killronan Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Jeg har to nettverkskontakter (i veggen) i huset mitt. En i 1. etasje og en i 2. etasje. Den i 1. etasje er koblet til en router og videre til en switch som gir kablet internett til flere maskiner. Jeg lurer på om jeg på noe som helst vis bruke nettverkskontakten i 2. etasje og derfra få tilgang til samme nettverk som brukes i 1. etasje? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Ja, finn ut hvor kabelen går og koble den inn i switchen.. Lenke til kommentar
killronan Skrevet 13. april 2014 Forfatter Del Skrevet 13. april 2014 Ja, finn ut hvor kabelen går og koble den inn i switchen.. Jeg skjønner at alt som kobles i switchen lett blir en del av samme nettverk. Utfordringen er at jeg trenger en pc med kablet tilgang som kunne brukt kontakten i 2. etasje. Å rett og slett koble denne kontakten til switchen i 1. etasje løser jo problemet, men dette er på hver sin ende av huset. Mulig det er vanskelig å svare på, men når et hus blir bygget med flere nettverksplugger (i ulike rom) - hvordan ledes signalet da fra gata og inn til disse to punktene? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Veggkontaktene er jo bare endene på en kabel som ligger i veggen din, og er ikke forskjellig fra en kabel som du hadde strekt langs lister og ned trappen bortsett fra hvordan det ser ut. Signlalet fra "gaten" ledes inn i huset ditt og frem til modem, der i fra til en router(mulig at de er samme boks). Også plugger man kabler inn i routeren eller eventuelt en switch. Om du har skjulte kabler i vegg har ikke noe å si på dette. Du kobler også de i router/switch akkurat som en løs kabel. Hvordan dette spesifikt er i ditt hus kan ikke vi vite Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 (endret) Snakker du om en RJ45 kontakt nå? Eller en RJ11 kontakt? ( "Telefonkontakt" / Nettverkskontakt). Slik det hørtes ut fra din førstepost snakket du om et nettverksuttak, altså RJ45 uttak. Mest sannsynelig (virker det som, fra din andre post) at du snakker om RJ11 kontakter, altså - det er et opplegg i huset ditt der du har 2-telefon uttak lagt opp. Mulig det er vanskelig å svare på, men når et hus blir bygget med flere nettverksplugger (i ulike rom) - hvordan ledes signalet da fra gata og inn til disse to punktene? Signalet ledes ikke fra gata og inn til punktene, signalet ledes fra gata til et uttak (RJ11 for ADSL, fiberuttak for fiber og COAX uttak for coax) deretter går det til din router/modem (i de fleste tilfeller) og derfra fra router (eventuelt en switch) til vegguttak av type RJ45. Om dette er tilfelle, hjelper det deg lite i målet du har satt deg. Du kan ikke koble deg på her, med en pc. Tipper du har ADSL fra Telenor / NextGentel eller lignende? En løsning for deg, kan være en HomePlug / Powerline løsning som du kan benytte om du ikke ønsker / har mulighet for å strekke en kabel fra router / switch. Endret 13. april 2014 av iNzzain Lenke til kommentar
killronan Skrevet 13. april 2014 Forfatter Del Skrevet 13. april 2014 Snakker du om en RJ45 kontakt nå? Eller en RJ11 kontakt? ( "Telefonkontakt" / Nettverkskontakt). Slik det hørtes ut fra din førstepost snakket du om et nettverksuttak, altså RJ45 uttak. Mest sannsynelig (virker det som, fra din andre post) at du snakker om RJ11 kontakter, altså - det er et opplegg i huset ditt der du har 2-telefon uttak lagt opp. Mulig det er vanskelig å svare på, men når et hus blir bygget med flere nettverksplugger (i ulike rom) - hvordan ledes signalet da fra gata og inn til disse to punktene? Signalet ledes ikke fra gata og inn til punktene, signalet ledes fra gata til et uttak (RJ11 for ADSL, fiberuttak for fiber og COAX uttak for coax) deretter går det til din router/modem (i de fleste tilfeller) og derfra fra router (eventuelt en switch) til vegguttak av type RJ45. Om dette er tilfelle, hjelper det deg lite i målet du har satt deg. Du kan ikke koble deg på her, med en pc. Tipper du har ADSL fra Telenor / NextGentel eller lignende? En løsning for deg, kan være en HomePlug / Powerline løsning som du kan benytte om du ikke ønsker / har mulighet for å strekke en kabel fra router / switch. Ja, er snakk om ADSL fra Nextgentel. som kommer ut i en RJ45-kontakt i 1. etasje og en i 2. etasje. Tipper det enkleste i mitt konkrete tilfelle da blir å strekke kabel fra switch/router i 1. etasje Takker så mye for hjelpen -) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå