Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bytte bremseklosser passat stv 2003

larvar

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger litt hjelp.

Prøver tappert å bytte klosser på bremsene foran på min Passat 1,9 TDI stv mod 2003. Lest i Hayes-manual + sett på diverse youtube-filmer. Virker som en grei jobb, selv for en veldig ukyndig person som meg.

Når jeg først satte igang så støtte jeg på problemer med en gang. Hjulet fikk jeg lett av :-) Men de to skruene som skal løsnes på baksiden av kaliperen (som holder kaliperen på plass) trodde jeg var av typen umbraco, men etter å prøvde forskjellige størrelser. Strørrelse 7 passer, men ikke helt. Dermed er det noe som sier meg at det kanskje ikke er umbraco. Kunne noen fortelle meg hva og hvilken størrelse som jeg må ha for å få løsnet og skrudd ut disse 2 skruene? På engelsk heter de guide pins. Hva det heter på norsk vet jeg ikke.

Jada! Jeg kan ikke skru bil, men har lyst på prøve!

Kunne noen hjulpet meg med dette?!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde det var tolvkant her, men ta et bilde av de om du er usikker. Viktig at du får vekk støv og smuss som har samlet seg opp i skruehodet, slik at den bitsen som passer kommer helt inn.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Det er lettere å skifte klosser med å bare ta ut glideboltene. Da tar du av selve calipperen, slik at klossene kan tas lett av og på "bremse-kloen" (kjært barn har mange navn). Da får du også rengjort/pusset for rust og skitt, samt smurt på f.eks. kobberpasta der klossene glir.

Disse boltene har, på de 2-300 Passatene jeg har skrudd på, vært 7mm umbrako. Noen ganger på man "dunke" umbrako-bitens på plass inni boltene pga at det kan være litt skitt inni.

Pass forresten på å ikke skru til for hardt til ved montering. Det er lett å ta ta knekken på gjengene hvis man bruker for stort verktøy som f.eks. en halv-toms skralle.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Ikke skru ut disse. Ta heller de to boltene (17mm tror jeg) slik at du tar av hele kaliperen. Mye lettere det :)

De to skruene kan være XZN, som har 12 tenner. Det er en enkel jobb og hvis du trenger å be om hjelp, la andre ta jobben for deg før du ødelegger boltene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...