larvar Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Hei Trenger litt hjelp. Prøver tappert å bytte klosser på bremsene foran på min Passat 1,9 TDI stv mod 2003. Lest i Hayes-manual + sett på diverse youtube-filmer. Virker som en grei jobb, selv for en veldig ukyndig person som meg. Når jeg først satte igang så støtte jeg på problemer med en gang. Hjulet fikk jeg lett av :-) Men de to skruene som skal løsnes på baksiden av kaliperen (som holder kaliperen på plass) trodde jeg var av typen umbraco, men etter å prøvde forskjellige størrelser. Strørrelse 7 passer, men ikke helt. Dermed er det noe som sier meg at det kanskje ikke er umbraco. Kunne noen fortelle meg hva og hvilken størrelse som jeg må ha for å få løsnet og skrudd ut disse 2 skruene? På engelsk heter de guide pins. Hva det heter på norsk vet jeg ikke. Jada! Jeg kan ikke skru bil, men har lyst på prøve! Kunne noen hjulpet meg med dette?!? Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Er sikkert Torx Og det heter vel glidepinner eller glidere på norsk tenker jeg Prøv å få mobilen bak der og ta et bilde Det jeg pleier å gjøre når jeg er usikker på type skrue. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Ikke skru ut disse. Ta heller de to boltene (17mm tror jeg) slik at du tar av hele kaliperen. Mye lettere det Lenke til kommentar
trra Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 (endret) Trodde det var tolvkant her, men ta et bilde av de om du er usikker. Viktig at du får vekk støv og smuss som har samlet seg opp i skruehodet, slik at den bitsen som passer kommer helt inn. Endret 13. april 2014 av trra Lenke til kommentar
larvar Skrevet 13. april 2014 Forfatter Del Skrevet 13. april 2014 Hmm. Jeg skal ta bilde, men nå er det mørkt, så da blir det i morgen. I'll be back. Takk for kjapt svar, så langt! Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Det er glideboltene du prøver å skru ut nå, noe som gjør at du kan dele kaliperen. Jeg synes det er lettere å ta av hele i en bit. Du kan også ta av skiven med kaliperen på, deretter dra ut bremseklossene og bytte disse. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 (endret) Det er lettere å skifte klosser med å bare ta ut glideboltene. Da tar du av selve calipperen, slik at klossene kan tas lett av og på "bremse-kloen" (kjært barn har mange navn). Da får du også rengjort/pusset for rust og skitt, samt smurt på f.eks. kobberpasta der klossene glir. Disse boltene har, på de 2-300 Passatene jeg har skrudd på, vært 7mm umbrako. Noen ganger på man "dunke" umbrako-bitens på plass inni boltene pga at det kan være litt skitt inni. Pass forresten på å ikke skru til for hardt til ved montering. Det er lett å ta ta knekken på gjengene hvis man bruker for stort verktøy som f.eks. en halv-toms skralle. Endret 14. april 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Indian Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Ikke skru ut disse. Ta heller de to boltene (17mm tror jeg) slik at du tar av hele kaliperen. Mye lettere det De to skruene kan være XZN, som har 12 tenner. Det er en enkel jobb og hvis du trenger å be om hjelp, la andre ta jobben for deg før du ødelegger boltene. Lenke til kommentar
larvar Skrevet 14. april 2014 Forfatter Del Skrevet 14. april 2014 Nå er jeg spent på om bilde kommer frem. Hvis ikke så er linken: https://www.dropbox.com/s/3jcggl81ip0ql5d/DSC_0098lite.JPG Ser ut som umbrako, i tillegg ser det ut som om at kantene ikke er avrundet. Bør være mulig å få denne ut. Men det virker som om størrelse 7 er for liten og 8 for stor. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 (endret) Det er, som sagt, en 7mm umbrako-bolt. Bank bitsen godt på plass før du løsner den. Endret 14. april 2014 av LiamH Lenke til kommentar
larvar Skrevet 14. april 2014 Forfatter Del Skrevet 14. april 2014 OK da vet jeg det. Det at den glapp var sikkert fordi jeg ikke var langt nok inne. Skal gi det en sjanse. Hvis ikke jeg får det til går jeg for blsk0p sin løsning. Klossene skal ut! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 Bruk et tynt skrujern og pirk ut rust og dritt først, før du banker inn umbrakobitsen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå