Gå til innhold

Gir et dyrere HiFi-anlegg merkbart bedre lyd?


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

 

Det har ikke noe å si på kvaliteten. Spiller den CD-en uten feil, får du gjengitt lyden uten feil. Det er heldigitalt, 0 og 1.

Det er ikke alle spillere som spiller uten feil, og om man kjører analogt ut så har også Dac i spiller noe å si.....

Det er sant, men høykvalitets spiller koster under en tusenlapp (altså høykvalitet med tanke på å lese med få feil)

 

AtW

Link til den spilleren med digitalt ut til 1000kr takk?

 

Personlig bruker jeg plextor premium.

 

AtW

Bruker du det til HiFi-anlegget ditt?

 

Nei, jeg bruker den til å lese data fra CD-plater uten feil :)

 

AtW

Trodde vi diskuterte HiFi-anlegg her... Ikke PC-hardware...

 

 

Det er den spilleren som leser den digtale strømmen fra CD-plater som til syvende og sist spilles på mitt anlegg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde vi diskuterte HiFi-anlegg her... Ikke PC-hardware...

 

Nei, jeg bruker den til å lese data fra CD-plater uten feil :)

 

AtW

 

Vi diskuterte CD-spiller. Og uten alt annet tull, så er de helt sikkert ikke like lett å finne i disse tider (i og med at det er utdatert tech). De er dog mest brukt i nettopp PCer. Men også er en sentral del i mangt et HiFi-anlegg i 2014.

 

Digital utgang er noe som burde være å finne på ekstremt billige dedikerte modeller, da dette er desidert billigste løsningen. Men da de ikke prøver å selge til massene lengre, så satser de kun på svindyre modeller med annet dilldall (hvorfor ønsker de å selge billig når det kun er pengesterke 'entusiaster' igjen? For ikke å snakke om vanvittig overprising og lurerier i bransjen. Er du smart så slår du to fluer i en smekk med en enkel HTPC, som helt fint kan fåes i størrelse ikke stort mer enn en vanlig CD-spiller.

 

Så kan du også gjøre mer som f.eks lagre CDene digitalt, eller hente de ned digitalt. Ja, i disse tider får du en hel HTPC som kan gjøre slikt (og uendelig mye mer) til under prisen av en de dedikerte spillerene. Halve poenget blir vel borte når dedikerte spillere er større, dårligere (funksjonalitet) og dyrere? :hmm:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Trodde vi diskuterte HiFi-anlegg her... Ikke PC-hardware...

 

 

Nei, jeg bruker den til å lese data fra CD-plater uten feil :)

 

AtW

 

Vi diskuterte CD-spiller. Og uten alt annet tull, så er de helt sikkert ikke like lett å finne i disse tider (i og med at det er utdatert tech). De er dog mest brukt i nettopp PCer. Men også er en sentral del i mangt et HiFi-anlegg i 2014.

Digital utgang er noe som burde være å finne på ekstremt billige dedikerte modeller, da dette er desidert billigste løsningen. Men da de ikke prøver å selge til massene lengre, så satser de kun på svindyre modeller med annet dilldall (hvorfor ønsker de å selge billig når det kun er pengesterke 'entusiaster' igjen? For ikke å snakke om vanvittig overprising og lurerier i bransjen. Er du smart så slår du to fluer i en smekk med en enkel HTPC, som helt fint kan fåes i størrelse ikke stort mer enn en vanlig CD-spiller.

Så kan du også gjøre mer som f.eks lagre CDene digitalt, eller hente de ned digitalt. Ja, i disse tider får du en hel HTPC som kan gjøre slikt (og uendelig mye mer) til under prisen av en de dedikerte spillerene. Halve poenget blir vel borte når dedikerte spillere er større, dårligere (funksjonalitet) og dyrere? :hmm:

Jeg vil tro at billigcd spillere ikke har digitalutgang, men dyrere dedikerte cd spillere har, samt dataspillere og blurayspillere... Dersom en Htpc floats your boat foraldel. Jeg vil hevde at htpc er avlegs og dedikerte universal blurayspillere fra feks Panasonic, Cambridge og Denon og Oppo ikke minst er mer I vinden...

 

Men da er vi vel tilbake til oss entusiaster som er mer opptatt av kvalitetsfølelse uten at det nødvendigvis må koste skjorta eller et hus...

 

Det hender det er salg og hender man finner mye bra på brukten.

 

Men jeg skjønner Sef at folk som bor i batcaven hjemme hos mor og far, eller studerer etc klarer seg greit med en stasjonær cdspiller til en god rimelig Dac feks Dacmagic fra klubben.

 

Det er bedre enn hva jeg selv hadde når jeg studerte selvom vi riktignok var heldige og fikk låne JBL høytalere av faren til kameraten min... Signalkilde var en DVD spiller fra Pioneer tror jeg.. Husker ikke hva stereoanlegget var tror d var en Yamaha stereo.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

hvorfor mangler digital utgangen på de bilegge CD spillerne?

Det er jo stort sett bare snakk om å videreføre et signal fra CD-en

 

slik jeg forstod winstor saa faaes en god stereo cd spiller med coax.. til under 1000kr . I den prisklassen paa feks elkjop etc saa maa d bli kompaktanlegg... noen har kanskje usb... men fra 1500-2000kr burde man finne en grei cdspiller med digital coax..... Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg skulle så gjerne fått testet en kompis sin cd-spiller grundig. Den kostet rundt 100 000. Jeg ville byttet den ut med en billigsak i samme anlegget ellers. Problemet er nok at han benytter DACen i den, som vil gi en annen lyd enn en tilfeldig DAC jeg ville valgt.

Det er jo heller ingen selvfølge at superspilleren ville låte bedre enn DACen i min Burson, eller en rimelig Abrahamsen, den nye Arcam irDAC og tilsvarende produkter. Jeg tror dessuten at kvaliteten på DAC i dag er svært annerledes enn for 10 år siden. Kina-DAC i dag trenger ikke være et skjellsord i det hele tatt. Bare se på O-dac og lignende prosjekt.

Lenke til kommentar

 

hvorfor mangler digital utgangen på de bilegge CD spillerne?

Det er jo stort sett bare snakk om å videreføre et signal fra CD-en

slik jeg forstod winstor saa faaes en god stereo cd spiller med coax.. til under 1000kr . I den prisklassen paa feks elkjop etc saa maa d bli kompaktanlegg... noen har kanskje usb... men fra 1500-2000kr burde man finne en grei cdspiller med digital coax.....

 

Før når man anskaffet seg DVD/CD leser og / eller brenner til pcen så måtte man koble til en engen lyd kabel.

Den forrige jeg hadde hadde bår analog og digital lyd utgang.

Den jeg har nå har ikke lyd tilkobling i det hele tatt .

Likevel kan man spille av CD er direkte ( riktignok med programvare )

 

Ingen av diss spildrene koste mere en noen hundre kr

Da er det underlig at en spiller man koblet til en forsterker skal koste mer en det 10 doblete.

Den lesser jo bare av musikken som er på platene

Lenke til kommentar

 

 

 

hvorfor mangler digital utgangen på de bilegge CD spillerne?

Det er jo stort sett bare snakk om å videreføre et signal fra CD-en

slik jeg forstod winstor saa faaes en god stereo cd spiller med coax.. til under 1000kr . I den prisklassen paa feks elkjop etc saa maa d bli kompaktanlegg... noen har kanskje usb... men fra 1500-2000kr burde man finne en grei cdspiller med digital coax.....

Før når man anskaffet seg DVD/CD leser og / eller brenner til pcen så måtte man koble til en engen lyd kabel.

Den forrige jeg hadde hadde bår analog og digital lyd utgang.

Den jeg har nå har ikke lyd tilkobling i det hele tatt .

Likevel kan man spille av CD er direkte ( riktignok med programvare )

 

Ingen av diss spildrene koste mere en noen hundre kr

Da er det underlig at en spiller man koblet til en forsterker skal koste mer en det 10 doblete.

Den lesser jo bare av musikken som er på platene

Synes ikke det er rart. Er vel ikke mye å betale 1500-2000 for en grei Cd spiller vel? Man får jo tross noe mer enn bare det drevet man har til data.

Lenke til kommentar

Før når man anskaffet seg DVD/CD leser og / eller brenner til pcen så måtte man koble til en engen lyd kabel.

 

Den forrige jeg hadde hadde bår analog og digital lyd utgang.

Den jeg har nå har ikke lyd tilkobling i det hele tatt .

Likevel kan man spille av CD er direkte ( riktignok med programvare )

 

Ingen av diss spildrene koste mere en noen hundre kr

Da er det underlig at en spiller man koblet til en forsterker skal koste mer en det 10 doblete.

Den lesser jo bare av musikken som er på platene

 

Hva mener du med lydtilkobling? Snakker du om en cdrom med sata-kabel?

En standalone CD/DVD/BR osv har jo en lydkabel, enten via koaks, optisk eller rca. Godt mulig du får blåtann på noe utstyr da, om det er trådløst du tenker på....

Lenke til kommentar

Jeg skulle så gjerne fått testet en kompis sin cd-spiller grundig. Den kostet rundt 100 000. Jeg ville byttet den ut med en billigsak i samme anlegget ellers. Problemet er nok at han benytter DACen i den, som vil gi en annen lyd enn en tilfeldig DAC jeg ville valgt.

Det er jo heller ingen selvfølge at superspilleren ville låte bedre enn DACen i min Burson, eller en rimelig Abrahamsen, den nye Arcam irDAC og tilsvarende produkter. Jeg tror dessuten at kvaliteten på DAC i dag er svært annerledes enn for 10 år siden. Kina-DAC i dag trenger ikke være et skjellsord i det hele tatt. Bare se på O-dac og lignende prosjekt.

Jeg er helt sikker på at kvaliteten stopper et ell annet sted på highend. Men gamle folk har mye penger å bruke på hobbyene, mye gull og bling. Men det låter helt sikkert bra også. :)

Lenke til kommentar

 

Før når man anskaffet seg DVD/CD leser og / eller brenner til pcen så måtte man koble til en engen lyd kabel.

 

Den forrige jeg hadde hadde bår analog og digital lyd utgang.

Den jeg har nå har ikke lyd tilkobling i det hele tatt .

Likevel kan man spille av CD er direkte ( riktignok med programvare )

 

Ingen av diss spildrene koste mere en noen hundre kr

Da er det underlig at en spiller man koblet til en forsterker skal koste mer en det 10 doblete.

Den lesser jo bare av musikken som er på platene

 

Hva mener du med lydtilkobling? Snakker du om en cdrom med sata-kabel?

En standalone CD/DVD/BR osv har jo en lydkabel, enten via koaks, optisk eller rca. Godt mulig du får blåtann på noe utstyr da, om det er trådløst du tenker på....

 

ja , men Det er DVD /BD brenner nå og de bruker ill lyd tilkoblingen lenger selv om man kan spille musikk på den gjennom pcen

 

jeg forstår at det er kvalitetsforskjell men jeg forstår ikke hvorfor en standrett CD spiller med digital tilkobling skal koste så mye mere en pc utgaven.

 

de blir jo koblet til forsterker uansett og da trenge den ingen dyr forsterker innebygd

Lenke til kommentar

 

 

Før når man anskaffet seg DVD/CD leser og / eller brenner til pcen så måtte man koble til en engen lyd kabel.

 

Den forrige jeg hadde hadde bår analog og digital lyd utgang.

Den jeg har nå har ikke lyd tilkobling i det hele tatt .

Likevel kan man spille av CD er direkte ( riktignok med programvare )

 

Ingen av diss spildrene koste mere en noen hundre kr

Da er det underlig at en spiller man koblet til en forsterker skal koste mer en det 10 doblete.

Den lesser jo bare av musikken som er på platene

 

Hva mener du med lydtilkobling? Snakker du om en cdrom med sata-kabel?

En standalone CD/DVD/BR osv har jo en lydkabel, enten via koaks, optisk eller rca. Godt mulig du får blåtann på noe utstyr da, om det er trådløst du tenker på....

 

ja , men Det er DVD /BD brenner nå og de bruker ill lyd tilkoblingen lenger selv om man kan spille musikk på den gjennom pcen

 

jeg forstår at det er kvalitetsforskjell men jeg forstår ikke hvorfor en standrett CD spiller med digital tilkobling skal koste så mye mere en pc utgaven.

 

de blir jo koblet til forsterker uansett og da trenge den ingen dyr forsterker innebygd

 

Spilleren du har i PCen din overfører signalet digitalt gjennom SATA.

 

Grunnen til at en standalone spiller koster mer er vel at den må ha egen psu, kabinett som skal se noenlunde ut, flere kontakter, display, fjernkontroll osv.

Lenke til kommentar

Standalone Blu-ray spiller med flere forskjellige digitale utganger: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/blu-ray-dvd-og-barbar-dvd/BDP2100/philips-blu-ray-spiller-bdp2100?scid=EXT_PRICEENGINE_PRISJAKT#tab-more-info
Standalone DVD-spiller med flere digitale utganger:

http://www.lefdal.com/product/tv-lyd-bilde/dvd-blu-ray-barbar-dvd/DVP2850USB/philips-dvd-spiller-dvp2850?scid=PRICECOMP_PRISJAKTNO

 

295,-kr og 379,-kr. Ikke spesielt dyrere enn en vanlig DVD-rom til PC. Så da fikk vi det oppklart. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Før når man anskaffet seg DVD/CD leser og / eller brenner til pcen så måtte man koble til en engen lyd kabel.

 

 

Den forrige jeg hadde hadde bår analog og digital lyd utgang.

Den jeg har nå har ikke lyd tilkobling i det hele tatt .

Likevel kan man spille av CD er direkte ( riktignok med programvare )

 

Ingen av diss spildrene koste mere en noen hundre kr

Da er det underlig at en spiller man koblet til en forsterker skal koste mer en det 10 doblete.

Den lesser jo bare av musikken som er på platene

 

Hva mener du med lydtilkobling? Snakker du om en cdrom med sata-kabel?

En standalone CD/DVD/BR osv har jo en lydkabel, enten via koaks, optisk eller rca. Godt mulig du får blåtann på noe utstyr da, om det er trådløst du tenker på....

ja , men Det er DVD /BD brenner nå og de bruker ill lyd tilkoblingen lenger selv om man kan spille musikk på den gjennom pcen

 

jeg forstår at det er kvalitetsforskjell men jeg forstår ikke hvorfor en standrett CD spiller med digital tilkobling skal koste så mye mere en pc utgaven.

 

de blir jo koblet til forsterker uansett og da trenge den ingen dyr forsterker innebygd

Viste du/dere ikke hvor mye en brukbar stereo Cd spiller koster i butikken/komplett.no whatever???

 

Er det mulig da?

 

Jeg vet ikke hva som koster mer, men drev på feks ganske rimelige Yamaha ell Denon er litt bedre bygget enn et datadrev, videre så har det vel noe med avtalene for masseproduserte data Cd drev, sikkert billig i produksjon. Så har du Dac, strømforsyning og evnt tilleggsfunksjoner, flere lydkontakter fjernkontroll...

 

Men det morsomme er at solide Transport spillere med kun digital og uten Dac ofte er DYRERE!!! Mye dyrere også.....

 

Skal du ha rimelig transport, så er det bare til å kjøre på med en rimelig blurayspiller, så er du i gang.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

 

Spilleren du har i PCen din overfører signalet digitalt gjennom SATA.

 

 

Elgen referer til den tiden der drev gjerne hadde minijack utgang på fremsiden, har du ikke sett slike?

 

Heh jo, jeg har hatt cd i pc siden 2x ca, men trodde ikke elgen hadde det...

Lenke til kommentar

 

 

Hi-fi har ingenting med å spille høyest mulig bass uten skurring. Det er PA anlegg på bråkete diskotek. Hi-Fi er godlyd hjemme i stua, skal ikke blåse av taket da. Diskant og mellomtone er minst like viktig.

 

Men elgen tror jo alltid det han vil tro og hører ikke på andre så.

At elgens vurderinger ikke er så treffende er jeg enig i, men det er faktisk realiteten for hjemmeanlegg at ett viktig suksesskriterie er at det går ordentlig ned i bassen, man kan si at diskant og mellomtone er like viktig, men det er ingen anlegg som mangler diskant og mellomtone, dyp bass kan være helt fraværende på endel oppsett.

 

AtW

Den ungdommen den ungdommen, og den dubstepp bassen deres eller hva det er for noe rart.

 

Alle høytalere har diskant??? Og mellomtoner??

 

Tipper de ungdommene i den testen klagde på bassen. X)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...