Woods Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Hei, jeg har noen spørsmål angående pantsette bil og andre eiendeler. Hvordan går man frem med dette, i forhold til hva man ønsker å pantsette? Si jeg har en bil - hva må jeg ha med for å bevise at jeg eier bilen? Eller trenger man ikke dette? Setter pris på svar. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Du kan ikke, med unntak av som sikkerhet for vederlaget når du kjøpe den (salgspant), frivillig pantsette bilen din på annen måte enn ved å overlevere den til panthaver. Det regner jeg med du ikke har særlig lyst til. Det samme gjelder annet løsøre. Du trenger ikke bevise at du eier den, du er legitimert når du faktisk innehar bilen. Panthaver må være i aktsom god tro, så i praksis sjekker han vel motorvognregisteret til veivesenet. Er du ikke registrert som eier der er det få seriøse aktører som vil la deg pantsette den. Men uansett: For løsøre er det håndpantregelen som gjelder, den som tar pant må overta tingen. Lenke til kommentar
Woods Skrevet 13. april 2014 Forfatter Del Skrevet 13. april 2014 Takk for svar. Saken er at en bank og et selskap jeg aldri har hørt om har tatt pant i bilen min - som er helt ny. Skal på besøk hos banken som har innvilget dette i morgen, men har seriøst begynt å lure hvor god kontroll banken og Brønnøysundregisteret har når de godkjenner dette. Jeg har altså ingen forhold eller kjennskap til dette. Var en ren tilfeldighet at jeg oppdaget det, da jeg var innom brreg.no. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Er du sikker på at de ikke har tatt utleggspant for å sikre seg krav mot deg? Evt. at det er tatt pant i forbindelse med finansieringen? Har du betalt kontant? Lenke til kommentar
Woods Skrevet 13. april 2014 Forfatter Del Skrevet 13. april 2014 Litt rart at de skulle gjort det, da jeg ikke har noe kundeforhold til banken eller selskapet. I tillegg er bilen i sin helhet betalt direkte til produsent. Er dog ganske lik nummerserie på disse bilene, kan godt hende noen har tastet feil. Er dog merkelig ingen dobbeltsjekker slikt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Kort fortalt: Det enkleste er å ringe banken det gjelder og spørre. Evt. be om utskrift fra brønnøysund. Det kan ha flere forklaringer: Feilføring, utlegg i din eiendom fordi noen andre påsto å eie den eller utlegg fordi du skylder penger (og evt. en finansinstitusjon har kjøpt kravet, dersom du ikke kjenner til firmaet det gjelder). Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Du kan selvsagt pantsette bilen din uten å overlevere den til panthaver. Men panthaver vil ikke få rettsvern for pantet, det vil si at han er ikke beskyttet mot at du pantsetter bilen din enda en gang eller at en kreditor får utlegg i bilen. Det er med andre ord en veldig dårlig idé. Mest sannsynlig er dette en feilføring hos Brønnøysundregistrene (eller en feilføring hos namsmyndighetene). Neste mulighet er at noen har begjært utlegg, og sannsynliggjort at din bil egentlig tilhører noen andre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. april 2014 Del Skrevet 14. april 2014 (endret) Det er for så vidt sant at overlevering kun er et rettsvernkrav, men det er ikke "selvsagt" at du overhodet kan pantsette bilen uten å overlevere den. Dersom det overhodet ikke er meningen at du skal overlevere bilen har du etablert et underpant som mangler hjemmel i panteloven, og som da kan være ugyldig etter § 1-2*. Altså: Dersom avtalen går ut på at du skal overlevere bilen til panthaveren, men du ennå ikke har gjort det, så er det klart nok en gyldig panterett inter partes, men den mangler rettsvern både overfor kreditorer og dersom du selger/pantsetter den på nytt. Men dersom avtalen går ut på at du skal beholde bilen, så har du inngått en panteavtale som ikke har hjemmel i panteloven. Edit: Takk for korrekskjon. § 1-3 er rettet til § 1-2. Endret 15. april 2014 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. april 2014 Del Skrevet 15. april 2014 Jeg er enig, men jeg tror du mener panteloven § 1-2. Lenke til kommentar
Woods Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Late update, men bedre sent enn aldri? Banken hadde gjort en feil. Ordnet seg fort, er dog overrasket hvor lite kontroll det faktisk er på dette. Skuffende. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 (endret) Sånn er tinglysingssystemet i Norge: Svak forhåndskontroll, forholdsvis gode muligheter for å få rettet feilregistreringer, erstatning fra staten dersom noe "går galt". Endret 1. mai 2014 av Herr Brun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå