Gå til innhold

Gir et dyrere HiFi-anlegg merkbart bedre lyd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, forsterker-rør er jo ikke akkurat kjent for sin teknologiske og fantastiske elektriske egenskaper. :hmm:

Men at de negative sidene veies opp at det totale inntrykket lyder bedre i en dels øyne. Uten at jeg vet nøyaktig HVA som settes pris på.

Si meg en ting, har du noensinne hørt på godt produsert musikk på et godt annlegg? Du virker å ha endel kunnskaper om elektrisitet og signalgang, men ikkje i det hele tatt peiling på lyd. Du uttaler deg veldig kategorisk og nedsettende om ting du ikkje har noen peiling på.

Eg foreslår at du begynner å høre på musikk, på gode anlegg og gjør deg opp din egen mening om kva som låter bra, så kan du poste dine egne meninger.

For god lyd er ikkje så enkelt som at komponentene med best elektriske egenskaper gir best lyd. Det handler om å gjennskape musikk, ikkje sinuskurver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, forsterker-rør er jo ikke akkurat kjent for sin teknologiske og fantastiske elektriske egenskaper. :hmm:

Men at de negative sidene veies opp at det totale inntrykket lyder bedre i en dels øyne. Uten at jeg vet nøyaktig HVA som settes pris på.

Si meg en ting, har du noensinne hørt på godt produsert musikk på et godt annlegg? Du virker å ha endel kunnskaper om elektrisitet og signalgang, men ikkje i det hele tatt peiling på lyd. Du uttaler deg veldig kategorisk og nedsettende om ting du ikkje har noen peiling på.

Eg foreslår at du begynner å høre på musikk, på gode anlegg og gjør deg opp din egen mening om kva som låter bra, så kan du poste dine egne meninger.

For god lyd er ikkje så enkelt som at komponentene med best elektriske egenskaper gir best lyd. Det handler om å gjennskape musikk, ikkje sinuskurver.

Det er ingen prinsipiell forskjell mellom å gjennskape musikk og ulyder, videre så er det gjort grunnleggende forskning på dette, hvorfor skal man gjøre egne tester det man har ett langt fra ikke-ideelt oppsett når forskningen allerede er gjort av profesjonelle med ett godt oppsett? Lyd er en ingeniør-disiplin som alt annet. Det er en fornærmelse mot fagfeltet å late som noe annet.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lyd er en ingeniør-disiplin som alt annet. Det er en fornærmelse mot fagfeltet å late som noe annet.

AtW

Naturligvis er det ingeniørarbeid å lage god lyd, eg har aldri sagt noe annet. Men snakker du med en ingeniør som jobber med å utvikle hifikomponenter så sier de alltid at det viktigste er å lytte til lyden. Når folk som ikkje har hørt på god musikk på gode annlegg uttalet seg så overbærende som det det blir gjort her så blir eg provosert, for det er en fornærmelse mot musikken.

Som sagt, begynn å lytt til god musikk og god lyd sjølv, og gjør deg opp din egen mening. Kanskje du kan lære noe du også.

For eksempel var det for noen sider tilbake ett innlegg der det ble skrevet at vinyl umulig kunne ha god lyd, fordi forvrengingen var så mye større enn fra digitale lydkilder. Den som skrev det kan umulig ha hørt på en god vinylplate spillt på en god spiller gjennom ett godt annlegg.

Endret av Dragavon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke fordi ingen med teknisk bakgrunn har fortalt meg, ikke fordi jeg mener det bogus eller snakker nedlatende, og håpet noen med mer innsikt kunne fortelle meg det...

Mine ører og min placeboeffekt stoler jeg mindre på enn mine kunnskaper, men sier sjeldent nei takk til flere lyderfaringen, naturligvis. :)

Musikk består av en rekke sinusbølger, så å dele det opp for analyse når man skal diskutere slik teknikk er da i grunn rimelig grunnleggende. Ja, det er jo også etter disse tekniske nivåene apparatene som produserer slikt fungerer, så det er vel rimelig naturlig å faktisk gå inn på disse detaljene? (ja, og i hvert fall separere personlige preferanser og faktiske resultater)

Det er når man begynner å legge på store og rare ord og verb som er enkelt. Ikke bakgrunnen for de elektriske egenskapene. Musikk er ikke noe"magisk". Det er vitenskap, og er noe målbart det er mulig å regne på, og er i praksis ikke noe annet enn matematiske formler satt sammen til et analogt signal og forsterket.

Lenke til kommentar

Lyd er en ingeniør-disiplin som alt annet. Det er en fornærmelse mot fagfeltet å late som noe annet.

AtW

Naturligvis er det ingeniørarbeid å lage god lyd, eg har aldri sagt noe annet. Men snakker du med en ingeniør som jobber med å utvikle hifikomponenter så sier de alltid at det viktigste er å lytte til lyden. Når folk som ikkje har hørt på god musikk på gode annlegg uttalet seg så overbærende som det det blir gjort her så blir eg provosert, for det er en fornærmelse mot musikken.

Som sagt, begynn å lytt til god musikk og god lyd sjølv, og gjør deg opp din egen mening. Kanskje du kan lære noe du også.

For eksempel var det for noen sider tilbake ett innlegg der det ble skrevet at vinyl umulig kunne ha god lyd, fordi forvrengingen var så mye større enn fra digitale lydkilder. Den som skrev det kan umulig ha hørt på en god vinylplate spillt på en god spiller gjennom ett godt annlegg.

Du aner ingenting om hva ingeniører i den bransjen "alltid sier" det er mange forskjellige meninger også der, men det som kjennertegner det som vet hva de driver med er at de forstår hvor sentralt og viktig målinger og beregninger er.

Og var det ikke du som klagde over at folk var overbærende, sånn i motsetning til "begynn å lytt til god lyd sjølv, kanskje du kan lære noe"? På tide å ta en kikk i speilet kanskje?

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Tror du misforstår en del. Jeg sier da ikke et vondt ord om hva folk liker som personlige preferanser, jeg gjentar bare at man må prøve å holde det litt utenfor når man diskuterer ting teknisk, for da har det lite til ingenting å si.

Ja, selv audiofile mener ofte at både ditt og datt har dårligere lyd, så hvorfor ikke?

Vinyl er ikke spesielt teknisk bra, og rørforsterkere er som sagt ikke kjent for sine elektriske overlegenhet. Har man noe å si i mot det jeg nettopp påpekte, ja så må man gjerne gjøre det, men da forventer jeg ikke svar som sier "hør det selv etc...". Det blir bare tull. Uansett om det hørtes ut som himmelen, så kommer man ikke noe videre annet enn at man syntes det hørtes bra ut der og der. Ja og da kan man gjerne påpeke det slik at det er en personlig preferanse, som jeg også helt fint godtar. Men å kjøre diskusjon på hvilke preferanser som er best, DET blir for dumt, og er nettopp dette flere her gjør til tider.

Mitt poeng har og vil fortsette å være at en teknisk korrekt lyd alltid vil være den beste. Så får man sette på eventuelle personlige preferanser etter hvert. Om det så måtte gi dårligere lyd. (ps: Jeg kjører filtere selv, som gir dårligere lyd, men som jeg synes låter bedre! Det er ikke her det stopper opp)

Men når man kommer med kommentarer at andre her ikke har hørt bra nok musikk, så blir også det lavmål. Er man bedre fordi man bruker store ord de ikke kan forklare (som igjen gjør diskusjonen om til hvem som kan bruke de største ordene)?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Eg har lest mange intervjuer med ingeniører i hifibransjen, eg har aldri sett noen si at målinger og data er viktigere enn lyden som til sist kommer ut av høyttaleren nei.

Og korfor skal man ikkje stole på sine egne ører? Dersom man hører på musikk på to forskjellige annlegg, og man liker lyden i det ene bedre enn det andre, og har større glede av å høre på dette, korfor skal man trenge noe annet argument?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har lest mange intervjuer med ingeniører i hifibransjen, eg har aldri sett noen si at målinger og data er viktigere enn lyden som til sist kommer ut av høyttaleren nei.

Og korfor skal man ikkje stole på sine egne ører? Dersom man hører på musikk på to forskjellige annlegg, og man liker lyden i det ene bedre enn det andre, og har større glede av å høre på dette, korfor skal man trenge noe annet argument?

Du endrer plutselig påstanden, selvfølgelig er det kvaliteten på lyden som syvende og sist er viktigst, men det er ikke nødvendigvis slik at det viktigste redskapen for å få den gode lyden er å bare lytte. Det er to forskjellige påstander.

Fordi de ikke er til å stole på om man ikke legger til rette for det. Dette er velkjent om man har sett ett lite minimum av forskning på hvordan folk hører på lyd.

AtW

Lenke til kommentar

Du endrer plutselig påstanden, selvfølgelig er det kvaliteten på lyden som syvende og sist er viktigst, men det er ikke nødvendigvis slik at det viktigste redskapen for å få den gode lyden er å bare lytte. Det er to forskjellige påstander.

Fordi de ikke er til å stole på om man ikke legger til rette for det. Dette er velkjent om man har sett ett lite minimum av forskning på hvordan folk hører på lyd.

AtW

Eg har slettes ikkje endret noen påstand, eg har hele tiden sagt at lyden er det viktigste, at man skal høre på lyden sjølv og danne seg sin egen mening om kva man synest lyder bra og følge den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt poeng har og vil fortsette å være at en teknisk korrekt lyd alltid vil være den beste.

Men hva er teknisk korrekt lyd? Eller enklere, hva er korrekt lyd?

Er det når man bruker utstyr som er så nærme lineær gjengivelse som mulig?

Er det når man kalibrerer og korrigerer for å få en mest mulig lineær gjengivelse i et bestemt rom?

Er det slik som det låt i studio under mixen?

Eller kanskje det er slik som komponisten så for seg at det skulle låte?

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Eg har slettes ikkje endret noen påstand, eg har hele tiden sagt at lyden er det viktigste, at man skal høre på lyden sjølv og danne seg sin egen mening om kva man synest lyder bra og følge den.

At den beste måten å finne god lyd på er å lytte selv på en ikke-kontrollert måte er ikke det samme som at lydkvaliteten er det viktigste.

AtW

Mitt poeng har og vil fortsette å være at en teknisk korrekt lyd alltid vil være den beste.

Men hva er teknisk korrekt lyd? Eller enklere, hva er korrekt lyd?

Er det når man bruker utstyr som er så nærme lineær gjengivelse som mulig?

Er det når man kalibrerer og korrigerer for å få en mest mulig lineær gjengivelse i et bestemt rom?

Er det slik som det låt i studio under mixen?

Eller kanskje det er slik som komponisten så for seg at det skulle låte?

Det som folk liker best er (enkelt sagt), lineær respons ut fra høyttaleren, linær lyd som sum i rommet er ikke det beste.

AtW

Lenke til kommentar

Er det nå så sikkert at lyden( musikken) blir så god for deg om du bruker utstyr som andre sier skal forbedre lyden ?

hvis ikke så har man jo kastet bor mye penger

Nå hørte jeg at rusen brukte opptil 40 tusen på anlegg som plasseres under tvilsomme forhold

jeg forstår ikke at det kan være verd så mye når det plasseres i en buss

En måned etter så er jo alt over

og det er neppe alle som får noen god opplevelse av dette når det er ruset

Så ha er da vitsen med et dyrt anlegg som spilles med høy lyd ?

Lenke til kommentar

Det som folk liker best er (enkelt sagt), lineær respons ut fra høyttaleren, linær lyd som sum i rommet er ikke det beste.

Hvordan vet du det? Stemmer kanskje i teorien, men ikke i praksis.

Ved hjelp av omfattende blindtester gjort av forskere, man har funnet ut at det er dette folk foretrekker, ikke bare i snitt, men faktisk de aller fleste. Det er liten dekning for at "god lyd" er basert på smak og behag, folk er nesten unisont enige om hva god lyd er (dog er det litt forskjell på hvordan folk vektlegger forskjellige elementer i suboptimal lyd)

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Stoler du på at lydteknikeren som mastrer musikken du hører på gjør en bra jobb?

Hvis ja: Bruk en digital lydkilde og kjør signalet digitalt helt til forsterkeren og bruk en grei klasse A eller klasse D transistor forsterker for å få en mest mulig lik lyd som det lydteknikeren har laget.

Hvis nei: Da kan du gjerne bruke rørforsterker og platespiller for å vrenge lyden til noe helt annet enn det lydteknikeren har laget hvis det er det du foretrekker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ved hjelp av omfattende blindtester gjort av forskere, man har funnet ut at det er dette folk foretrekker, ikke bare i snitt, men faktisk de aller fleste. Det er liten dekning for at "god lyd" er basert på smak og behag, folk er nesten unisont enige om hva god lyd er (dog er det litt forskjell på hvordan folk vektlegger forskjellige elementer i suboptimal lyd)

AtW

Skulle gjerne sett betingelsene for de "omfattende blindtestene gjort av forskere". At "folk er nesten unisont enige om hva god lyd er" er folk ikke enige om... Mener du virkelig at samme oppsett ville være optimalt for 60-åringen som spiller opera, heavyrockere og de som sitter og nyter gamle skiver med Steely Dan og Supertramp. Og hva med alle de (stakkarene) som synes Cerwin Vega gir verdens beste lyd?

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Skulle gjerne sett betingelsene for de "omfattende blindtestene gjort av forskere". At "folk er nesten unisont enige om hva god lyd er" er folk ikke enige om... Mener du virkelig at samme oppsett ville være optimalt for 60-åringen som spiller opera, heavyrockere og de som sitter og nyter gamle skiver med Steely Dan og Supertramp. Og hva med alle de (stakkarene) som synes Cerwin Vega gir verdens beste lyd?

Der har man problemet, nemlig at folk ikke velger "rett" når det ikke er blindtester, CV.stakkarene vil ikke velge CV i en blindtest. Se på feks endel av arbeidet til Floyd Toole, han har publisert endel på dette. Betingelsene er ganske enkle, man har en avansert lytterigg der man kan bytte mellom feks høyttalere, folk lytter blindt og bedømmer totalkvaliteten og kommer med vurdering av "lydsignatur" osv.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...