Gouldfan Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Det er ikke verd det å kjøpe forsterkere som "matcher" noe som helst, en forsterkes jobb er klar, det er å forsterke lineært, må du "matche" er det noe galt med høyttalerne dine. AtW Mener du med dette å si at alle forsterkere låter likt, gitt at de er kraftige nok? Nei, selv om det også nesten er riktig, med noen forutsetninger i bunn. Det jeg mener er at en god forsterker er en god forsterker, at en god forsterker vil passe med alle gode høyttalere, man må ikke matche en forsterker mot høyttaleren, så lenge høyttaleren ikke er dårlig. AtW Lol vet det er lenge siden men smiler og ler.... Morsomt med folk som uttaler seg om ting de ikke har greie på. Nå har ikke jeg allverdens peiling, men finn den annerkjente anmelderen som tør påstå at en tilfeldig forsterker til 500 000,- er en direkte dårlig match med et sett helt tilfeldige høyttallere til 500 000,- Altså, har du gode komponenter, spiller dem sannsynligvis bra sammen. Med forbehold om matching mot elektrostat og rør alt sånt sært som for alt jeg vet kan kreve spesiell hardware. Kjøp et Lyd&bilde, Watt eller hva disse hifibladene heter. Finner masse dyrt som ikke passer sammen. Men nå har jeg ikke hørt om så mange anlegg i millionklassen. De dyreste sakene er vel rundt 200 laken... Iaf i de bladene, Audio Fidelty er d vel noe som heter også. Lydogbilde tester tror jeg ligger gratis på nett... 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Jeg abbonnerte (gratis vel og merke, trolig pga en feil i abbonnentsystemet deres) på Lyd&Bilde i noen år, men mistet fullstendig respekten for magasinet når de snakket om bedre fargegjengivelse på en dyr HDMI-kabel kontra en billig en. (Dette er ca 10 år siden) 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Enig i dette, egenlyd fra leser til digital-utgang finnes ikke. Den kan i alle fall ikke høres av noen "erfaren ekspert" her inne....Er dere fuckings seriøse??? Mener dere at det ikke er forskjell på Cd spillere??? Altså null forskjell på en spiller til si 2000 og en bauta fra Hegel ell no til 10000 etc???? Ok, du må først forstå hele signalveien fra CD til utgang. En CD spiller har en integrert DAC (vanlige phono/XLR-utganger) men de fleste dedikerte CD-spillere har også en digital utgang (SPDIF), enten coaxial eller toslink. Denne hopper over hele signalbehandlingen i CD-spilleren og sender "rådata" fra CD'en direkte ut på utgangen. Du må gjerne påstå at du kan høre forskjell på digitale signaler fra CD-spillere, men HER må det i alle fall backes opp Det blir omtrent det samme som å si at det er forskjell i bildekvalitet på et bilde lastet ned over ADSL og et som er lastet ned over fiber... Begge deler er 1 og 0 til det når neste ledd, og med mindre enten DAC eller CD-spiller er heeelt elendig så vil det ikke være noen forskjell... om du mener noe annet må du nesten legge frem noen beviser på det, for dette er digitalt og målbart. Edit: Andrull har helt rett her; det er feilrettingsmekanismer som kan rette opp et visst antall bitfeil (2 bit for feilkorrigering?), men om det er for store feil vil konsekvensen være enten ingen lyd eller tilfeldig lyd, og jeg skal love deg at du kan høre slike feil. Det er ikke like hørbart på CD'er som på f.eks mp3 som decoder større stykker av gangen, men det er fortsatt en veldig hørbar glitch. Uansett; vi snakker ikke om ødelagt utstyr, men om normalt fungerende utstyr (f.eks en CD du ikke har slipt med sandpapir på forhånd) og digitale feil er veldig forskjellige fra analog støy. At det er noe forskjell i det digitale utsignalet på en normal og fungerende CD-spiller til 200 kroner og en til 100.000 kroner tror jeg ikke noe på før jeg får se data på det. I teorien KAN man designe noe så dårlig at utsignalet muligens kan se annerledes ut, men så lenge signalet går inn i en noenlunde grei DAC vil utgangsignalet fra DAC være identisk.... Digitale signaler og analoge signaler kan ikke sammenlignes... Jeg vet da dette. Men de fleste som har hifi kjører vel Phono/analog rødhvit eller balansert til forsterker. Til data er det vanlig å bruke Dac... Er Dac bedre enn den i cdspiller så greit da kan man koble Cd gjennom Dac... Jeg tror denne tråden uti kun er et produkt av folk på elektrolinja på VGS. Ingen andre folk bruker Cd spillere funnet i søpla eller ting til 100kr... Hva er farlig i å si hva slags bakgrunn man har fra hifi liksom??? Endret 29. april 2014 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Jeg abbonnerte (gratis vel og merke, trolig pga en feil i abbonnentsystemet deres) på Lyd&Bilde i noen år, men mistet fullstendig respekten for magasinet når de snakket om bedre fargegjengivelse på en dyr HDMI-kabel kontra en billig en. (Dette er ca 10 år siden) Ja det er mye komisk å lese innimellom... I alle bladene. Watt står for meg som den mest seriøse, i svenske hemmabio er det sykt mye tester og målinger og ikke fullt så mye svada. Koster ikke mye heller... Lenke til kommentar
delfin Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Ok burde skjønt at på et ungt forum så er det snakk om Cd spillere til PC.. Greit, ser den. Jeg kunne også feks brukt Xboxen min hdmi til hjemmekinoreceiveren jeg har i stua og fått grei lyd da det er Dac i den. Men greit å ha et mer dedikert hifisett også da. Lettere oppstart også, og greiere å bruke til musikk... Hva i alle dager skal man egentlig med en CD-spiller? Mye mer oversiktlig å ha albumene slik: Så slipper man å være redd for bitfeil og dårlige CD'spillere og. Flac rippet i EAC med 100% log = 100% feilfritt. Med 4tb disker og ~400 mb/album får man ~10.000 album på en disk, og med optisk ut til DAC har du utelukket CD (ganske dårlig i grunn, og utsatt for feil) som feilkilde Signalet ut fra DAC vil være helt likt det signalet du får om du bruker en CD-spiller til 20.000 + ekstern DAC (eventuelt bedre, dersom man f.eks har en ripete CD) Velkommen til den digitale tidsalderen det har skjedd mye de siste 30 årene, så CD er nåtidens "kassett" Ingen grunn til å sitte med teknologi fra tidlig 80-tall lenger. 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 snipp snapp snute duerTull og tøv. Pris har ingenting å si!!! En høytaler kan være svindyr men ikke passe resten av anlegget. Det har noe med produsentens lydfilosofi å gjøre. Slike forskjeller klarer man ikke endre med en vanlig EQ. Derfor er det helt feil når Windsor hevder. -Bare det er bra forsterker spiller det bra... Rett og slett det dummeste jeg har hørt!!! Ja dere har rett det finnes mye overtro, men matching av komponenter er ikke overtro, muligens m unntak av kabler.. Dette er ting man lærer seg selv etter å ha eid noen anlegg. De som Ikke har lært det har ikke kunnskap, er våt bak øra.. Har kun eid to anlegg selv hvor jeg har vært fornøyd med begge, må vel ha hatt flaks med matching da skjønner jeg. Sitter nå på Musical fidelity A1008 og Vienna Acoustics Concert Grand, det får stå en stund Ja da har du hatt flaks, men du hørte sikkert også før du kjøpte? Noen har opplevd problem mer rommet og for dem er det viktigst å dempe, jeg har hatt perfekte rom m unntak av forrige bolig, men det løste seg ved riktigere plassering... Men feil match har jeg erfart og at dyrere ting kan lyde dårligere pga dårlig match enn det billige... Sef skal det som elektronikkstudentene i tråden sier være nøytralt utstyr, men det er ofte langt fra hørbar realitet. De kalte det lineært, jeg håper det er d samme som nøytralt som er mer vanlig ord blandt hifi og lydfolk... Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Ok burde skjønt at på et ungt forum så er det snakk om Cd spillere til PC.. Greit, ser den. Jeg kunne også feks brukt Xboxen min hdmi til hjemmekinoreceiveren jeg har i stua og fått grei lyd da det er Dac i den. Men greit å ha et mer dedikert hifisett også da. Lettere oppstart også, og greiere å bruke til musikk... Hva i alle dager skal man egentlig med en CD-spiller? Mye mer oversiktlig å ha albumene slik: Så slipper man å være redd for bitfeil og dårlige CD'spillere og. Flac rippet i EAC med 100% log = 100% feilfritt. Med 4tb disker og ~400 mb/album får man ~10.000 album på en disk, og med optisk ut til DAC har du utelukket CD (ganske dårlig i grunn, og utsatt for feil) som feilkilde Signalet ut fra DAC vil være helt likt det signalet du får om du bruker en CD-spiller til 20.000 + ekstern DAC (eventuelt bedre, dersom man f.eks har en ripete CD) Velkommen til den digitale tidsalderen det har skjedd mye de siste 30 årene, så CD er nåtidens "kassett" Ingen grunn til å sitte med teknologi fra tidlig 80-tall lenger. Smak og behag, jeg har mye rippet i iTunes lossless ell hva d heter, er vel samme som flacfiler uten at jeg vet.På selskap når man har gjester eller ikke ork til å velge skiver så er d Sef greit å spille spotify eller iTunes biblioteket. Finner jeg noe jeg liker på spotify så skal skiva kjøpes, dels for å støtte musikerne, dels fordi det er STAS med album. Jeg har Cder som ligger på Ebay og Amazon til 1000kr skiva og det er stas å eie.. Gav Sef ikke det selv/klassisk musikk.... Tror ikke at Cd er død enda, mulig Bd tar over, håper på det. Synes LP og Cd har sin sjarm,, Lp ene og spiller solgte jeg i bytte m et anlegg, d angrer j på... Ja takk begge deler... En disk kan vel krasje også? Dessuten holder jeg på samlingen, samler på Cd album og blurays... Musikk i HD 7.1 er greit... Det kan du laste ned også Sef, men tar mer plass uten at jeg vet... Endret 29. april 2014 av Gouldfan Lenke til kommentar
delfin Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Jeg vet da dette. Men de fleste som har hifi kjører vel Phono/analog rødhvit eller balansert til forsterker. Til data er det vanlig å bruke Dac... Er Dac bedre enn den i cdspiller så greit da kan man koble Cd gjennom Dac... Jeg tror denne tråden uti kun er et produkt av folk på elektrolinja på VGS. Ingen andre folk bruker Cd spillere funnet i søpla eller ting til 100kr... Hva er farlig i å si hva slags bakgrunn man har fra hifi liksom??? Jeg har "hifi" og bruker ikke utdatert teknologi som CD-plater som gir muligheter for feillesning. Jeg leser CD'ene (kun av nødvendighet) med en DVD-spiller til PC til ~200,- som har feilkorrigering og alt, og siden jeg bare trenger å lese CD'en en gang tar jeg meg tid til å bruke en litt tregere lesing når jeg leser inn platen, som utelukker alt av feil. If there are any errors that can't be corrected, the software tells the user which time position the (possible) distortion occurred, so they could easily control it with, for example, the media player. EAC is used to convert the tracks on standard audio CDs to WAV files, which can then be transcoded into other formats. These include lossy ones such as MP3, AAC, Ogg Vorbis, or lossless ones such as ALAC, FLAC, orWavPack using external encoders. It also has the option of using the Windows Audio Compression Manager (ACM Codecs) for direct compression. It supports AccurateRip (automatically comparing the copy with those rips made by others)[4] and can automatically create Cue Sheets, with all gaps, track attributes, ISRC, and CD-Text included. EAC also supports automatic ID3 tagging using Internet-based databases such as freedb, GD3 (see below), or a local database. Siden lydsporet er digitalt kan jeg lage en sjekksum som er "et unikt fingeravtrykk", og sjekke dette mot en database for å vite at jeg har fått lest av CD'en 100% korrekt, så slipper jeg å betale 20.000 for noe som kan lese feil... A Perfectionist's Guide to Audio CD Extraction and Lossless Compression AccurateRip™ is the only Audio CD ripping technology which can verify extracted audio files are 100% free from errors, or put another way...no CD/DVD drive exists today which is able to self detect errors 100% of the time (in PCs or CD players), we call this the audio CD error detection hole (and applies to drives with c2 reporting abilities). [details about this hole can be found in the secure ripping guide]. AccurateRip™ is the premier technology for audio extraction, we have a saying 'don't just rip Audio CDs, AccurateRip them'. Hvis du vil ha 100% feilfri digital lyd, så er CD-plater et dårlig valg Fra en EAC-log: Track 1 Filename C:\*\01 - Airbag.wav Pre-gap length 0:00:02.00 Peak level 98.5 % Track quality 100.0 % Test CRC F9537CC4 Copy CRC F9537CC4 Copy OK Dette får du ikke gjort med teknologi fra ~1980 alene, her er det "umulig" å få de samme feilene som man vil kunne få med f.eks en gammel eller ripete CD og en CD-spiller til 20.000,-. Man får ikke alltid hva man betaler for En dyr CD-spiller kan nok gjøre en god jobb, men trykket på CD-plater blir svakere med tiden, og riper og skitt kan go dårligere lyd. Skal du ha det helt perfekt, bruk heller 129 kroner på en DVD-spiller til PC og sjekk at loggen er 100%. Hvis noe av utstyret er ødelagt eller dårlig får du i alle fall vite om hver eneste bitfeil, og du kan være sikker på at du ikke får noen feil i lyden. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Jeg vet da dette. Men de fleste som har hifi kjører vel Phono/analog rødhvit eller balansert til forsterker. Til data er det vanlig å bruke Dac... Er Dac bedre enn den i cdspiller så greit da kan man koble Cd gjennom Dac... Jeg tror denne tråden uti kun er et produkt av folk på elektrolinja på VGS. Ingen andre folk bruker Cd spillere funnet i søpla eller ting til 100kr... Hva er farlig i å si hva slags bakgrunn man har fra hifi liksom??? Jeg har "hifi" og bruker ikke utdatert teknologi som CD-plater som gir muligheter for feillesning. Jeg leser CD'ene (kun av nødvendighet) med en DVD-spiller til PC til ~200,- som har feilkorrigering og alt, og siden jeg bare trenger å lese CD'en en gang tar jeg meg tid til å bruke en litt tregere lesing når jeg leser inn platen, som utelukker alt av feil. If there are any errors that can't be corrected, the software tells the user which time position the (possible) distortion occurred, so they could easily control it with, for example, the media player. EAC is used to convert the tracks on standard audio CDs to WAV files, which can then be transcoded into other formats. These include lossy ones such as MP3, AAC, Ogg Vorbis, or lossless ones such as ALAC, FLAC, orWavPack using external encoders. It also has the option of using the Windows Audio Compression Manager (ACM Codecs) for direct compression. It supports AccurateRip (automatically comparing the copy with those rips made by others)[4] and can automatically create Cue Sheets, with all gaps, track attributes, ISRC, and CD-Text included. EAC also supports automatic ID3 tagging using Internet-based databases such as freedb, GD3 (see below), or a local database. Siden lydsporet er digitalt kan jeg lage en sjekksum som er "et unikt fingeravtrykk", og sjekke dette mot en database for å vite at jeg har fått lest av CD'en 100% korrekt, så slipper jeg å betale 20.000 for noe som kan lese feil... A Perfectionist's Guide to Audio CD Extraction and Lossless Compression AccurateRip is the only Audio CD ripping technology which can verify extracted audio files are 100% free from errors, or put another way...no CD/DVD drive exists today which is able to self detect errors 100% of the time (in PCs or CD players), we call this the audio CD error detection hole (and applies to drives with c2 reporting abilities). [details about this hole can be found in the secure ripping guide]. AccurateRip is the premier technology for audio extraction, we have a saying 'don't just rip Audio CDs, AccurateRip them'. Hvis du vil ha 100% feilfri digital lyd, så er CD-plater et dårlig valg Fra en EAC-log: Track 1 Filename C:\*\01 - Airbag.wav Pre-gap length 0:00:02.00 Peak level 98.5 % Track quality 100.0 % Test CRC F9537CC4 Copy CRC F9537CC4 Copy OK Dette får du ikke gjort med teknologi fra ~1980 alene, her er det "umulig" å få de samme feilene som man vil kunne få med f.eks en gammel eller ripete CD og en CD-spiller til 20.000,-. Man får ikke alltid hva man betaler for En dyr CD-spiller kan nok gjøre en god jobb, men trykket på CD-plater blir svakere med tiden, og riper og skitt kan go dårligere lyd. Skal du ha det helt perfekt, bruk heller 129 kroner på en DVD-spiller til PC og sjekk at loggen er 100%. Hvis noe av utstyret er ødelagt eller dårlig får du i alle fall vite om hver eneste bitfeil, og du kan være sikker på at du ikke får noen feil i lyden. Hva så det gjelder alt som er. LP forringes, Cd forringes, harddisk forringes. Nå hører jeg mest på de skivene jeg kjøpte de 5 siste åra da. Det jeg hørte på 90 tallet er mer nostalgi som man ikke vil kvitte seg med.... Riper? Har ikke sånt fordi skivene behandles ypperlig. Data har vært noen år nå, musikk begynte vel med ulovlige napster og mp3. Jeg vet ikke hvordan salg ser ut men betaler folk særlig mer for å laste ned enn de handler Cd og LP? Vet det selges lite over disk og mer over nett altså skiver... Ting jeg laster ned er kun det som ikke er å oppdrive fysisk... Endret 29. april 2014 av Gouldfan Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Du må gjerne komme med hva du driver med? Det ble tatt opp tidligere i tråden. Jeg vet da dette. Men de fleste som har hifi kjører vel Phono/analog rødhvit eller balansert til forsterker. Til data er det vanlig å bruke Dac... Er Dac bedre enn den i cdspiller så greit da kan man koble Cd gjennom Dac...Jeg tror denne tråden uti kun er et produkt av folk på elektrolinja på VGS. Ingen andre folk bruker Cd spillere funnet i søpla eller ting til 100kr...Hva er farlig i å si hva slags bakgrunn man har fra hifi liksom??? Nå vet jeg ikke en gang hva de gjør på elektrolinja, men om det er såpass høyt du nivå du tror de har på elektrolinja så er jeg overrasket. Om du synes nivået er lavt, så er det nok fordi flere her A) begynner å bli lei av å forklare grunnprinsipper, B) prøver å gjøre det spiselig for alle, da flere ikke alltid gir helt gir inntrykket at de helt forstår språket. For en del (de fleste?) her har vesentlig høyere utdanning, erfaring og kunnskap enn det jeg går ut fra at de lærer på elektro på VGS. Jeg tror denne tråden uti kun er et produkt av folk på elektrolinja på VGS. Ingen andre folk bruker Cd spillere funnet i søpla eller ting til 100kr... De som ikke kaster bort penger på tull kan finne på å gjøre dette. Ellers har majoriteten av de som handler PC, måtte det være HTPC, laptop eller stasjonær en DVD-rom som ikke koster stort mer enn 100-lappen. Ja, selvsagt gitt at de i det hele tatt har optisk stasjon, da det er ganske avlengs i seg selv. De som ikke har egen DAC, kan kanskje finne på å bruke en dyr CD-spiller med innebygget DAC de tar i bruk. Men det er nok en relativt liten gruppe. Enten har man droppet optisk media for lengst, eller så går det i HDMI eller Optisk/coax/WiFi. Mens en dedikert DAC ser ut til å være veien å gå for store entusiaster. De kan da bruke DACen til flere ting enn KUN å høre på CDer. Edit: Er ikke redd å si hva slags erfaring jeg har (det var et tema lengre tilbake i tråden) Personlig har jeg vært interessert i HiFi i en liten årrekke Ja, er 10år siden miin første hjemmekino som alle sparepengene gikk i (30K). Har siden vært på noen HiFi messer, og å ta seg noen turer innom HiFi-klubben og HiFi-kjeden Oslo var ikke uvanlig å gjøre når man først var en tur i byn. Meste har dog vært via blader, nettet og generell hobbybruk, og siden den gang har det skjedd ting på HiFi-fronten naturligvis. Når det kommer til Lyd har jeg skrevet en hovedoppgave innen temaet lyd, selv om det ikke var HiFi. I det siste har nok ting dabbet litt av, og siste jeg gjorde med kinoen var vel å lage mitt eget 105" Velour-rammelerret i Anamorphic format, med noe selvlagd Ambilight i kantene. Man MÅ ikke svi av tusenlapper for å få det bra. Så klart, har naturligvis et par Blu-ray spillere, både dedikerte og andre ment for PC også, men i det siste har flere støvet ned, og om jeg så bruker en CD-spiller til 100kr (kunne brukt en BD-spiller, men gir nada forskjell i kvalitet) da alt går via HDMI uansett. Ja, så har du da hele min historie. Som jeg har påpekt så har jeg fortsatt mye å lære fra flere her inne som har god peiling. Skal du lære noe som helst i HiFi-bransjen, så MÅ du være skeptisk. Men når du da kommer brasende inn med noe som er helt tull (om det så bare var pga en missforståelse av hva jeg skrev), så må du nesten ta det på din egen kappe at folk reagerer. Endret 29. april 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Smak og behag, jeg har mye rippet i iTunes lossless ell hva d heter, er vel samme som flacfiler uten at jeg vet. Tror ikke at Cd er død enda, mulig Bd tar over, håper på det. Synes LP og Cd har sin sjarm,, Lp ene og spiller solgte jeg i bytte m et anlegg, d angrer j på... Ja takk begge deler... En disk kan vel krasje også? Dessuten holder jeg på samlingen, samler på Cd album og blurays... Musikk i HD 7.1 er greit... Det kan du laste ned også Sef, men tar mer plass uten at jeg vet... Ja, en disk kan krasje, men da får du vite det, og det er ikke verre enn å ha backup.... iTunes er ikke en "secure" ripper (i alle fall ikke sist jeg sjekket) og vil kunne lese feil, slik som en CD-spiller til 20.000 Hvis du vil være 100% sikker på at du har et perfekt digitalt signal er metoden jeg har beskrevet best. Litt av grunnen til å ikke bruke CD'er er nettopp for å utelukke en stygg feilkilde til dårlig lyd Hvis du er villig til å ofre mulig tap i lydkvalitet for 20.000 kroner + muligheten til å holde noe fysisk i hånden (det kan du forsåvidt uansett, du trenger bare ikke å putte den inn i CD-spilleren). En annen mulighet man har uten CD-spiller er at man kan laste ned vinyl rippet på ekstremt dyrt utstyr med en veldig god ADC i 192KHz/24 bit. Da vil du i praksis få den samme godlyden fra vinyl igjen og igjen, men du slipper å tenke over støv, slitasje osv. Jeg kan ikke si at jeg hører noe forskjell på samme album på vinyl og CD, men .flac-filene er generelt større, som betyr at de inneholder mer informasjon, så de er sikkert bedre. Dessuten har man muligheten til å "låne" utstyr som man ellers aldri ville hatt råd til.... F.eks... RCM Hannl 'limited' with "Rotating Brush" Music Hall MMF 9.1 Turntable Tonearm: Pro-Ject 9cc evo with Pure Silver Wires Cartridge: Nagaoka MP-500 Brocksieper Phonomax (Tube Phono PreAmp) E-MU 0404 external USB 2.0 Audiointerface Interconnections : Silent Wire NF5 WaveLab 6 recording software iZotope RX Advanced 1.21 for resampling and dithering Nå er jeg ingen vinylekspert, men det er forholdsvis dyrt utstyr som jeg ellers ikke ville tatt meg råd til, som jeg nå kan "teste". Jeg vet har ikke sett på samlet pris på dette i Norge, men regner med vi snakker om utstyr i ~100.000 kroners-klassen... Dette var et eksempel, og noen av rippene er gjort med ekstremt dyrt utstyr som jeg aldri hadde fått muligheten til å høre ellers... High-end lyd uten å betale for utstyret til å spille av? Ja takk... 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Hva så det gjelder alt som er. LP forringes, Cd forringes, harddisk forringes. Dette er en sannhet med visse modifikasjoner... LP og CD forringes soleklart, og CD har en feilrettingsmekanisme som kan rette opp en del av feilene, men en 20 år gammel CD vil trolig ha for mye feil til å kunne leses riktig uansett hvor godt utstyr du har. Harddisker KAN bli ødelagte, men det er mer enten eller, og de har mye mer avansert teknologi for feilretting, og for å oppdage om noe er feil.... Av de tre er det soleklart den beste teknologien når det gjelder å unngå feil. Du kan for all del velge å fortsette med ta sjansen på at CD-platene dine leses feilfritt ved hjelp av dyrt utstyr som til en viss grad kan rette opp i formatets svakheter, men hvis du er opptatt av å alltid ha best mulig lyd uten feil, er min løsning bedre og sikrere 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Du må gjerne komme med hva du driver med? Det ble tatt opp tidligere i tråden. Jeg vet da dette. Men de fleste som har hifi kjører vel Phono/analog rødhvit eller balansert til forsterker. Til data er det vanlig å bruke Dac... Er Dac bedre enn den i cdspiller så greit da kan man koble Cd gjennom Dac... Jeg tror denne tråden uti kun er et produkt av folk på elektrolinja på VGS. Ingen andre folk bruker Cd spillere funnet i søpla eller ting til 100kr... Hva er farlig i å si hva slags bakgrunn man har fra hifi liksom??? Nå vet jeg ikke en gang hva de gjør på elektrolinja, men om det er såpass høyt du nivå du tror de har på elektrolinja så er jeg overrasket. Om du synes nivået er lavt, så er det nok fordi flere her A) begynner å bli lei av å forklare grunnprinsipper, B) prøver å gjøre det spiselig for alle, da flere ikke alltid gir helt gir inntrykket at de helt forstår språket. For en del (de fleste?) her har vesentlig høyere utdanning, erfaring og kunnskap enn det jeg går ut fra at de lærer på elektro på VGS. Jeg tror denne tråden uti kun er et produkt av folk på elektrolinja på VGS. Ingen andre folk bruker Cd spillere funnet i søpla eller ting til 100kr... De som ikke kaster bort penger på tull kan finne på å gjøre dette. Ellers har majoriteten av de som handler PC, måtte det være HTPC, laptop eller stasjonær en DVD-rom som ikke koster stort mer enn 100-lappen. Ja, selvsagt gitt at de i det hele tatt har optisk stasjon, da det er ganske avlengs i seg selv. De som ikke har egen DAC, kan kanskje finne på å bruke en dyr CD-spiller med innebygget DAC de tar i bruk. Men det er nok en relativt liten gruppe. Enten har man droppet optisk media for lengst, eller så går det i HDMI eller Optisk/coax/WiFi. Mens en dedikert DAC ser ut til å være veien å gå for store entusiaster. De kan da bruke DACen til flere ting enn KUN å høre på CDer. Edit: Er ikke redd å si hva slags erfaring jeg har (det var et tema lengre tilbake i tråden) Personlig har jeg vært interessert i HiFi i en liten årrekke Ja, er 10år siden miin første hjemmekino som alle sparepengene gikk i (30K). Har siden vært på noen HiFi messer, og å ta seg noen turer innom HiFi-klubben og HiFi-kjeden Oslo var ikke uvanlig å gjøre når man først var en tur i byn. Meste har dog vært via blader, nettet og generell hobbybruk, og siden den gang har det skjedd ting på HiFi-fronten naturligvis. Når det kommer til Lyd har jeg skrevet en hovedoppgave innen temaet lyd, selv om det ikke var HiFi. I det siste har nok ting dabbet litt av, og siste jeg gjorde med kinoen var vel å lage mitt eget 105" Velour-rammelerret i Anamorphic format, med noe selvlagd Ambilight i kantene. Man MÅ ikke svi av tusenlapper for å få det bra. Så klart, har naturligvis et par Blu-ray spillere, både dedikerte og andre ment for PC også, men i det siste har flere støvet ned, og om jeg så bruker en CD-spiller til 100kr (kunne brukt en BD-spiller, men gir nada forskjell i kvalitet) da alt går via HDMI uansett. Ja, så har du da hele min historie. Som jeg har påpekt så har jeg fortsatt mye å lære fra flere her inne som har god peiling. Skal du lære noe som helst i HiFi-bransjen, så MÅ du være skeptisk. Men når du da kommer brasende inn med noe som er helt tull (om det så bare var pga en missforståelse av hva jeg skrev), så må du nesten ta det på din egen kappe at folk reagerer. Greitnok, bare reagerte på at du... "Unnskyld om det er feil" brukte en Cd spiller du fant i søpla. Ikke no galt i det, men det er typisk noe en smart kidd ville ha gjort. For folk med inntekt går ikke vanligvis i søpla og ser etter hifi eller datadrev eller hva det var? No offence og ikke ta ille opp, men dette er et forum med mye ungdom.. Dessuten var d ikke jeg som begynte med Elektro eller Student, men hørte ikkno protester... Er ikke alle på forum anonyme? Jeg ser da ikke grunnen til å oppgi hvilken bakgrunn man har fra hifi. Nå har du gitt din bakgrunn og det var på sin plass å gjøre. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 (endret) Smak og behag, jeg har mye rippet i iTunes lossless ell hva d heter, er vel samme som flacfiler uten at jeg vet. Tror ikke at Cd er død enda, mulig Bd tar over, håper på det. Synes LP og Cd har sin sjarm,, Lp ene og spiller solgte jeg i bytte m et anlegg, d angrer j på... Ja takk begge deler... En disk kan vel krasje også? Dessuten holder jeg på samlingen, samler på Cd album og blurays... Musikk i HD 7.1 er greit... Det kan du laste ned også Sef, men tar mer plass uten at jeg vet... Ja, en disk kan krasje, men da får du vite det, og det er ikke verre enn å ha backup.... iTunes er ikke en "secure" ripper (i alle fall ikke sist jeg sjekket) og vil kunne lese feil, slik som en CD-spiller til 20.000 Hvis du vil være 100% sikker på at du har et perfekt digitalt signal er metoden jeg har beskrevet best. Litt av grunnen til å ikke bruke CD'er er nettopp for å utelukke en stygg feilkilde til dårlig lyd Hvis du er villig til å ofre mulig tap i lydkvalitet for 20.000 kroner + muligheten til å holde noe fysisk i hånden (det kan du forsåvidt uansett, du trenger bare ikke å putte den inn i CD-spilleren). En annen mulighet man har uten CD-spiller er at man kan laste ned vinyl rippet på ekstremt dyrt utstyr med en veldig god ADC i 192KHz/24 bit. Da vil du i praksis få den samme godlyden fra vinyl igjen og igjen, men du slipper å tenke over støv, slitasje osv. Jeg kan ikke si at jeg hører noe forskjell på samme album på vinyl og CD, men .flac-filene er generelt større, som betyr at de inneholder mer informasjon, så de er sikkert bedre. Dessuten har man muligheten til å "låne" utstyr som man ellers aldri ville hatt råd til.... F.eks... RCM Hannl 'limited' with "Rotating Brush" Music Hall MMF 9.1 Turntable Tonearm: Pro-Ject 9cc evo with Pure Silver Wires Cartridge: Nagaoka MP-500 Brocksieper Phonomax (Tube Phono PreAmp) E-MU 0404 external USB 2.0 Audiointerface Interconnections : Silent Wire NF5 WaveLab 6 recording software iZotope RX Advanced 1.21 for resampling and dithering Nå er jeg ingen vinylekspert, men det er forholdsvis dyrt utstyr som jeg ellers ikke ville tatt meg råd til, som jeg nå kan "teste". Jeg vet har ikke sett på samlet pris på dette i Norge, men regner med vi snakker om utstyr i ~100.000 kroners-klassen... Dette var et eksempel, og noen av rippene er gjort med ekstremt dyrt utstyr som jeg aldri hadde fått muligheten til å høre ellers... High-end lyd uten å betale for utstyret til å spille av? Ja takk... Jo absolutt interessant med datamusikken.. Bra du er så fornøyd!! Nå er det jo for meg stas med CD og Bluraykonserter da, og det er min greie liksom. LP har ikke jeg råd til heller.. Iallefall ikke det nivået som er interessant. Jeg har forresten ikke highend anlegg eller spiller til 20000. Jeg har derimot en Denon 2010bd spiller og Xtz 99.26 og Xtz 12sub og Xtz effekt og Yamaha 1900 blir brukt som pre og til konserter. Vil våge meg til å kalle det mellomklasse anlegg eller noe sånt.. Jeg er kjempefornøyd med det til mitt bruk, som er klassisk, vokal, rolig rock etc og bluraykonserter samt litt iTunes/spotify Hdmi fra laptop. At man er fornøyd selv er nok viktigst. Selv er jeg ivrig gammel deltaker på AVforum og Hifisentralen og hifi interessen er stor. Er også rundt i hifibutikker og sikler, mest Hifiklubben og Soundgarden... Messer har jeg desverre ikke fått besøkt enda... Endret 30. april 2014 av Gouldfan Lenke til kommentar
delfin Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 (endret) Jo absolutt interessant med datamusikken.. Bra du er så fornøyd!! Nå er det jo for meg stas med CD og Bluraykonserter da, og det er min greie liksom. LP har ikke jeg råd til heller.. Iallefall ikke det nivået som er interessant. Jeg har forresten ikke highend anlegg eller spiller til 20000. Jeg har derimot en Denon 2010bd spiller og Xtz 99.26 og Xtz 12sub og Xtz effekt og Yamaha 1900 blir brukt som pre og til konserter. Vil våge meg til å kalle det mellomklasse anlegg eller noe sånt.. Jeg er kjempefornøyd med det til mitt bruk, som er klassisk, vokal, rolig rock etc og bluraykonserter samt litt iTunes/spotify Hdmi fra laptop. At man er fornøyd selv er nok viktigst. Selv er jeg ivrig gammel deltaker på AVforum og Hifisentralen og hifi interessen er stor. Er også rundt i hifibutikker og sikler, mest Hifiklubben og Soundgarden... Messer har jeg desverre ikke fått besøkt enda... Nice Har XTZ 99.25 selv, gromme høyttalere! Drevet av KT88 rør nå, men de spiller bra på veldig mye forskjellig... Som du sikkert vet skal de være identiske med 99.26 i forhold til lyd, men en kompis har 99.26 og XTZ D3, som er en helt rå forsterker for prisen, og jeg har hørt de i tre forskjellige rom, og mine i minst 3 over tid, og jeg synes fortsatt at de har en litt annen klang, men igjen så har jeg hørt hvor mye rommet har å si for disse, så det kan godt være at det er hele forklaringen... Jeg synes fortsatt at 99.25/26 er et røverkjøp som jeg har problemer med å finne maken til i lignende prisklasse... Jeg har også profil på både AVForum og Hifisentralen, men det er ikke ofte jeg diskuterer der lenger Uansett, det jeg sier om CD vs harddisk er helt sant, og det med at man kan "låne" high-end vinyl-utstyr uten å betale for det, men likevel få alle eventuelle fordeler i signalveien (som sagt er de komprimerte (lossless) utgavene fra bra systemer større i filstørrelse enn tilsvarende CD, så de inneholder mer informasjon, uten at det nødvendigvis betyr at det er bedre). Når man kjører det digitale signalet som allerede har gått gjennom signalkjeden i et grisedyrt oppsett inn i en vanlig DAC får man ut det samme signalet som man ville fått ut av det grisedyre oppsettet. Snedig Har en del album som har gått den veien, men jeg kan ikke si annet enn at det låter veldig bra. Det største problemet i hifi-verden er dårlig mastering, og det får man ikke gjort noe med dessverre. Neste gang du skal oppgradere, spar penger på CD-spiller og kjøp en god ekstern DAC, så kanskje du får med fjernkontroll i prisen Det er sprøtt hvor mye mer man får for pengene om man kjøper en midrange receiver, og jeg hører ikke forskjell på en grisedyr DAC og den som f.eks er innebygget i Onkyo TX-NR828 som du kan få for 7k (!) nå. I tillegg har denne både pre og en meget godt brukbar forsterker integrert. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke finnes et større marked for RENE DAC'er a'la nevnte Onkyo, men uten effektdelen. Nå har den pre-out så det er ikke noe problem, men det blir unødvendig mye varme om man uansett ikke skal bruke effektdelen... For all del, jeg tror ikke du kommer til å høre forskjell om du går fra CD til HDD, men teknisk sett er HDD-løsningen bedre rustet for å unngå feil... Endret 30. april 2014 av pifler 1 Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Standalone Blu-ray spiller med flere forskjellige digitale utganger: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/blu-ray-dvd-og-barbar-dvd/BDP2100/philips-blu-ray-spiller-bdp2100?scid=EXT_PRICEENGINE_PRISJAKT#tab-more-info Standalone DVD-spiller med flere digitale utganger: http://www.lefdal.com/product/tv-lyd-bilde/dvd-blu-ray-barbar-dvd/DVP2850USB/philips-dvd-spiller-dvp2850?scid=PRICECOMP_PRISJAKTNO 295,-kr og 379,-kr. Ikke spesielt dyrere enn en vanlig DVD-rom til PC. Så da fikk vi det oppklart. Skal ikke si noe om lydkvalitet, men BD- og DVD-spillere er såpass mye tregere i oppstart og bruk enn dedikerte CD-spillere at det ble et irritasjonsmoment for meg, og det var delvis derfor jeg til slutt kjøpt en dedikert spiller. Tok etterhvert til vettet og fikk digitalisert aslt sammen da. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 (endret) De nye Bd spillere er mye raskere, eksempelvis Panasonic, Samsung, Oppo, Lg etc Philips vist i post over er sikkert også rask uten at jeg vet.. Endret 30. april 2014 av Gouldfan Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Spilleren du har i PCen din overfører signalet digitalt gjennom SATA. Elgen referer til den tiden der drev gjerne hadde minijack utgang på fremsiden, har du ikke sett slike? Heh jo, jeg har hatt cd i pc siden 2x ca, men trodde ikke elgen hadde det... en gang i tide brukte jeg en slik en . jeg har gått runden via CD brenner og nå har jeg an DVD brenner i pcen Jeg har også en DV /hdd opptaker for gjør opptak av tv programmer. Den koste 3 lapper da den ble kjøp Hadde jeg vært en ihuga HIfi entusiast så måtte jeg ikke gidd meg før jeg kunne betale det 10 doblete. Så det jeg ikke forstår helt hvorfor slik må koste så mye før dere hifi entusiaster blir fornøyde. Å bare skylde på kvaliteten holder ikke i dag Lenke til kommentar
mandela Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 (endret) Er det noen i denne tråden diske opp litt data på hva folk flest anser som "god lyd"? Etter å ha brukt noen dager på head-fi forumet for å lese erfaringer med diverse hodetelefoner, og videre vært innom et par butikker for å lytte til kandidatene, virker det som om forskjellene mellom de ulike hodetelefonene er ganske store uten at noen av dem hørtes direkte dårlige ut i mine ører, bare annerledes (ett par, DT 770pro 80ohm, ga skjærende lyder i diskanten på et par chiptunes spor). Endret 30. april 2014 av mandela Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Sjekk "Sean olives audio musings", de har nylig publisert endel på hodetelefoner og hva som er god lyd der. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå