule, de skal visst være forsterket også med tanke på at jeg bestilte sykkelen spesifikt for en tung person. Så hva skal jeg se etter for å finne et forsterket dekk? Mener også jeg surfet innom en side(som jeg ikke finner igjen i farten) hvor jeg så noen benevnelser på forsterket og antipunkteringsutgaver av et dekk, hvilke benevnelser er dette og er de verdt prisøkningen(som jeg regner med de har)?

Og til sist: Jeg kommer ikke til å sykle så mye utenfor vegene med denne sykkelen, så egentlig skulle jeg ønsket å hatt litt mindre rullemotstand. Hva slags mønster anbefaler dere? Det er jo greit at det er litt mønster slik at en ikke mister all fremkommelighet om man er på en stitur i løpet av sesongen..

Om noen kommer med konkrete linker så hadde jeg blitt glad. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha! Vil det si at jeg må ha dekk med en liten kant som hekter seg i denne krokformen da, eller har alle dekk en slik kant, så jeg kan bestille hva slags dekktype som helst?

Jeg har prøvd å søke meg litt fram, og jeg finner dette som et godt alternativ? Passer dette dekket i dimmensjonene 26" - 2,2" og Folding Bead?

http://www.chainreactioncycles.com/no/en/continental-race-king-mtb-tyre/rp-prod30196

Lenke til kommentar

Joda, jeg ser den.
Men for det første så trenger jeg ikke bytte dekkene nå, jeg hadde tenkt å ha de "i bakhånd" slik at de lå klare til senere i sommer når jeg kanskje må bytte de.

Og å bytte et par dekk kan da ikke være så vanskelig, det ville vært god trening å få gjort det selv i tilfelle man må bytte "ute i felten" en gang i fremtiden også. :)
Og nei, det er ikke bare det dekket som skal bestilles. Blir med litt annet snacks også, men det er dekkene jeg lurer på om er riktig eller ikke.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er så og si alt av felger som finnes på nyere sykler "hooked rim", så du bør ikke løpe inn i problemer med dette ved kjøp av nye dekk.

Vdr. mønster kan jeg anbefale noe som har en rullestripe i midten hvis du primært skal sykle på asfalt. Gjør underverker for rullemotstanden, og du får også dekk som har mønster på sidene til mykere underlag. Et eksempel er disse: http://www.chainreactioncycles.com/no/en/schwalbe-land-cruiser-mtb-tyre/rp-prod24622

Et annet: http://www.chainreactioncycles.com/no/en/schwalbe-silento-mtb-tyre/rp-prod69454

Er du ute etter et allround-dekk, er det bedre å gå for semi-slicks etter min mening. Det er bedre all-round dekk enn de du har linket til da disse er tiltenkt et ganske spesifikt underlag.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, jeg ser den.

Men for det første så trenger jeg ikke bytte dekkene nå, jeg hadde tenkt å ha de "i bakhånd" slik at de lå klare til senere i sommer når jeg kanskje må bytte de.

Og å bytte et par dekk kan da ikke være så vanskelig, det ville vært god trening å få gjort det selv i tilfelle man må bytte "ute i felten" en gang i fremtiden også. :)

Og nei, det er ikke bare det dekket som skal bestilles. Blir med litt annet snacks også, men det er dekkene jeg lurer på om er riktig eller ikke.

Dekket er riktig.

Endret av Yippee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...