Gå til innhold

Gir et dyrere HiFi-anlegg merkbart bedre lyd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Årsaken vet jeg ikke, selv om jeg har noen tanker, men det er veldig langt fra å påstå at dette kan ha noe for seg, og å påstå at retningen på signalkabler kan ha noe å si.

 

Jeg har faktisk noen med en pil som viser signalretningen. Jeg aner ikke om jeg spiller av musikken min "rett vei" nå, men (jeg mener bestemt at) alt som har med kabler å gjøre er tull og tøys.

 

Wow, finnes virkelig dette?!

Ja, det er jo litt morsomt, i og med at signalene går begge veier (egentlig så står elektronene tilnærmet stille, og flytter på seg frem og tilbake med det som er toppen noen mikrometer-millimeter, mens elektromagnetiske feltet vil gå frem og tilbake med rimelig høy fart). :eek:

 

Men når bransjen har blitt så ekstrem til at en del er direkte løgn, ja da er det kanskje ikke rart man tar ting med mer enn bare en klype salt?

 

 

Jaja, de finnes og jeg har dem :) Hadde selvsagt aldri betalt "overpris" for noe slikt, men de var kraftig nedsatt i pris og byggekvalitet og lignende gjør dem verdt det jeg betalte for dem (en hundrelapp eller noe). Men ja, de finnes, og det finnes til og med folk som ikke tar pilene med en bøtte salt, og nøysommelig passer på å putte kablene rett vei ;) Og ja, det er hysterisk dumt. Alle som kan litt elektronikk vet at signalene går like mye begge veier, som du sier, og dessuten at man bare skyver elektronene frem og tilbake. Legg nok penger på bordet, og du kan finne "alt" i hi-fi verden :)

 

Hvordan de sitter på hodet er svært viktig for hodetelefoners reproduksjon. Jeg tipper de satt annerledes, eller hadde endret form etter litt tids bruk.

 

AtW

 

 

Se vedlagt "edit" i posten over. Det er målbart, selv om det ikke er mye. Jeg prøver ikke å skryte på meg gullører heller, jeg klarer f.eks ikke å skille mp3 og flac konsekvent, men jeg har sett folk som klarer det i ABX (Mp3 -V0) og det er garantert mye mindre målbart enn det der.. Det som ofte endrer seg er små ting, ikke det store bildet, men f.eks har jeg opplevd at visse deler av en låt har vært virkelig "skrikende" på noen IEMs (hadde noen forholdsvis dyre Sony'er før som rett og slett slet ille med et lite område i nedre diskant). Jeg tror ikke dette hadde vært veldig målbart i forhold til la oss si Klipsch X10 som jeg bruker nå, men jeg opplever det som en stor forskjell...

 

At det er små endringer er jeg enig i, men testen som er utført viser en tydelig tendens, og jeg tror ikke man kan lese av "alt" på så grove grafer (f.eks vil jeg tro at signalet på "god" mp3 og flac er så å si identisk på en slik graf)

Lenke til kommentar
Meiner eg las ein artikkel om innspeling, der dei meinte det var øyrene som vart spelt inn. Ikkje noko fysisk endring i element eller øyrer, men at du vart vane med lydsignaturen og difor opplevde den som meir positiv. Dersom du er overbevist om at bassen blir betre over tid, så kan gjerne den effekten oppfattast, men at det i praksis er placebo.

Skal tru om det finnes testar der dei "speler inn" eit sett, skifter det ut med eit uinnspelt og ber lyttaren vurdere om det er endra seg.

 

Det er nok ikke ulogisk at tilvenning har mye å si. :) Har mye å si på det meste annet her i verden, så hvorfor ikke her...?

Jeg vet ikke med dere, men om jeg tok å endre bassen -0,5dbA (eller -1dBa) via equalizer, for å simulere at frekvensresponsen ikke er like stor før innspilling, er knapt merkbart.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

snip

Se der ja. Noe sånt jeg så etter ja. Nå er det snakk om brøkdeler av en decibel (bare ved et smalt frekvensområde den slår ut vesentlig mer enn de andre, og det er vel noe ala 2/3 dB, resten er vel noe ala 1/10 dB). Lite hørbart med andre ord, men det er jo noe... :)

 

 

Så tar du dette over på et større anlegg, og da vil jeg anta det er langt mer hørbart ?

 

Så kan jeg legge til en quote som er skrevet av det en jeg påstår kan litt mer enn mann i gata om dette temaet. Fant dette da jeg selv hadde hørt litt om inspilling av høyttalere, da jeg bastant mente en bekjent sine spilte mye bedre enn mitt nyinkjøpte par, på samme elektronikk.

 

 

Generelt kan man si at Klipsch behøver omsatt ca 1 kWh før de er ferdig innspilt. Ettersom de spiller så avsindig høyt for lite påtrykt effekt, betyr det i de fleste tilfeller at det vil ta uhyre mange timer; i området 1000 - 1500 under normale omstendigheter. Som tester av høyttalere har jeg ikke tid til å vente på det, så jeg setter høyttalerne tett opp til hverandre, "ansikt til ansikt", bytter om + og - på den ene høyttaleren, setter på tuneren, velger NRK P3, trykker inn monoknappen og banker løs på dem med ca 50 Watt. Da snakker vi ca 40 timer før de er klare. De 40 timene er ganske nøyaktig den tiden jeg er på jobben i løpet av ei litt slapp arbeidsuke, så jeg slipper til og med lytte på dem i mellomtiden. Dog har jeg lyttet såpass mye til Klipsch under innspilling, at jeg kan si deg at underveis hender de låter direkte pyton, og jeg tipper nok en del folk har solgt sine Klipsch'er etter ca 200 timer. Og da har de ikke hørt stort av hva de kan.

Når de slipper seg løs, noe som underlig nok skjer det temmelig brått når det endelig skjer, oppleves de betydelig mer harmoniske frekvensmessig, de går mye dypere, og toppen låter klart glattere. I tillegg oppnår du enda noen knepp til på dynamikken, selv om det kan synes neste utrolig. Det er to ting spesielt som skiller Klipsch RF fra det meste annet; det er den direkte live-aktige lyden, og mellombassens hurtighet og slagkraft. Så jeg tror du kommer til å bli glad i disse lekne høyttalerne. For noen er det som å komme hjem... smiley.gif

 

Mvh

Håkon Rognlien

Lenke til kommentar

 

 

Årsaken vet jeg ikke, selv om jeg har noen tanker, men det er veldig langt fra å påstå at dette kan ha noe for seg, og å påstå at retningen på signalkabler kan ha noe å si.

 

Jeg har faktisk noen med en pil som viser signalretningen. Jeg aner ikke om jeg spiller av musikken min "rett vei" nå, men (jeg mener bestemt at) alt som har med kabler å gjøre er tull og tøys.

 

Wow, finnes virkelig dette?!

Ja, det er jo litt morsomt, i og med at signalene går begge veier (egentlig så står elektronene tilnærmet stille, og flytter på seg frem og tilbake med det som er toppen noen mikrometer-millimeter, mens elektromagnetiske feltet vil gå frem og tilbake med rimelig høy fart). :eek:

 

Men når bransjen har blitt så ekstrem til at en del er direkte løgn, ja da er det kanskje ikke rart man tar ting med mer enn bare en klype salt?

 

 

Jaja, de finnes og jeg har dem :) Hadde selvsagt aldri betalt "overpris" for noe slikt, men de var kraftig nedsatt i pris og byggekvalitet og lignende gjør dem verdt det jeg betalte for dem (en hundrelapp eller noe). Men ja, de finnes, og det finnes til og med folk som ikke tar pilene med en bøtte salt, og nøysommelig passer på å putte kablene rett vei ;) Og ja, det er hysterisk dumt. Alle som kan litt elektronikk vet at signalene går like mye begge veier, som du sier, og dessuten at man bare skyver elektronene frem og tilbake. Legg nok penger på bordet, og du kan finne "alt" i hi-fi verden :)

 

Hvordan de sitter på hodet er svært viktig for hodetelefoners reproduksjon. Jeg tipper de satt annerledes, eller hadde endret form etter litt tids bruk.

 

AtW

 

 

Se vedlagt "edit" i posten over. Det er målbart, selv om det ikke er mye. Jeg prøver ikke å skryte på meg gullører heller, jeg klarer f.eks ikke å skille mp3 og flac konsekvent, men jeg har sett folk som klarer det i ABX (Mp3 -V0) og det er garantert mye mindre målbart enn det der.. Det som ofte endrer seg er små ting, ikke det store bildet, men f.eks har jeg opplevd at visse deler av en låt har vært virkelig "skrikende" på noen IEMs (hadde noen forholdsvis dyre Sony'er før som rett og slett slet ille med et lite område i nedre diskant). Jeg tror ikke dette hadde vært veldig målbart i forhold til la oss si Klipsch X10 som jeg bruker nå, men jeg opplever det som en stor forskjell...

 

At det er små endringer er jeg enig i, men testen som er utført viser en tydelig tendens, og jeg tror ikke man kan lese av "alt" på så grove grafer (f.eks vil jeg tro at signalet på "god" mp3 og flac er så å si identisk på en slik graf)

 

 

Editen underbygger at det er formen på hulrommet som dannes av å ha på klokkene som endres, du vil se tilsvarende i mange hodetelefon-tester om de tar klokkene av og på noen ganger og tester imellom.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

snip

Se der ja. Noe sånt jeg så etter ja. Nå er det snakk om brøkdeler av en decibel (bare ved et smalt frekvensområde den slår ut vesentlig mer enn de andre, og det er vel noe ala 2/3 dB, resten er vel noe ala 1/10 dB). Lite hørbart med andre ord, men det er jo noe... :)

 

 

Så tar du dette over på et større anlegg, og da vil jeg anta det er langt mer hørbart ?

 

Så kan jeg legge til en quote som er skrevet av det en jeg påstår kan litt mer enn mann i gata om dette temaet. Fant dette da jeg selv hadde hørt litt om inspilling av høyttalere, da jeg bastant mente en bekjent sine spilte mye bedre enn mitt nyinkjøpte par, på samme elektronikk.

Jeg vet ikke om det lar seg skalere. headsettet vil jo spille ganske høyt, da det har mye mindre luft den trenger å flytte på. Så forholdstallet dette ble testet på er vel egentlig det mest relevante.
Edit:

Mye store ord, grei overdrivelse, og noe lunken beskrivelse fra det som virker mer som en typisk selger spør du meg. :hmm:

 

For vi er vel ikke i tvil om at en del der ute påstår de merkverdige ting. Og da snakker jeg ikke om mannen i gata, men heller typiske "testere". Tilfeldig at testperioden/innspillingsperioden passer perfekt med arbeidstiden, og at ting kommer brått etter dette? :hmm:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Se der ja. Noe sånt jeg så etter ja. Nå er det snakk om brøkdeler av en decibel (bare ved et smalt frekvensområde den slår ut vesentlig mer enn de andre, og det er vel noe ala 2/3 dB, resten er vel noe ala 1/10 dB). Lite hørbart med andre ord, men det er jo noe... :)

 

 

Jo, for all del.. hvis man bare ser på kurvene (og det må jo være målbart) så er det veldig små variasjoner, men det ER målbart, og det var egentlig poenget. Som tidligere nevnt tror jeg det er langt mindre målbart med forskjellen på Mp3 V0 og FLAC i tilsvarende grafer, og selv om jeg personlig ikke hører forskjell så har jeg sett folk som konsekvent klarer å høre forskjell. Et annet poeng er at jeg ikke tror de tidligere nevnte IEM'ene fra Sony som hadde en virkelig plagsom liten frekvens hadde vist dette veldig godt på tilsvarende grafer, men både i mine og andres ører var dette en helt reell effekt.

 

Grafen over viser at egenskapene til membranet endres over tid, men som nevnt tror jeg at jeg har hørt endringer som er mindre målbare enn det der, rett og slett fordi en slik graf er ganske grov og det er pink noise, som ikke er vanlig musikk med ofte små gradienter.

 

Jeg har som sagt ikke gullører, men der har dere i alle fall grafer som viser at det skjer en endring over tid, så får jeg ha min subjektive oppfatning om at det i noen tilfeller kan spille en vesentlig rolle ;) Jeg er i utganspunktet skeptisk til det aller meste, men akkurat her har jeg problemer med å avskrive ting jeg definitivt har hørt som rent tøys, og spesielt når det både teoretisk og i praksis (som vist) viser seg å ha et fundament.

Lenke til kommentar

 

Se der ja. Noe sånt jeg så etter ja. Nå er det snakk om brøkdeler av en decibel (bare ved et smalt frekvensområde den slår ut vesentlig mer enn de andre, og det er vel noe ala 2/3 dB, resten er vel noe ala 1/10 dB). Lite hørbart med andre ord, men det er jo noe... :)

 

 

Jo, for all del.. hvis man bare ser på kurvene (og det må jo være målbart) så er det veldig små variasjoner, men det ER målbart, og det var egentlig poenget. Som tidligere nevnt tror jeg det er langt mindre målbart med forskjellen på Mp3 V0 og FLAC i tilsvarende grafer, og selv om jeg personlig ikke hører forskjell så har jeg sett folk som konsekvent klarer å høre forskjell. Et annet poeng er at jeg ikke tror de tidligere nevnte IEM'ene fra Sony som hadde en virkelig plagsom liten frekvens hadde vist dette veldig godt på tilsvarende grafer, men både i mine og andres ører var dette en helt reell effekt.

 

Grafen over viser at egenskapene til membranet endres over tid, men som nevnt tror jeg at jeg har hørt endringer som er mindre målbare enn det der, rett og slett fordi en slik graf er ganske grov og det er pink noise, som ikke er vanlig musikk med ofte små gradienter.

 

Jeg har som sagt ikke gullører, men der har dere i alle fall grafer som viser at det skjer en endring over tid, så får jeg ha min subjektive oppfatning om at det i noen tilfeller kan spille en vesentlig rolle ;) Jeg er i utganspunktet skeptisk til det aller meste, men akkurat her har jeg problemer med å avskrive ting jeg definitivt har hørt som rent tøys, og spesielt når det både teoretisk og i praksis (som vist) viser seg å ha et fundament.

 

 

Nesten alt er målbart, man kan måle forskjeller mellom kabler man ikke har sjangs til å høre forskjell på, over det jevne kan man måle langt mindre endringer enn man kan høre.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Se der ja. Noe sånt jeg så etter ja. Nå er det snakk om brøkdeler av en decibel (bare ved et smalt frekvensområde den slår ut vesentlig mer enn de andre, og det er vel noe ala 2/3 dB, resten er vel noe ala 1/10 dB). Lite hørbart med andre ord, men det er jo noe... :)

 

 

Jo, for all del.. hvis man bare ser på kurvene (og det må jo være målbart) så er det veldig små variasjoner, men det ER målbart, og det var egentlig poenget. Som tidligere nevnt tror jeg det er langt mindre målbart med forskjellen på Mp3 V0 og FLAC i tilsvarende grafer, og selv om jeg personlig ikke hører forskjell så har jeg sett folk som konsekvent klarer å høre forskjell. Et annet poeng er at jeg ikke tror de tidligere nevnte IEM'ene fra Sony som hadde en virkelig plagsom liten frekvens hadde vist dette veldig godt på tilsvarende grafer, men både i mine og andres ører var dette en helt reell effekt.

 

Grafen over viser at egenskapene til membranet endres over tid, men som nevnt tror jeg at jeg har hørt endringer som er mindre målbare enn det der, rett og slett fordi en slik graf er ganske grov og det er pink noise, som ikke er vanlig musikk med ofte små gradienter.

Var ikke ment som noe kritikk fra resultatene, altså. :) Er faktisk imponert over at det lot seg gjøre å finne såpass forskjell. (forventet ikke noen voldsomme forskjeller)

 

Men det er jo fortsatt noen mil unna alle disse store ordene som blir slengt rundt. ^^

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Editen underbygger at det er formen på hulrommet som dannes av å ha på klokkene som endres, du vil se tilsvarende i mange hodetelefon-tester om de tar klokkene av og på noen ganger og tester imellom.

 

AtW

 

 

Hvorfor går tendensen bare én vei? Det er ikke veldig mye som skjer i skumgummien på hodetelefoner som kan forklare dette. Ja, det er veldig små forskjeller målt objektivt, men har du prøvd klokkene det gjelder? Jeg har eid dem i mange år, og er enig i at plassering kan ha mye å si, men står det i det hele tatt noe om at han har tatt klokkene av og på? Ellers er det en åpen konstruksjon og "paddingen" rundt fremstår i dag som ny.

 

Ut fra det jeg leser kan det virke som om han har latt klokkene stå fast på måleutstyret over tid, og kun gjort målinger. Ut fra konklusjonene hans har jeg heller ingen grunn til å tro at dette er en som har som mål å finne endringer der ingen finnes, og det er vel også noe rart at frekvensresponsen i de lave frekvensene f.eks viser en klar tendens med tiden?

 

Nå har jeg i alle fall lagt frem én rapport med målinger, om du finner noen bedre og mer relevante rundt samme området mottas de gjerne...

Lenke til kommentar

 

 

Se der ja. Noe sånt jeg så etter ja. Nå er det snakk om brøkdeler av en decibel (bare ved et smalt frekvensområde den slår ut vesentlig mer enn de andre, og det er vel noe ala 2/3 dB, resten er vel noe ala 1/10 dB). Lite hørbart med andre ord, men det er jo noe... :)

 

 

Jo, for all del.. hvis man bare ser på kurvene (og det må jo være målbart) så er det veldig små variasjoner, men det ER målbart, og det var egentlig poenget. Som tidligere nevnt tror jeg det er langt mindre målbart med forskjellen på Mp3 V0 og FLAC i tilsvarende grafer, og selv om jeg personlig ikke hører forskjell så har jeg sett folk som konsekvent klarer å høre forskjell. Et annet poeng er at jeg ikke tror de tidligere nevnte IEM'ene fra Sony som hadde en virkelig plagsom liten frekvens hadde vist dette veldig godt på tilsvarende grafer, men både i mine og andres ører var dette en helt reell effekt.

 

Grafen over viser at egenskapene til membranet endres over tid, men som nevnt tror jeg at jeg har hørt endringer som er mindre målbare enn det der, rett og slett fordi en slik graf er ganske grov og det er pink noise, som ikke er vanlig musikk med ofte små gradienter.

Var ikke ment som noe kritikk fra resultatene, altså. :) Er faktisk imponert over at det lot seg gjøre å finne såpass forskjell. (forventet ikke noen voldsomme forskjeller)

 

Men det er jo fortsatt noen mil unna alle disse store ordene som blir slengt rundt. ^^

 

 

Beklager, jeg rotet nok sammen svarene til deg og ATWindsor som blankt avfeier alt litt i hodet, slik at det til deg kanskje ble litt annet formulert enn ellers, for jeg oppfattet det ikke som kritikk men som sunn nysgjerrighet (som dette bør møtes med).

 

Og ja, det er milevis frem til de store ordene mange slenger rundt seg. Som sagt er jeg skeptisk til det aller meste selv, men de nevnte IEM'ene fra Sony (begynner å bli noen år siden, så jeg husker ikke modellnavn, men det var muligens disse:

 

img2320a.jpg

 

Jeg hadde også noen andre og dyrere fra Sony som ikke hadde dette problemet med noen områder i diskant (bare hørbart på veldig få områder, men veldig merkbart når det var der) og jeg tror virkelig ikke dette "problemet" ville vært veldig målbart ut fra rene grafer, men subjektivt var det "milevis" med forskjell mellom de to modellene, selv om begge er pensjonerte nå.

 

Det at grafene viser en liten tendens betyr egentlig ikke mer enn at det KAN være en reell effekt, men som sagt har jeg store problemer med å avskrive de subjektive opplevelsene (både jeg og andre jeg kjenner merket det samme). Jeg tror ikke dette hadde kommet klart frem på noen målinger av responskurver.

 

Jeg er nok over snittet interessert i lyd, og henger meg kanskje ekstra opp i småting, men de nevnte sonyene var virkelig noe jeg ønsket skulle være veldig bra, og de var også ekstremt bra på de fleste områder i forhold til CX300 fra Sennheiser som jeg gikk fra den gangen, så det var ikke en "bekreftelse" av antagelser for min del, mer en skuffelse...

 

Hadde jeg fått bekreftet en positiv forventning hadde jeg vært langt mer skeptisk til "resultatene", men jeg er mer åpen for uventede og negative resultater....

Lenke til kommentar

 

Editen underbygger at det er formen på hulrommet som dannes av å ha på klokkene som endres, du vil se tilsvarende i mange hodetelefon-tester om de tar klokkene av og på noen ganger og tester imellom.

 

AtW

 

 

Hvorfor går tendensen bare én vei? Det er ikke veldig mye som skjer i skumgummien på hodetelefoner som kan forklare dette. Ja, det er veldig små forskjeller målt objektivt, men har du prøvd klokkene det gjelder? Jeg har eid dem i mange år, og er enig i at plassering kan ha mye å si, men står det i det hele tatt noe om at han har tatt klokkene av og på? Ellers er det en åpen konstruksjon og "paddingen" rundt fremstår i dag som ny.

 

Ut fra det jeg leser kan det virke som om han har latt klokkene stå fast på måleutstyret over tid, og kun gjort målinger. Ut fra konklusjonene hans har jeg heller ingen grunn til å tro at dette er en som har som mål å finne endringer der ingen finnes, og det er vel også noe rart at frekvensresponsen i de lave frekvensene f.eks viser en klar tendens med tiden?

 

Nå har jeg i alle fall lagt frem én rapport med målinger, om du finner noen bedre og mer relevante rundt samme området mottas de gjerne...

 

 

Tendensen går da ikke bare en vei i grafen du har postet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Å si gruses er vel å ta i litt mye, men interessant lesing. Men det står da faktisk ikke hvilke høyttalere som er A,B,C og D...?

 

Første delen var positivt. Har tidligere sett en undersøkelse som konkluderte med det motsatte, men finner ikke den igjen nå. Men er jo litt skeptisk til størrelsen på denne undersøkelsen; At 18 high school-elever og 40 college-studender fra LA-området er representativt for hele den oppvoksende generasjonen er vel litt drøyt. Kanskje noen som er litt gode på statistikk kan si noe mer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Å si gruses er vel å ta i litt mye, men interessant lesing. Men det står da faktisk ikke hvilke høyttalere som er A,B,C og D...?

 

Første delen var positivt. Har tidligere sett en undersøkelse som konkluderte med det motsatte, men finner ikke den igjen nå. Men er jo litt skeptisk til størrelsen på denne undersøkelsen; At 18 high school-elever og 40 college-studender fra LA-området er representativt for hele den oppvoksende generasjonen er vel litt drøyt. Kanskje noen som er litt gode på statistikk kan si noe mer...

Du står velkommen til å vise grundigere tester som viser noe annet, virkeligheten er gjerne sånn at man ikke har uendelig mye ressurser, og da er ikke det beste alternativet istedet å høre på subjektiv synsing. Ellers kan man stort sett identifisere forskjellige høyttalere ved å se litt på frekvenskarakteristikken når den er målt over flere vinkler og med direktivitetsmålinger som her, ihvertfall når det er relativt få høyttalere med ulik karakteristikk. Feks kan du du se crossover med at direktiviteten synker litt og en litt dump i frekvensresponsen som øker på når du kommer mer off-axis osv.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

 

Hele poenget er som sagt å finne om ungdommen foretrekker endringer av lyden som MP3 gir, det er vel ikke vanskelig å være enig at om du vil finne ut av det, så er det beste å ha en mp3 der det faktisk er en forskjell å snakke om?

 

AtW

 

for litt siden var det "grusing" av elektrostater...

Les undersøkelsen da, dette kommer greit fram, jeg gidder ikke å sitte å mate inn ting med teskje til folk som tilsynelatende ikke gidder å lese igjennom det selv engang, men for å gi deg ett hint, og som jeg utrykkelig skrev tidligere, poenget var ikke å vise at elektrostater ble gruset, det var en bieffekt.

 

AtW

som du uttrykkelig skrev "Se i denne PDFen, Martin Loga Vista (D) gruses totalt av høyttalere til 3000 kr."
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har henvist til hva man kan søke etter for å finne denne forskningen tidligere, om man ikke forstår at denne typen erfaringer er svært utsatt for feil, så mangler man en grunnleggende forståelse av både forskning og det menneskelige sanseapparat, som er svært nøyaktig, men også svært utsatt for fortolkning fra hjernen.

 

AtW

Du svarer jo omtrent som en politiker som får et ja/nei-spørsmål...

Du vil/klarer/gidder ikke å gi en eneste lenke på denne forskningen. Du begrunner ikke dine bastante påstander. Du vil ikke svare på om du noen gang har lyttet til skikkelig HiFi eller hva slags bakgrunn du har for å uttale deg så bestemt. Sorry, men ingen kan vel ta deg seriøst? Du er jo bare en stor kverulant.

 

 

 

 

Inspilling av høyttalere tror jeg veldig på. Høyttalerne mine hadde så lite bass i starten pga en noe kald forsterker at jeg vurderte å bytte forsterkeren, men etter et titals timer med spilling har bassen åpnet seg opp og blitt både mere markant og klarere.

Innspilling av høyttalere er bare tull.

 

AtW

Hvordan kan du uten videre bare avvise en annen persons personlige og subjektive erfaring som tull? Og atpåtill uten en eneste begrunnelse???

Hvilke ja/nei-spørsmål?

 

Y. Ando - Subjective preference in relation to Objective parameters of Music sound fields with single echo" J. Acoust. Soc. Am 62.

Ando et. al - Formulae describing subjective attributes for sound fields based on a model of the auditory-brain system. J. Sound and vibration 232

Bech et. al - Perceptual audio evalutaion J. Wiley & Sons

E. Benjamin - Audio Power amplifers for loudspekaer loads" J Audio. Eng Soc. 42

Choisel et. al - Evalutation of multichannel reproduced sound; scaling , auditory attributes underlying listener preferences"

 

Her er ett lite utvalg, kommer du til å lese noen av de? Eller kommer du til å fortsette med subjektivt prat, jeg tipper det siste, så jeg orker ikke å jobbe mer med å legge ut mere før jeg tror det faktisk fører noe nytte med seg.

 

AtW

Jeg har ikke stilt noen ja/nei-spørsmål, men jeg prøvde meg på en sammenlikning på måten å svare på. Det virker som om du prøver å unngå å svare på det jeg egentlig spør om. Når jeg spør om lenker eller begrunnelser, så svarer du med å ramse opp bøker. Da mener du vel at alle som ikke er enig med deg skal kjøpe og lese alle disse bøkene for å være med i diskusjonen?

Jeg kommer vel til å fortsette med subjektivt prat. Det gjør vel alle her? Du er jo også temmelig subjektiv i dine meninger om at lyd ikke er subjektivt...

 

Og du vil fortsatt ikke fortelle hvordan du uten videre bare kan avvise en annen persons personlige og subjektive erfaring som tull uten noen begrunnelse?

Lenke til kommentar

Eg vart litt forvirra av den studien, og ser ikkje heilt kva som skulle fram.

The least preferred and least accurate loudspeaker (Loudspeaker D) generated the most variance in ratings among the different listening groups. This was explained by its highly directional behavior combined with its inconsistent frequency response as you move from on-axis to off-axis seating positions. This meant that listeners sitting off-axis heard a much different (and apparently better quality) sound than those listeners sitting on-axis.

Ikkje står det kva høgtalar som er A, B, C og D heller. Det blir kun vurdert ut frå korleis musikken vart gjengitt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hele poenget er som sagt å finne om ungdommen foretrekker endringer av lyden som MP3 gir, det er vel ikke vanskelig å være enig at om du vil finne ut av det, så er det beste å ha en mp3 der det faktisk er en forskjell å snakke om?

 

AtW

for litt siden var det "grusing" av elektrostater...

Les undersøkelsen da, dette kommer greit fram, jeg gidder ikke å sitte å mate inn ting med teskje til folk som tilsynelatende ikke gidder å lese igjennom det selv engang, men for å gi deg ett hint, og som jeg utrykkelig skrev tidligere, poenget var ikke å vise at elektrostater ble gruset, det var en bieffekt.

 

AtW

som du uttrykkelig skrev "Se i denne PDFen, Martin Loga Vista (D) gruses totalt av høyttalere til 3000 kr."

 

 

Kan du lese? unnskyld at jeg spør, men dette har jeg ganske ettertrykkelig forklart over flere innlegg, jeg vet ikke hva mer jeg kan si.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...