Gå til innhold

Gir et dyrere HiFi-anlegg merkbart bedre lyd?


Anbefalte innlegg

Ja, det er jo i grunn ganske sant på bil, med alle sine mekaniske elementer som er ment for å operere med et stort spenn i temperatur. Både når det kommer til olje, og stempler som vil endre størrelse med temperaturen. Men dette kan ikke sammenlignes med innspilning, men heller en oppvarming av instrumentet for at respons etc.. skal stabilisere seg.

 

Derimot, slik det beskrives av flere her inne, så er det en såpass markant effekt ved innspilling av høyttalere (utover test skjer på fabrikken), at det burde være som fot i hose å finne noen tester som viser frem til en god forskjell. Ja, når det nevnes at f.eks bassen blir vesentlig tydeligere (lite bass i starten) og andre tilsvarende beskrivelser, så snakker vi om en del dBa endring. Noe som selv et enkelt måleinstrument klarer å fange opp.

 

Dette er jo noe jeg har hørt hver gang jeg har kjøpt noen høyttalere på HiFi-butikker, og tross en naturlig skepsis, så har jeg i grunn fulgt disse rådene. Jeg skulle da gjerne sett noen tester av at dette er en veldig reel sak, så vi kan fjerne alle mulige placeboeffekter som jeg tror alle her inne er innenforstått med at skaper en del feilkilder. (ja, vi var jo enige om placebo når det gjaldt kabler i hundretusenkroner-klassen?)

 

Og om dere selv er enige i at det finnes noe placebo i ekstreme deler av HiFi verdenen, så bør det være forståelse for at også andre ser på deres egne målinger med hørselen blir tatt med en god klype salt.

 

 

Å finne tester på at noe ikke finnes, det er langt verre og gjerne langt mer lesing og analyser.

 

Jeg synes det virkelig litt far out at membranens egenskaper skal endre seg så mye ved litt bruk, selv etter at den har kjølt seg ned. Greit nok, jeg kan være enig i at det vil bli en del mykere membran når membranen blir oppvarmet, og dermed endre responsen. Det er jo helt etter boka. Men dette er ingen permanent endring, ala. innspiling. Uansett, hadde vært spennende å se hva man kan grave frem, da jeg savner litt mer kjøtt på beinet her.

 

Edit:

Når det kommer til innspilling av forsterkere og kabler derimot... Der er JEG riiimelig sikker på at vi snakker om bullshit. Responsen, spennignsfall etc... vil endre seg litt etter temperaturen, men det er ingen endring som skjer ved innspilling. Elektrolyt vil på elektrolyt-kondensatorer fordampe etterhvert, men det har ingenting med innspilning å gjøre, da futten dens vil være på topp ved dag 1, og så bare blir dårligere til den er helt ødelagt.

Og på kabler, så er eneste mekaniske endring etter bruk måtte være metallslapphet, som uansett ikke vil forekomme, og som i hvert fall ikke gjør ting noe bedre (eller noe som skjer under innspilling). I elektronikk så er det laaangt mer kritiske komponenter og mer følsomt utstyr enn menneskeøret og HiFi-bransjen (MYE mer), og hadde kabler trengt innspilling, så tror jeg ærlig talt det hadde vært kjent for fysikere og elektroingeniører?!

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Hadde ikke tenkt å legge så veldi mye penger i det, så det vil vel begrense det litt, får jeg håpe. Største problemet blir vel høyttalere. Er litt sugen på elektrostater med basskasse. Har ikke hatt gleden av å lytte på noen enda, men har litt trua. Ellers blir det rørforsterker(helst 2 mono) og platespiller. Har en med autorevers og kan henges på veggen, men den støyer så fælt.

Elektrostater har jeg ikke fått hørt på enda. Men det kan jo være veldig spennende! Masse detaljer og veldig nøytrale. Er litt skeptisk på hvordan det blir med rør... Rørforsterker er jo ofte det en velger om en vil farge lyden og ha den litt rundere. Hvordan det vil vise seg på elektrostater som skal være veldig nøytrale vet jeg ikke...

 

Martin Logan du hadde tenkt da eller?

 

For alt jeg vet så kan det jo bli kjempe bra. Har ingen erfaring med slike. :)

 

http://dl.dropboxusercontent.com/u/16343460/New%20Evidence%20that%20High%20School%20and%20College%20Students%20May%20Prefer%20Accurate%20Sound%20Reproduction.key.pdf

 

Se i denne PDFen, Martin Loga Vista (D) gruses totalt av høyttalere til 3000 kr.

 

AtW

er det dummeste jeg har lest på lenge. Det første jeg får øye på er" foretrekker ungdommen dårlig lyd framfor god lyd", og testpanelet består av 20 ungdomsskoleelever og 40 gymnasiaster?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er poenget ditt? Oppsettet var for å se om ungdommen hadde samme preferanse som andre grupper (det har de), og som en bieffekt så ser man at ML-høyttalerene scorer svært dårlig, hvorfor er dette dumt?

 

AtW

så 60 ungdommer fra statene skal sette standaren? Og mens jeg har deg her, hva er placebo??
Lenke til kommentar

Et av problemene rundt hifidiskusjon er at ørsmå forskjeller omtales som ekstreme forskjeller.

 

Man leser jo stadig vekk at folk sier MP3 låter som dritt, men min erfaring er at den hørbare forskjellen mellom CD og MP3(320) i bestefall er hørbar, men langt i fra på alle låter.

Blindtester viser jo at mange ikke hører forskjell.

 

Og så kommer vi til kabler.

Ikke bare er det forskjeller, men enorme forskjeller skal man tro omtaler.

Dersom det er små forskjeller kan jeg skjønne at det er vanskelig å høre forskjell i en blindtest, men dersom forskjellen er stor burde det være en smal sak.

 

Jeg tror det ikke er særlig forskjell på kabler, og hvor det er forskjell har gjerne dyre kabler defekter/ting som farger lyden for å få en endring, problemet er at endringen egentlig gjør lyden dårligere.

 

Kjøper man kabler over en viss sum tror jeg sjansen for dårlig lyd øker.

 

 

Dog, jeg har hørt forskjell på enkelte kabler før, men dette på kabler med åpenbare feil (hvor annet eksemplar av samme kabel har hørt bra ut).

 

Det CD vs MP3 eksperimentet virket da noe useriøst, 128mbps MP3..?? Endret av Evelen!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva med innspilling av kabler da? Er det også fakta faen eller? ...

Neststørste sludder i HiFi-bransjen.

Puh.

 

Og fortell gjerne hvordan en elektromagnet bør spilles inn.

Eller er det gummien som holder membranen som du mener bør "løses opp" litt før vibrasjonene i elementet blir riktig i forhold til innsignalet?

 

 

Det er selvfølgelig gummi (opphenget) i membranen og andre bevegelige deler :) Alt annet er bare sludder, I motsetning til innspilling av kabler og en haug annen helt idiotiske myter, så er det faktisk slik at gummi kan endre fysiske egenskaper både med tid og gjennom å strekkes igjen og igjen, så helt ute er det ikke. Hvor mye det kan endres er jeg usikker på. Tenk deg en sprettert eller lignende. Er det helt usannsynlig at den vil endre egenskaper etter å ha blitt tatt i bruk noen dager?

 

Jeg har opplevd noe lignende selv, men med hodetelefoner. Da jeg fikk AKG K701 var noe av det aller første jeg gjorde å teste dem mot Beyerdynamic DT990 (brukt), og jeg må innrømme at jeg ble skuffet. Bassen var så å si fraværende, og diskanten var veldig spiss og nesten skjærende på K701. Ikke for lys, men "sibilant" som de kaller det. Jeg vet om mange IEMs som sliter med visse frekvenser. Nøyaktig hva det skydes vet jeg ikke, men jeg hadde noen fra Sony for mange år siden som jeg rett og slett ikke klarte å bruke. Ikke hører jeg spesielt høye frekvenser lenger heller, så det er ikke det at de var "for gode", men det er definitivt forskjellig frekvensrespons på elementer, og det er ikke usannsynlig at selve huset kan gi en form for resonnans ved visse frekvenser heller. Jeg vet ikke hva årsaken er, men i alle fall...

 

Etter noen måneder sammenlignet jeg igjen K701 mot DT990 og ble veldig overrasket over hvor hardt bassen faktisk kunne slå på K701, selv om de definitivt fortsatt var (og er) lysere. Som skeptiker til det meste kan jeg ikke si 100% av det ikke bare er rent psykisk og placebo, men det strider i alle fall ikke mot all sunn fornuft og vitenskapelige lover at gummiopphenget kan endre karakteristikk som vil gjøre jobben lettere for elektromagneten som skal bevege ting over tid...

 

Det er lett å avfeie veldig mye av hifi-myter som tøys, men denne er ikke helt på jordet verken teoretisk eller i min opplevde verden, men jeg tviler på at den målte forskjellen er så stor som den subjektive. Eksempelvis aner jeg ikke hvor godt "sibilance" kan leses av på en responskurve, men jeg vet som sagt om en haug av IEMs som jeg nesten ikke klarer å høre på fordi de har noen frekvenser som virkelig skjærer i ørene. Årsaken vet jeg ikke, selv om jeg har noen tanker, men det er veldig langt fra å påstå at dette kan ha noe for seg, og å påstå at retningen på signalkabler kan ha noe å si.

 

Jeg har faktisk noen med en pil som viser signalretningen. Jeg aner ikke om jeg spiller av musikken min "rett vei" nå, men (jeg mener bestemt at) alt som har med kabler å gjøre er tull og tøys. Når det gjelder gummiopphenget til et element er jeg langt mer usikker, ettersom det både kan forklares med fornuft (gummi stivner over tid, og det tar gjerne lang tid før et element blir produsert før det brukes første gang) og fordi jeg personlig har subjektive erfaringer som tyder på at det kan ligge noe i det. Nå tar jeg som vanlig forbehold om placebo.

 

Er det reelt skal det være målbart, og jeg regner med noen har gjort slike målinger en gang, men det krever en del mer utstyr enn å måle f.eks en kabel, så det er kanskje ikke like lett å finne. Jeg får google litt...

 

Edit:

 

Det tok ikke lang tid....

 

110422_breakin_graph_frleft20300.jpg

 

En desibel er ikke all verden i det hele tatt, men det er i alle fall målbart og jeg mener at det også er hørbart... Q701 er nesten identiske med K701 som jeg snakket om over, men med avtagbar ledning...

 

http://www.innerfidelity.com/content/evidence-headphone-break

 

Det står ganske langt om metodikk og lignende, men det vesentlige er at responskurven endres med tid, og det er egentlig ikke annet jeg har hevdet...

 

Jeg har ikke lest så nøye, men there you go....

Endret av pifler
  • Liker 2
Lenke til kommentar

mornmorn, god dag, god dag mitt navn er Ståle Krapyl

det er jeg som driver byens hi-fi asyl

egentlig er jeg rørlegger men tjener mere penger

på å stå og selge hi-fi enn å stå og smøre gjenger

vi tar inn alt det dyreste fra New York's hi-fi messe

alt annet låter bæsj og det har ingen interesse

men som en kundeservice som slett ikke fordyrer

får de prøve vårt bidè mens de titter på brosjyrer

 

butikken vår den er i byens fineste lokaler

husleia er dyr men det er kunden som betaler

ja de vi ønsker hit er de som har så mye penger

at de kjøper mye større stereoanlegg enn de trenger

her hjelper det lite med sparelån og sånt no

men kom gjerne innom med din byggelåns konto

ja kom, kom, kom, kom til Ståle Krapyl

vi møtes på byens hi-fi asyl

 

vi har utviklet vår spesielle salgsteknikk

vi sender alle nye kunder et nedlatende blikk

og renner dem i senk med bransjesjangonger

og geleider dem inn i kvadrofonisalongen

der speller vi så høyt at de blir stående og gape

så prompen snur i døra for å komme opp å rape

men prøv ikke og fortell oss hva slags anlegg du har hjemme

for da ler vi så rått at du aldri vil glemme

at den som veit no her om hi-fi det er Ståle Krapyl

og vi andre gutta her på byens hi-fi asyl

 

du vet det er med stereoanlegg som det er med promille

du bli'kke rektig frisk før du har hatt det rektig ille

du kjøper anlegg nå og blir nervøs og pengelens

men om et halvt års tid da får du abstinens

da står du atter i butikken min og trygler og ber meg

om jeg ikke vil være så snill og selge deg mere

da ere: kjære Ståle! selg meg litt til!

bare en liten FM-tuner du, vær så snill!

en med osciollskop og LED-display

og touch-sensitiv threshold level

med powermuting, jeg må ha det!

dypvanns regulator med fire hektoliter mussa på stampen i hver kanal

får jeg ikke nye høytalere nå så kaster jeg meg i havet

og henger meg fra brua

hører du Ståle, jeg må, jeg må ha mer!

 

sådda sådda, jadda jadda barnet mitt

bare jeg får penger så skal du få ditt

skal vi si 150 kroner per watt

så legger vi på to prosent kontantrabatt

du vet det er billigere enn opium men dyrere en marihuana

hvis ikke du vil ha det finns det en kar i Mo i Rana

ja pushern din han heter Ståle Krapyl

og det du trenger det har byens hi-fi asyl!

Lenke til kommentar

Årsaken vet jeg ikke, selv om jeg har noen tanker, men det er veldig langt fra å påstå at dette kan ha noe for seg, og å påstå at retningen på signalkabler kan ha noe å si.

 

Jeg har faktisk noen med en pil som viser signalretningen. Jeg aner ikke om jeg spiller av musikken min "rett vei" nå, men (jeg mener bestemt at) alt som har med kabler å gjøre er tull og tøys.

 

Wow, finnes virkelig dette?!

Ja, det er jo litt morsomt, i og med at signalene går begge veier (egentlig så står elektronene tilnærmet stille, og flytter på seg frem og tilbake med det som er toppen noen mikrometer-millimeter, mens elektromagnetiske feltet vil gå frem og tilbake med rimelig høy fart). :eek:

 

Men når bransjen har blitt så ekstrem til at en del er direkte løgn, ja da er det kanskje ikke rart man tar ting med mer enn bare en klype salt?

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er poenget ditt? Oppsettet var for å se om ungdommen hadde samme preferanse som andre grupper (det har de), og som en bieffekt så ser man at ML-høyttalerene scorer svært dårlig, hvorfor er dette dumt?

 

AtW

så 60 ungdommer fra statene skal sette standaren? Og mens jeg har deg her, hva er placebo??

 

Dette er ett eksempel, 60 ungdommer i en kontrollert blindtest sier mye mer enn synsing av en enkeltperson. Det finnes flere tilsvarende målinger. Ellers har wikipedia mye bra info.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva med innspilling av kabler da? Er det også fakta faen eller? ...

Neststørste sludder i HiFi-bransjen.

Puh.

 

Og fortell gjerne hvordan en elektromagnet bør spilles inn.

Eller er det gummien som holder membranen som du mener bør "løses opp" litt før vibrasjonene i elementet blir riktig i forhold til innsignalet?

 

 

Det er selvfølgelig gummi (opphenget) i membranen og andre bevegelige deler :) Alt annet er bare sludder, I motsetning til innspilling av kabler og en haug annen helt idiotiske myter, så er det faktisk slik at gummi kan endre fysiske egenskaper både med tid og gjennom å strekkes igjen og igjen, så helt ute er det ikke. Hvor mye det kan endres er jeg usikker på. Tenk deg en sprettert eller lignende. Er det helt usannsynlig at den vil endre egenskaper etter å ha blitt tatt i bruk noen dager?

 

Jeg har opplevd noe lignende selv, men med hodetelefoner. Da jeg fikk AKG K701 var noe av det aller første jeg gjorde å teste dem mot Beyerdynamic DT990 (brukt), og jeg må innrømme at jeg ble skuffet. Bassen var så å si fraværende, og diskanten var veldig spiss og nesten skjærende på K701. Ikke for lys, men "sibilant" som de kaller det. Jeg vet om mange IEMs som sliter med visse frekvenser. Nøyaktig hva det skydes vet jeg ikke, men jeg hadde noen fra Sony for mange år siden som jeg rett og slett ikke klarte å bruke. Ikke hører jeg spesielt høye frekvenser lenger heller, så det er ikke det at de var "for gode", men det er definitivt forskjellig frekvensrespons på elementer, og det er ikke usannsynlig at selve huset kan gi en form for resonnans ved visse frekvenser heller. Jeg vet ikke hva årsaken er, men i alle fall...

 

Etter noen måneder sammenlignet jeg igjen K701 mot DT990 og ble veldig overrasket over hvor hardt bassen faktisk kunne slå på K701, selv om de definitivt fortsatt var (og er) lysere. Som skeptiker til det meste kan jeg ikke si 100% av det ikke bare er rent psykisk og placebo, men det strider i alle fall ikke mot all sunn fornuft og vitenskapelige lover at gummiopphenget kan endre karakteristikk som vil gjøre jobben lettere for elektromagneten som skal bevege ting over tid...

 

 

Hvordan de sitter på hodet er svært viktig for hodetelefoners reproduksjon. Jeg tipper de satt annerledes, eller hadde endret form etter litt tids bruk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Et av problemene rundt hifidiskusjon er at ørsmå forskjeller omtales som ekstreme forskjeller.

 

Man leser jo stadig vekk at folk sier MP3 låter som dritt, men min erfaring er at den hørbare forskjellen mellom CD og MP3(320) i bestefall er hørbar, men langt i fra på alle låter.

Blindtester viser jo at mange ikke hører forskjell.

 

Og så kommer vi til kabler.

Ikke bare er det forskjeller, men enorme forskjeller skal man tro omtaler.

Dersom det er små forskjeller kan jeg skjønne at det er vanskelig å høre forskjell i en blindtest, men dersom forskjellen er stor burde det være en smal sak.

 

Jeg tror det ikke er særlig forskjell på kabler, og hvor det er forskjell har gjerne dyre kabler defekter/ting som farger lyden for å få en endring, problemet er at endringen egentlig gjør lyden dårligere.

 

Kjøper man kabler over en viss sum tror jeg sjansen for dårlig lyd øker.

 

 

Dog, jeg har hørt forskjell på enkelte kabler før, men dette på kabler med åpenbare feil (hvor annet eksemplar av samme kabel har hørt bra ut).

 

Det CD vs MP3 eksperimentet virket da noe useriøst, 128mbps MP3..??

 

 

Hvorfor er det useriøst? Målet var å finne ut om ungdommens bruk av mp3 har gjort at de foretrekker dårlig mp3-lyd heller enn bedre lyd, da er det ikke så mye vits å bruke transparent bitrate.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Hva er poenget ditt? Oppsettet var for å se om ungdommen hadde samme preferanse som andre grupper (det har de), og som en bieffekt så ser man at ML-høyttalerene scorer svært dårlig, hvorfor er dette dumt?

 

AtW

 

så 60 ungdommer fra statene skal sette standaren? Og mens jeg har deg her, hva er placebo??

så jeg skal kjøpe billighøytalere framfor elektrostater fodi en jeng med amerikanske unger mener de er best?

 

Dette er ett eksempel, 60 ungdommer i en kontrollert blindtest sier mye mer enn synsing av en enkeltperson. Det finnes flere tilsvarende målinger. Ellers har wikipedia mye bra info.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Et av problemene rundt hifidiskusjon er at ørsmå forskjeller omtales som ekstreme forskjeller.

 

Man leser jo stadig vekk at folk sier MP3 låter som dritt, men min erfaring er at den hørbare forskjellen mellom CD og MP3(320) i bestefall er hørbar, men langt i fra på alle låter.

Blindtester viser jo at mange ikke hører forskjell.

 

Og så kommer vi til kabler.

Ikke bare er det forskjeller, men enorme forskjeller skal man tro omtaler.

Dersom det er små forskjeller kan jeg skjønne at det er vanskelig å høre forskjell i en blindtest, men dersom forskjellen er stor burde det være en smal sak.

 

Jeg tror det ikke er særlig forskjell på kabler, og hvor det er forskjell har gjerne dyre kabler defekter/ting som farger lyden for å få en endring, problemet er at endringen egentlig gjør lyden dårligere.

 

Kjøper man kabler over en viss sum tror jeg sjansen for dårlig lyd øker.

 

 

Dog, jeg har hørt forskjell på enkelte kabler før, men dette på kabler med åpenbare feil (hvor annet eksemplar av samme kabel har hørt bra ut).

 

Det CD vs MP3 eksperimentet virket da noe useriøst, 128mbps MP3..??

 

Hvorfor er det useriøst? Målet var å finne ut om ungdommens bruk av mp3 har gjort at de foretrekker dårlig mp3-lyd heller enn bedre lyd, da er det ikke så mye vits å bruke transparent bitrate.

 

AtW

 

poenget var at dem en plass nevnte 128mbps og en annen plass 128kbp/s når benevnelsene er kbps og kb/s

 

Sikkert skrivefeil dog.

 

På en annen side, bruker man 128kbps mp3 (cbr) i stedenfor 320kbps mp3 vil man kunne lure folk til å tro at MP3 lyder dårligere en det egentlig gjør, da forskjellen mellom 128kbps mp3 og 320kbps mp3 er betraktelig lettere å høre en 320kbps mp3 og cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hva er poenget ditt? Oppsettet var for å se om ungdommen hadde samme preferanse som andre grupper (det har de), og som en bieffekt så ser man at ML-høyttalerene scorer svært dårlig, hvorfor er dette dumt?

 

AtW

så 60 ungdommer fra statene skal sette standaren? Og mens jeg har deg her, hva er placebo??
så jeg skal kjøpe billighøytalere framfor elektrostater fodi en jeng med amerikanske unger mener de er best?

 

Dette er ett eksempel, 60 ungdommer i en kontrollert blindtest sier mye mer enn synsing av en enkeltperson. Det finnes flere tilsvarende målinger. Ellers har wikipedia mye bra info.

 

AtW

 

 

Ja, om alternativet er subjektivt synseri fra hifi-magasiner og andre forståsegpåere, så er det valget du bør ta. Men om du virkelig er interessert i å finne ut av dette istedet for å sutre over at dette er ungdommer, så finner du lett tester av liknende situasjoner, uten ungdommer, med tilsvarende resultat, sågar fra samme lab.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele poenget er som sagt å finne om ungdommen foretrekker endringer av lyden som MP3 gir, det er vel ikke vanskelig å være enig at om du vil finne ut av det, så er det beste å ha en mp3 der det faktisk er en forskjell å snakke om?

 

AtW

for litt siden var det "grusing" av elektrostater...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det reelt skal det være målbart, og jeg regner med noen har gjort slike målinger en gang, men det krever en del mer utstyr enn å måle f.eks en kabel, så det er kanskje ikke like lett å finne. Jeg får google litt...

 

Edit:

 

Det tok ikke lang tid....

 

110422_breakin_graph_frleft20300.jpg

 

En desibel er ikke all verden i det hele tatt, men det er i alle fall målbart og jeg mener at det også er hørbart... Q701 er nesten identiske med K701 som jeg snakket om over, men med avtagbar ledning...

 

http://www.innerfidelity.com/content/evidence-headphone-break

 

Det står ganske langt om metodikk og lignende, men det vesentlige er at responskurven endres med tid, og det er egentlig ikke annet jeg har hevdet...

 

Jeg har ikke lest så nøye, men there you go....

 

Se der ja. Noe sånt jeg så etter ja. Nå er det snakk om brøkdeler av en decibel (bare ved et smalt frekvensområde den slår ut vesentlig mer enn de andre, og det er vel noe ala 2/3 dB, resten er vel noe ala 1/10 dB). Lite hørbart med andre ord, men det er jo noe... :)

Lenke til kommentar

 

Hele poenget er som sagt å finne om ungdommen foretrekker endringer av lyden som MP3 gir, det er vel ikke vanskelig å være enig at om du vil finne ut av det, så er det beste å ha en mp3 der det faktisk er en forskjell å snakke om?

 

AtW

for litt siden var det "grusing" av elektrostater...

 

 

Les undersøkelsen da, dette kommer greit fram, jeg gidder ikke å sitte å mate inn ting med teskje til folk som tilsynelatende ikke gidder å lese igjennom det selv engang, men for å gi deg ett hint, og som jeg utrykkelig skrev tidligere, poenget var ikke å vise at elektrostater ble gruset, det var en bieffekt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Meiner eg las ein artikkel om innspeling, der dei meinte det var øyrene som vart spelt inn. Ikkje noko fysisk endring i element eller øyrer, men at du vart vane med lydsignaturen og difor opplevde den som meir positiv. Dersom du er overbevist om at bassen blir betre over tid, så kan gjerne den effekten oppfattast, men at det i praksis er placebo.

 

Skal tru om det finnes testar der dei "speler inn" eit sett, skifter det ut med eit uinnspelt og ber lyttaren vurdere om det er endra seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...